Å være radioselger er svært attraktivt. Vet du hvorfor?

20. september går NRK av FM-nettet i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold. I desember går de kommersielle kanalene P4 og Radio Norge over til DAB i de samme fylkene.

Men ikke alle lytterne er klare for overgangen til ny radioteknologi. Radiolytting foregår i stor grad i bilen og veldig mange venter eller unngår å investere i en DAB-radio til bilen. Lokalradio forblir på FM og derfor opplever disse radiokanalene vekst i områdene hvor skiftet til DAB har skjedd.

Det betyr at de kommersielle mulighetene til lokalradio er store i årene som kommer.

Øker i lyttertall

Hilde Apneseth er salgs- og markedsdirektør i Radio Metro. Hun forteller at lokalradio beveger seg inn i en utrolig spennende tid.

– Nasjonale kanaler faller der DAB har blitt en realitet. Lokalradio vil fortsette på FM fram til 2022. Bare i Hedmark og Oppland har vi opplevd en økning i lyttertallene på 48 prosent etter at P4, Radio Norge og NRK har migrert til DAB.

I tillegg til Radio Metro driver selskapet radiokanalene The Beat og Radio Rox. Til sammen har de tre kanalene 250.000 ukentlige lyttere på Østlandet.

Apneseth forteller at majoriteten av lytterne ikke ønsker å endre sine lyttervaner. Dermed er det lokalradioer som Radio Metro som vil oppleve en vekst framover.

– Vi har plutselig fått flere kort på hånden. Det er nå det skjer og vi ønsker å utnytte dette potensialet til det fulle.

Selgere må se mulighetene

Når lyttertallene øker blir det også potensial for kommersiell vekst mener Apneseth.

– Enhver god selger ser at her er det gode muligheter. De kommende årene blir svært interessante og det er nå man bør slå til, sier Apneseth.

Radio Metro er nemlig på utkikk etter to dyktige selgere, én i Oslo og én i Drammen.

Lønn for strevet

Å være selger for radio er en tøff jobb, men om man lykkes kan man få god uttelling for hardt arbeid.

– Det som skiller denne selgerjobben fra andre er at i radio selger man «luft». Man selger en tanke og håpet er at kunden skal omsette mer ved å annonsere på radio. Det krever hard jobbing og det krever kreativitet, sier Apneseth.

Hun legger ikke skjul på at den første perioden kan være utfordrende. Den beryktede «kalde telefonen» og oppbygging av portefølje hører med, men på andre siden er det ikke noe lønnstak hos Radio Metro.

– Gjør du det godt vil du kunne tjene 600-700.000, og gjør du det svært bra kan du tjene langt mer.

Tett på sluttproduktet

Yvonne Stikbakke er mediebyråansvarlig hos Radio Metro, og selskapets beste selger. Hun er like optimistisk som Apneseth når det gjelder mulighetene for radiokanalen de kommende årene.

– I denne jobben har man mye frihet. Jeg hadde ingen erfaring fra radio da jeg kom hit for fire år siden og jeg har lært utrolig mye. Vi går inn i en kjempespennende periode!

– Man kan komme tett på kunden og man må være kreativ i framgangsmåten. Hos noen kunder har jeg nesten blitt en del av markedsteamet, ler hun.

Radio Metro søker selgere som evner å ta eierskap til produktet og som klarer å stå distansen. Du vil møte forskjellige mennesker, enten det er daglige ledere eller markedssjefer, og du må kunne snakke med folk. De har ingen krav til utdanning eller bransjekunnskap, men søkere må ha forretningsforståelse og salgserfaring.

Vil du være med på framtidens radio?

Kontakt:

Hilde Apneseth, Salgs- og Markedsdirektør

Email: hilde.apneseth@radiometro.no 

Tlf: 952 25 442

Henrik Ørehagen