Slik sikret Amanda seg sjefsjobben – som 25 åring

Amanda Schjøtt satte alle livets planer på spill for å satse på startup-selskapet Inviso Media. Etter tre måneder ble hun daglig leder: – Det er utrolig hva du kan få til hvis du bare tør, sier hun.

– Jeg skulle egentlig vært på en oljeplattform nå, sier Amanda Schjøtt og ler.

For bare litt over et år siden var Bergens-jenta milevis unna å være sjef i en startup. Hun hadde nylig fullført en bachelorgrad i Business og Finans i Skottland, og studerte  undervannsteknologi. Planen var å bli ingeniør.

– Men så fikk jeg et internship i Houston, USA for Innovasjon Norge. Der ble jeg kjent med en mann i bransjen som sa: «Ingeniørbransjen er alt for treig og konservativ for deg».  

Det ble en vekker:

– Jeg har alltid villet skape noe eget, og innerst inne visste jeg at ingeniørstudiet ikke passet for meg.  

Aldri angret

Schjøtt dro fra Amerika til Oslo, sendte én jobbsøknad – og fikk jobben. Etter tre måneder som perfomance-markedsfører i Venture Factory kapret hun stillingen som daglig leder i Inviso Media – i en alder av 25.

– Det har vært mye hardt arbeid, men jeg har ikke angret et sekund. De mulighetene jeg har fått her, er unike. Jeg får være med på å forme et selskap, utvikle mine egne ideer og ikke minst: endre en hel bransje.

Visste ikke noe om bolig

Inviso Media jobber i dag med å skreddersy digitale boligannonser og annonsepakker for meglerhus.

Likevel visste Schjøtt ingenting om verken boligbransjen eller digital markedsføring før hun gikk inn i selskapet. Løsningen ble å lese seg opp på kvelden, og ta sats på en bratt læringskurve.

– Jeg er et bevis på at du ikke bør legge begrensninger for seg selv, eller tenke på at du ikke er kvalifisert for en jobb du vil ha, sier hun og fortsetter:

–  Jeg ønsker å vise andre at det er utrolig hva du kan få til hvis du bare tør å satse, er villig til å lære fra andre og vil det nok.

Revolusjonerer boligmarkedet

I dag har Schjøtt bidratt til å sikre Inviso Media store kunder som Aktiv og DNB Eiendom.

Med avansert segmentering, og bruk av verdensledende annonse-teknologi levert av Facebook og Google, kan Inviso Media mer effektivt kapre boligkjøpere.

– Boligbransjen har vært vant til å gjøre ting på én måte.  Så kommer vi inn, og får være med på å revolusjonere hele bransjen. Det er utrolig spennende, sier lederen.

– Også ser vi at det vi gjør funker – vi kan måle at det har en direkte effekt på salget.

Vil ha ny drivkraft til laget

Med fornøyde kunder og sterke resultater vokser Inviso Media – derfor vil de nå ha flere med på laget.

– Nå  ønsker jeg meg noen som kan bli en ny drivkraft i selskapet. Jeg vil få inn noen som kan være med på å ta oss videre, og vokse inn i selskapet, sier Schjøtt.

– Hvilken erfaring er dere ute etter?

– For meg teller personlige egenskaper mer enn hva slags erfaring du har. Det viktigste er at personen er en utholdende ildsjel som vil være med på bygge opp noe.

Byr på store muligheter

Schjøtt mener de som kommer inn vil få store muligheter – lignende de hun hun selv fikk.

– Du vil få spille en nøkkelrolle i selskapet, få stort rom til å utfolde deg og dine ideer og ikke minst: forme din egen stilling. I motsetning til i mer etablerte og store selskaper vil du her få mulighet til å være en del av «alt» vi gjør, sier lederen.

– Samtidig får du sitte i et unikt miljø, med utrolig mange flinke og inspirerende mennesker. I dette bygget er det flust av folk med ulik og skyhøy digital kompetanse – en kompetanse man også flinke på å dele med hverandre.

Samtidig er Schjøtt klar på at det ikke kommer gratis:

– Dette er ikke en åtte til fire-jobb. Fordi vi er en startup og i tillegg jobber med meglere, er det naturlig nok mye som skjer på ettermiddagen. Det er viktig å kunne være tilgjengelig for meglerne når de ringer eller mailer, og ha god dialog med kunden.

Det betyr ikke at man aldri får helg eller alltid må jobbe til klokken to om natten, påpeker hun:

– Men det betyr at du må beherske «frihet under ansvar». Du må være disiplinert og selvgående, og også takle operativt arbeid. Du må rett og slett være villig til å legge inn det ekstra giret.

Og blir du en del av Inviso Media, blir du også en del av en sammensveiset gjeng:
– Vi er opptatt av sitte sammen, spise i lunsj med hverandre og finne på sosiale ting. Selv om det er mye jobb, så har vi det veldig gøy mens vi holder på!

Ta kontakt i dag!

Har du spørsmål eller er nysgjerrig på hva Inviso Media kan tilby? Ta kontakt: amanda@invisomedia.no

Henrik Ørehagen