Inviso har siden 2004 levert høykvalitets bildepresentasjoner for boliger. I dag er de blant landets største leverandører av markedsføring av bolig. De har 130 fotografer over hele landet som gjennomfører mellom 30-35.000 oppdrag i året.

Nå er de på utkikk etter flere fotografer!

Vi har snakket med to Inviso-fotografer om hvorfor de valgte Inviso.

 Mer enn smør på brødskiva

John Mossige har vært fotograf i 25 år. Etter mange år bak kameraet i motebransjen var overgangen fra katalogbilder til boligfoto et spennende skifte. Nå har han foreviget boliger for Inviso de siste fem åra.

– Jeg ser på dette som mitt «bread and butter» og fleksibiliteten er noe av det beste med å jobbe for Inviso. I høysesongen er det travelt og man må stå på, men det gjør det også mulig å drive med egne prosjekter i lavsesongen. Jeg får godt betalt og samtidig får jeg muligheten til å gjøre andre ting jeg selv har lyst til, forteller han.

Inviso har stort fokus på videreutvikling av fotografene. Alle fotografer som jobber for Inviso må gjennom Inviso-skolen, der man får et grunnkurs av store deler av kurs-katalogen. Dermed får du muligheten til å bli bedre på blant annet drone, video, lyssetting, kundeopplevelse.

– Boligfoto i seg selv er interessant fordi det krever mye av deg. Man må finne de beste løsningene på kort tid og tenke alltid kreativt. Denne arbeidsmetoden gjør at man utvikler seg og lærer mye.

– Vil du si at du har blitt en bedre fotograf etter å ha jobbet med boligfoto?

– Ja, absolutt, sier John.

Både mennesker og foto

Torben Wirkestad ble en del av Inviso-systemet i august. Før dette jobbet han som selvstendig fotograf. Han forteller at noe det beste med jobben som boligfotograf er å ha dyktige kolleger og muligheten til å utvikle seg faglig.

– Den største forskjellen fra å jobbe selvstendig og å jobbe for Inviso er at jeg nå har et godt miljø og kolleger. Vi har workshops, gir hverandre tips og råd, i tillegg til at vi har en egen regionsfotograf som knytter oss tettere sammen. Da jeg jobbet for meg selv hadde jeg ingen å kvesse knivene med, men det har jeg nå!

Hos Inviso slipper fotografene også booking, redigering, organisering og fakturering. Alt for- og etterarbeid skjer hos Invisos dyktige medarbeidere på deres kundesenter i Oslo. Fotografenes jobb er altså å gjøre det de er best til – ta nydelige bilder.

Tett på folk

Når Inviso-fotografene er ute i felten skal de formidle boligen som er til salgs og møte menneskene. Dette sier Torben også er en spennende del av jobben.

– Man bærer et ansvar for å gjenskape boligen og boligopplevelsen. Folk åpner døra for deg og man møter masse forskjellige mennesker.

John sier seg enig i Torbens erfaringer.

– Jeg har utelukkende positive opplevelser på jobb med Inviso. Man må også være litt psykolog, for man møter folk som er i en salgssituasjon og skal gi fra noe som har vært en viktig del av deres liv. Det krever at man er utadvendt og profesjonell, slik at de man møter klarer å slappe av og føle seg trygg.

Er du Invisos nye fotograf?

Kari-Janne Brekke er fotosjef i Inviso. Hun forteller at de er på utkikk etter flere fotografer over hele landet.

– Inviso opplever vekst og derfor trenger vi flere fotografer for å svare på etterspørselen. Vi har tilbyr i dag mange produkter og får flere oppdrag, noe som krever at må å øke antallet dyktige fotografer.

Hun forteller at de ser etter selvstendige fotografer som har god fotokunnskap, men at erfaring med boligfoto ikke er et krav. Du må være interessert i å jobbe med mennesker, være strukturert og fleksibel. Det du får tilbake er et miljø og kolleger som utvikler deg som fotograf og hva du kan tilby.

– Vi ønsker at fotografene våre skal føle seg en del av teamet, samtidig som de beholder sin lokale tilknytning. Derfor har vi regionsfotografer som har ansvaret for å følge opp alle fotografene i distriktene. Du får tid til fritid og egne prosjekter, samtidig har du en organisasjon i ryggen, forteller Brekke.

Gjennom Inviso-skolen kan alle fotografer få et grunnkurs i boligfotografering, videoproduksjon, drone og dronefilming.

– Vi opplever at våre fotografer trives. De får masse oppdrag, får dyktige kolleger, en organisasjon med masser av kompetanse og muligheter til å jobbe selvstendig utenfor sesongen.