Det er ingen hemmelighet at rekrutteringsmarkedet har forandret seg og blitt vanskeligere å manøvrere de siste årene. Et voksende antall rekrutteringsansvarlige ser viktigheten i å se bort ifra tradisjonell stillingsmarkedsføring.

Talent Media har gjennom vårt arbeid samlet de viktigste grunnene til hvorfor Employer Branding er så viktig.

1. Konkurransedyktighet

IBM hevdet i 2017 at det hver dag produseres 2,5 kvintillioner databytes av informasjon.  Det betyr at det finnes det enorme mengder informasjon ute i markedet som ikke alltid holder høy kvalitet, og dermed blir forbrukere mer selektive i hva de velger å lese.  

– Derfor må man skille seg ut i mengden og tiltrekke seg de beste arbeidssøkerne med godt og relevant innhold. Employer Branding har blitt et must for de som ønsker å være attraktive og i det hele tatt bli sett av potensielle søkere, sier Martha Gausdal som er daglig leder i Talent Media.

Martha Gausdal, daglig leder i Talent Media

2. Jakten på de passive søkerne

Tradisjonelt sett har fokuset vært på å fremme firmaet som en fantastisk arbeidsplass, noe som ofte resulterer i at man får haugevis av søkere, men dessverre ofte ikke er kvalifiserte for rollen. Employer branding har dermed blitt løsningen for mange rekrutterere. Ved å bygge et realistisk bilde av rollen, firmakultur og utviklingsmuligheter internt  kan kvaliteten på søkerne bli høyere.

– Dette har også blitt særdeles viktig i markedssegmenter hvor etterspørselen etter kompetanse er høy og potensielle kandidater er få. Et eksempel er teknologiske yrker, der det er virkelig kamp om kandidatene, sier Gausdal.

3. Yrkesstolthet (Employee Retention)

Ansettelsesprosessen er bare begynnelsen på oppbyggingen av solide team. Etter dette ligger arbeidet i å beholde de ansatte. Forskning.no skriver at gjennomtrekk av ansatte ikke lønner seg.  Det er dermed en mye bedre løsning å strategisk jobbe for å beholde de man allerede har brukt tid og resurser på å ansette. Det finnes mange måter å gjøre dette på, men opplysning om interne muligheter er en av dem.

– Ved å fortelle om individuelle ansattes bragder og utviklingsområder viser det andre at det finnes muligheter internt i bedriften. Dette er ikke bare motiverende for kandidater, men yrkesstolthet hos de ansatte vil også gjenspeile seg i eksterne relasjoner med kunder. Totalt kan man levere bedre resultater.

Vil du vite mer om hvordan Talent Media kan hjelpe deg med Employer Branding? Ta kontakt her.