I 2015 hadde NewsLab tre ansatte og 12 kvm. Nå er de årets contentbyrå

For tre år siden satt det tre ferske NewsLab-gründere skulder mot skulder på et 12 kvadratmeter stort rom i Sagveien.

Stoler og bord var fra billighylla på IKEA og husleia på 5000 kroner i måneden måtte sikres.

Spol frem tre år og NewsLab teller tolv ansatte, har flunkende nye lokaler i Torggata, et drøss med fornøyde kunder – og den smekre tittelen «årets content-byrå».

Klamme kvadratmetere

NewsLab ble startet opp av Snorre Bryne, Lars Eide og Joakim Thorkildsen i 2015. Kompisene hadde jobbet sammen i Dagbladet og senere i Telenors nå nedlagte strømmetjeneste Comoyo.

I sistnevnte selskap hadde de opprettet en suksessrik content marketing-satsing, som de tok med seg som en del av sluttavtalen med Telenor.

De døpte sitt lille innholdsbyrå NewsLab, og leide et lite lokale på Sagene.

– I begynnelsen var planen å bygge noe vi tre kunne leve av. Vi fikk kunder som C More, Canal Digital, FOX og National Geographic med oss fra starten av, og mange av disse har vi fremdeles. Pressebakgrunn var åpenbart en stor fordel – vi hadde masse etterspurt kompetanse på innhold, strategi og digitale plattformer, sier Eide.

De tolv klamme kvadratmeterne ble raskt for trangt etter hvert som byrået begynte å vokse.

– Vi hadde gründerinnstillingen i ryggmargen fra begynnelsen av, og bestemte oss for å satse, sier Eide.

NewsLab-gjengen under Årets Byrå-kåringen.

89 år med erfaring

Våren 2016 ansatte de Kristiane Roe Hammer som daglig leder. Siden den gang har kundeporteføljen vokst og antallet ansatte er blitt tosifret. Hun forklarer suksessen slik:

– NewsLab var tidlig ute med å kaste seg på tanken om å erstatte støyende og unyttige bannerannonser med relevant og godt innhold. Folk med erfaring fra journalistikken har spisskompetanse her, fordi de vet hvordan vi skal fenge målgrupper, jobbe effektivt og levere kvalitet.

I dag er det ni skrivende i selskapet, der tidligere arbeidsgivere er Dagbladet, VG, Morgenbladet, Klassekampen og Aftenposten. De rådgir, legger strategier og skriver for kunder som Visit Norway, Telenor, Storebrand, Odeon Kino, Canal Digital, Tekna og mange flere.

– Til sammen har vi 89 års erfaring fra dagspressen fordelt på de ni skrivende ressursene i selskapet. Jeg tenker det er her vi differensierer oss fra andre – vi leverer innhold som holder høy standard, sier Roe Hammer.

F.v.: Joakim Thorkildsen, Lars Eide, Snorre Bryne, Kristiane Roe Hammer og Even Aas-Eng.

Årets contentbyrå

Denne uken ble det purunge byrået tildelt prisen for årets content-byrå i kåringen Årets Byrå, arrangert av tunge aktører som Dagens Næringsliv, ANFO og Mediebyråforeningen.

– Det er sykt gøy! Vi har ikke vunnet noen priser før, og prisvinnerne velges ut på bakgrunn av tilbakemeldingene fra kunder. Kundene våre setter åpenbart pris på at vi jobber så tett, leverer kvalitet og har skikkelig engasjerte medarbeidere, sier Roe Hammer.

– Jeg tror vi har hatt en fordel av å være et lite byrå der vi får et nært forhold til kundene våre, og vi blir veldig opptatt av å levere for dem. Det er gode holdninger vi skal jobbe masse med å ta med oss videre når vi nå skal vokse, sier hun.

NewsLab-gjengen ble denne uken kåret til årets contentbyrå.

Trenger flere folk!

Nå er NewsLab på utkikk etter flere innholdsprodusenter, gjerne med erfaring fra journalistikk og markedsføring.

– Vi ser etter flere skrivende ressurser som har erfaring innen media. Vi er åpne for alle typer kompetanse, enten du er ung, gammel, senior eller junior. Det er også en fordel med videoerfaring og erfaring med distribusjon gjennom sosiale medier, sier Roe Hammer.

I dag har NewsLab et tett knyttet team med ansatte som bryr seg om hverandre.

– Jeg har jobbet mange bra steder, men det er sjeldent at jeg kjenner en genuin glede og omsorg for alle sammen. Vi er en skikkelig bra gjeng, legger hun til.

Nye innholdsprodusenter i byrået vil hovedsakelig gjøre innholdsproduksjon i form av tekst, foto og video.

Det er selvsagt også muligheter for å forsøke å slå kontorets ledende lag i foosball.