– Derfor droppet vi klikkjaget
Administrerende direktør Jan Thoresen i Sol.no

Både algoritmer og redaktører hjelper med å prioritere innholdet på sol.no.

Mer enn 5.000 norske nyheter går hver dag gjennom både mennesker og maskiner på Sol.no sin døgnbemannede desk. Noen hundre saker løftes opp på forsiden hver dag.

– Antakelig er vi landets mest høyteknologiske redaksjon. Våre dedikerte utviklere har brukt flere år på å perfeksjonere innhenting, sortering og bearbeiding av nyheter fra alle norske kilder. Det er kanskje en hemmelighet for mange, sier daglig leder Jan Thoresen.

Maskinlæring og kunstig intelligens

Sol sin jobb er å skape mening av mylderet av nyheter. På mobilen er det enda viktigere enn før.

– Nå tar vi i bruk maskinlæring og kunstig intelligens til å sortere. Nyhetsspråket er en egen sjanger. Så derfor fant vi ut at vi måtte lære algoritmene nyhetsnorsk og ikke bokmål. Da klarte vi å bruke maskinlæring til å automatisk finne ut av hva sakene handler om, så vi vet mer om hva du leser og hva du kanskje vil ha mer av, sier Thoresen

Maskinene kunne kjørt i automatisk modus fôret brukerne med nyheter, men vi tror at det beste produktet skapes i et samspill mellom smarte maskiner og den dyktige redaksjonen vår. Nyhetsteften sitter fortsatt bedre i fingrene enn i chippene.

Ørjan Ommundsen, Jon Inge Moe og Synne Kvamme Repp, utviklere i Aller Media.
Løfter det beste

Folk er lei nettaviser som driver med clickbait. Sol vil heller drive med thinkbait. Folk kommer til oss fordi de får et overblikk over det viktigste, bli oppdatert. Da blir det feil å lokke lesere inn på uviktige saker. Redaksjonen jobber for å løfte de viktigste nyhetene og de beste leseopplevelsene.

Sol-redaksjonen får daglig noen hundre nyhetstips fra store og små redaksjoner landet rundt. Det lages mye godt innhold, og nyhetsaggregatoren sin oppgave er å løfte frem det beste.

– “Redaksjonen anbefaler” er blitt et fast og betydelig innslag på forsiden hvor Sol-redaksjonen fremmer god, gjennomarbeidet journalistikk og gode leseopplevelser som vi mener fortjener ekstra oppmerksomhet. Leserne elsker det, sier desksjef Trond Alsvik.

Mer treffsikre

Sol.no sine brukere er allerede i dag svært lojale, og de aller fleste brukerne besøker nettstedet flere ganger om dagen. Men vi ønsker å bli enda mer treffsikre i innholdet vi gir dem, og at de skal bli enda mer avhengige av tjenestene våre.

Når maskinene sorterer, åpner det seg helt nye muligheter. I tillegg til de viktigste nyhetene og beste leseopplevelsene, kan vi løfte frem mer nisjeinnhold til de vi vet er interessert – både på forsiden og gjennom personlige varsler på mobilen.

Målet er at brukerne våre skal få både de viktigste nyhetene og siste nytt om sine personlige interesser på ett sted.

Internasjonal konkurranse på mobil

Sol tenker stort. De store internasjonale aktørene med tusenvis av ansatte lukter på nyhetsmarkedet i Norge.

– Vi må tenke langsiktig og handle raskt for å ikke bli utkonkurrert. Men vi er markedsleder, sender millioner av brukere til ulike nettkilder hver måned. Vi kan språket og geografien. Sol vet bedre enn Google hva som er god nyhet i Norge, sier han.

CTO Geir Wiksén i Sol.no

Det er stor kamp om talentene. Vi jakter folk som har lyst til å ligge i front, drive innovasjon og benytte cutting edge teknologi.

– Ingen i selskapet er fremmed med begreper som maskinlæring, kunstig intelligens og semantisk analyse. Vi jobber med store data daglig. Det er jobben vår å lage system og lesbare og salgbare produkter av store utstrukturerte innholdsmengder. Vi er svært opptatt av skalering, sier CTO Geir Wiksén.

Hans erfaring er at folk kommer til intervjuer hos Aller Media og Scandinavia Online med åpent sinn. Men når de går har de aller fleste lyst til å jobbe der.

– Vi holder på med overraskende mye kul teknologi, sier han.

Vil du jobbe hos Sol.no?

Sol.no søker Redaktør, Forretningsutvikler og Machine Learning Systems Engineer.

Les mer om stillingene her.

Søknadsfrist: Innen 27. november

Kontakt:  Jan Thoresen / jan.thoresen@aller.com

Niklas Øymo