«Nye» Zenith vil utfordre gigantene i bransjen

Publicis Media har trappet opp satsingen på utfordrerbyrået Zenith. For å sikre et friskt digitalt blikk har de hentet inn Tim Nilo, tidligere byrå- og kundeansvarlig i Facebook, som byråsjef. 

I tillegg er Starcom og reklamebyrået New Work under Publicis Media-paraplyen i Norge. Nå ønsker Nilo at Zenith ikke lenger skal være «lillesøster» blant mediebyråene, men en verdig konkurrent i det norske byråmarkedet. 

– Jeg og mange andre i dette mediebyrået har digital kompetanse, samtidig som vi også har rikelig med erfaring fra retail og tradisjonelle medier. Når vi også har ressurser fra et internasjonalt selskap som Publicis Media mener jeg Zenith virkelig har gode utviklingsmuligheter, sier Nilo.

Hanket inn Clas Ohlson

Zeniths nye satsning ble virkelig satt på kartet i februar. Mediebyrået trakk det lengste strået foran alle de største konkurrentene i pitchen til Clas Ohlson.

– Å lande Clas Ohlson er en solid milepæl for oss og er et viktig skritt nærmere dit vi skal være. For oss er Clas Ohlson og Zenith en perfekt match ettersom de utfordrer oss på alle områder knyttet til markedsføring og har på lik linje som oss ambisiøse mål for fremtiden, sier Nilo.

Slik dekket bransjebladet Kampanje pitchseieren til Zenith:

– Internasjonalt står Zenith sterkt, og vårt mål er å sette Zenith på kartet i Norge, slår Nilo fast.

Byråleder i Zenith, Tim Nilo

To ledige stillinger

Med en «fersk» byråsjef og tre nyansatte siden nyttår teller Zenith i dag 17 ansatte. Men med økte ambisjoner og nye kunder krever det rekruttering av ny kompetanse.

– Internasjonalt er vi et stort mediebyrå med 218 kontorer fordelt over 72 land, men i Norge har vi fremdeles et vekstpotensial. Det vi skal skille oss ut på er å gjøre grundig og innsiktsdrevet performance marketing kombinert sammen med effektiv massekommunikasjon i tradisjonelle kanaler, forteller Nilo.

De søker nå etter en Performance Planner SEM og en Performance Planner Paid Social

– Vi ønsker oss unge og sultne Performance-spesialister. Sammen skal vi bygge et digitalt team og trenger derfor folk med riktig mindset. Du må gjerne komme rett ut av skolen og det er ingen krav til tidligere erfaring, men det vil være en fordel.

Selv kommer Nilo fra over seks år i Facebook. Han har vært kundeansvarlig for Norden i Dublin, globalt ansvarlig for e-commerce i Berlin og til slutt en av tre som startet opp Facebooks norske kontor i 2016. I tillegg har han styreverv innen både netthandel og bank, og har også vært involvert i start up-fabrikker som Askeladden & Co. (Cutters, Dr. Dropin osv.) og Venture Factory (Inzpire.me, Filter Media, Newslab, Inviso Media, MyMuse.no og flere).

Fra Zalando til Zenith

Anniken Grotnes begynte i Zenith før nyttår og kom fra en jobb hos netthandels-giganten Zalando i Berlin. Hun forteller at det lille mediebyrået er et byrå for fremtiden.

– Vi er godt rustet for det digitale og tekniske skiftet, og det definerer store deler av hvordan vi jobber i dag. Det er alltid noe nytt å lære om de ulike mediekanalene, spesielt de digitale, og derfor blir ingen dag lik!

Anniken Grotnes og Frida Slettvold i Zenith.

Grotnes’ erfaringer fra et stort selskap blir vendt på hodet i Zenith.

– Dette er fremdeles et relativt lite byrå, men det gjør at vi slipper å jobbe i «silo» der alle sitter på hver sin tue. Vi er et tettknyttet team hvor alle bidrar der de kan. Man får jobbe med ulike kunder samtidig, med forskjellige bransjer som har forskjellige utfordringer. Det gjør det veldig gøy og spennende å jobbe her.

Hun og kollega Frida Slettvold beskriver arbeidsmiljøet som inspirerende og dedikert.

– Hvis du aldri vil slutte å lære er Zenith byrået for deg. Alle har en stå på-vilje og utfyller hverandre profesjonelt. Vi er flinke til å dele kunnskap, inkludere og engasjere. Det er gøy å komme på jobb og det venter alltid en ny utfordring rundt neste sving.

Kometkarriere

– Jeg vil driste meg til å si at dette vil være en unik mulighet til å være med på å definere dette mediebyrået. Nå har du sjansen til å gjøre en kometkarriere i et voksende og ambisiøst byrå, avslutter Nilo.

Zenith har moderne lokaler i Oslo sentrum og kan også friste med fussball- og bordtennisbord.

Søk på stillingene her.