Tore Malme står rakrygget i de nye lokalene til Forvaltningshuset i ved Oslo rådhus med et lite smil på lur.

Han er grunnlegger av rådgivningsselskapet som ble startet i 2006. I dag forvalter 70 ansatte nesten seks milliarder norske kroner for privatpersoner over hele landet. Nylig fikk de også en en av landets største investorer ombord i form av investeringsselskapet til Odfjell familien, og med det 55 millioner nye kroner til å satse videre.

– Dette har vært et lite eventyr. Når vi nå også har en svært sterk balanse kan vi fortsette den sterke veksten og samtidig møte de utfordringene som oppstår når bransjen er i sterk omstilling, sier Malme.

Og det er nettopp det å være tidlig på ballen som er en gjenganger i Malmes forretningsliv.

Toppkarakterer og omega-3

Malme startet karrieren med utdanning innen økonomi på Norges Handelshøyskole og London School of Economics. Å si at han bestod med glans vil være en underdrivelse.

Etter utdannelsen gikk han til Boston Consulting Group i Stockholm og Oslo. Malme har lenge vært god med økonomi og sparte store deler av pengene han tjente mens han jobbet for det internasjonale selskapet.

Og hva skulle pengene brukes til? Jo, det var helseproduktet omega-3. Malme investerte i  selskapet Vesterålen Naturprodukt på rett tidspunkt. Ikke lenge etter skulle «alle» ha omega-3 i kosten.

Tore Malme (t.v.), her sammen med administrerende direktør i Forvaltningshuset Michael V. Sivertsen

– Omega 3 var det mest anerkjente kosttilskuddet i markedet. Men det var ingen som hadde gjort det til et produkt for folk flest. I løpet av 5 år ble Vesterålens Naturprodukter markedsleder i Norden og fikk over 300.000 faste kunder.

Noen år senere ble selskapet solgt for over 300 millioner kroner og med basis i en finansiell formue ble interessen skapt for en ny bransje. Erfaringene med meglere og banker som tok kontakt etter salget ga grunnlaget for at det fantes en mulighet for en finansiell rådgiver som tok kundens interesser på alvor.

– Jeg så at det var en åpning i markedet blant bankere og meglere for en uavhengig rådgiver som hadde interessene til kundene i høysetet. Jeg tenkte at det nok var flere bedriftseiere og ledere som også opplevde bankene og meglerhusene som primært opptatt av sine egne mål og at dette var grunnlag for å etablere en ny virksomhet.

Forvaltningshuset ble etablert i 2006 og har siden bygd stein på stein. Finanskrisen i 2008 ga ikke grunnlaget for en eksponensiell vekst de første årene, men de siste 5 årene har selskapet opplevd svært sterk vekst i kapital under forvaltning og kontorer flere steder i landet.

– Det kan virke som at formuende nordmenn fremdeles ønsker en personlig formuesforvalter selv om de store finansinstitusjonene bygger ned avdelingene rundt i landet. Vi tror at de store valgmulighetene som finnes i finansmarkedene kanskje gir et større behov for rådgivning enn noensinne før, men dette må kombineres med moderne teknologi slik at kundene får den aller beste rådgivningen.

Satser digitalt

I tillegg til å ha en fot i finansbransjen valgte Malme å bli medgründer i Venture Factory. Oppstartsfabrikken satset knallhardt i 2012 på å levere digitale tjenester og har i dag en rekke vellykkede bedrifter innenfor e-commerce, performance marketing og media. CEO i Venture Factory Even Aas-Eng flesket til i DN med ambisjoner om at de «skal bli det nye Schibsted».

– Vi som startet Venture Factory sammen så at tradisjonelle medier ville få det knalltøft de kommende årene. Da globale konkurrenter som Facebook og Google begynte å kapre markedsposisjoner ville vi være tidlig ute med å ha god kompetanse. Det er ingenting som er verre for business enn å ha en foreldet forretningsmodell, sier Malme.

Malme var med på å starte oppstartsfabrikken Venture Factory. De satser på digital markedsføring, medier og e-commerce.

Trenger digitalkompetanse internt

Venture Factory og det digitale miljøet Tore har vært med å skape har vært god hjelp for Forvaltningshuset, men nå ønsker han å ha digital kompetanse internt i huset.

Derfor søker han og formuesforvaltningsselskapet etter en digital markedsansvarlig. Det er altså ikke bare nye dyktige formuesforvaltere selskapet ansetter om dagen.

– Dette må være drømmejobben for noen som har litt pondus innen digital markedsføring. Vi trenger en person som har god erfaring med SEO, performance marketing og innhold. Vi har ingen på huset i dag som har dette som arbeidsområde og derfor kan du selv forme og utvikle stillingen slik den passer deg.

Forvaltningshuset planlegger å fortsette å vokse og mye av ny kapital skal brukes til fortsatt vekst og teknologisk innovasjon. Du får altså mye spillerom og muligheten til å forme selskapet sammen med Tore og de andre i ledelsen.