NAFs egen tech-startup lager morgendagens reisetjenester

Hvordan reiser man i dag? Jo, med bil, buss, tog, trikk, elsykkel, på flyet, eller til fots. Og hva er din faste følgesvenn? Jo, det er mobilen eller laptopen.

Det er her NAFs nye startup NAF Digital skal treffe folk. Deres mål er å gjøre livet enklere for den reisende gjennom å skape fremtidens trafikanttjenester.

– I de kommende årene vil færre eie egen bil, mens flere vil lease, reise kollektivt, benytte seg av delingsøkonomi, sykle, eller ta beina fatt. Enda lengre fram ser vi for oss selvkjørende biler.  Dette er heftige revolusjoner som vi i NAF må forholde oss til i vår tjenesteutvikling. Derfor etablerte vi NAF Digital for halvannet år siden, forteller direktør Anne Strand-Gjesdal.

– NAF Digitals misjon er å utforske og eksperimentere med nye retninger og finne morgendagens brukerbehov. Vi må finne ut hva som trigger brukerne og realisere tjenester som vil gjøre hverdagen deres enklere og mer smidig, oppsummerer hun.

Direktør Anne Strand-Gjesdal, UX-designer og kreativ leder Martin Blikstad, leder for utvikling Henrik Melvold og produkteier i NAF Digital Aimée Skevik.

Startup-følelse

NAF runder snart et århundre som en av landets fremste organisasjoner innenfor samferdsel. Siden 1924 har NAFs medlemmer hatt en trofast veihjelper og trygghet. Nesten hundre operative år betyr også at de har gått gjennom omstillingsperioder, ettersom brukervanene endrer seg.

Derfor har NAF Digital fått frie tøyler til å utforske og arbeide uavhengig av NAFs grunnleggende tjenester. De skal utelukkende bygge organisasjonens framtid gjennom å skape morgendagens tjenester.

Derfor kaller de seg en startup under NAF-banneren.

– Det som trigger meg med å jobbe i denne startupen er at målet er å gjøre folks hverdag litt enklere, sier UX-designer og kreativ leder Martin Blikstad.

– Det som skiller oss fra andre startups er at vi har NAFs solide merkevare i ryggen, 750.000 medlemmer og kunder, god kundeservice, infrastruktur og finansielle muskler. Dette gir oss spillerom og kreativ frihet til å skape løsninger som kan påvirke folks hverdag, sier han videre.

– Vi er tech-gründere i trygge omgivelser, legger Anne Strand-Gjesdal til.

Digitale reisetjenester er framtiden

Siden 1928 har det knapt vært en biltur i det ganske landet som ikke har hatt NAFs veibok trygt liggende i hanskerommet. Veiboka ga anbefalinger til veivalg, overnatting, mat og opplevelser – noe vi fremdeles søker i dag, men via mobiltelefonen.

– Vi mener det finnes et stort potensial i å utvikle nye tjenester som tar posisjonen til Veiboka inn i fremtiden og ta rollen som den samlende aktøren som gir reisende gode opplevelser langs norske veier, sier Blikstad.

Blant tjenestene NAF Digital har utviklet finner vi applikasjonen Bilen min. «Bilen min» har blitt en av landets ledende rådgivningsapper og gir brukerne tips og triks til vedlikehold av bilen, neste EU-kontroll, tidslinjer og opprettholde verdien på kjøretøyet.

– Appen har i dag passert 120.000 nedlastninger, forteller utviklingsleder Henrik Melvold.

Et annet eksempel på hva NAF Digital gjør er deres elsykkeltjeneste NAF MOV. Tjenesten hjelper brukerne med finansiering, forsikring og selvsagt NAFs anerkjente veihjelp.

Som NAFMOV-kunde kan man få elsykkelhjelp 24 timer i døgnet, syv dager i uken – uansett om batteriet er tomt for juice eller du har et flatt dekk.

Søker utviklere

I dag består teamet til startupen av mange dyktige medarbeidere, men de ønsker å bli flere.

– Vi ønsker oss flere utviklere! I denne jobben vil du bli satt rett inn i produktutvikling og konseptfase, så vi ønsker oss utviklere som interesserer seg for noe mer enn å bare kode. Du ønsker å være med å bygge noe og har god forretningssans, forteller produkteier i NAF Digital Aimée Skevik.

Du må gjerne være full-stack, backender eller frontender. Det viktigste for NAF Digital er at du har evnen til å tenke nytt og sette brukerne først.

– Vi bygger løsninger på blant annet AWS, React Native og andre moderne rammeverk, sier Melvold.

– Vi ser derfor etter nysgjerrige, talentfulle og lekne utviklere som elsker å holde seg up-to-date og som vil være med på å utvikle NAF Digitals rolle. Hos oss får du masse ansvar og muligheten til å påvirke våre teknologivalg og mål for framtiden, sier han videre.

Blikstad var tidligere ansatt i et digitalbyrå før han begynte i NAF og beskriver hverdagen slik:

– Gulroten er at man jobber for å gjøre folks hverdag enklere. Vi forsøker å løse store utfordringer, samtidig som man er med på NAFs transformasjonsreise. Jeg er med på å bygge noe hver dag, og det gjør at man får et helt unikt eierskap til produktene. Det ville man kanskje ikke fått andre steder.

NAF Digital holder i dag til på Helsfyr, men flytter i løpet av året inn i nye lokaler i Rådhusgata i Oslo sentrum.

Les mer om stillingene hos NAF Digital her.

Frontend-utvikler

Backend-utvikler