I disse dager ferdigstiller mediehuset ABC Startsiden et eget content studio med et dedikert TV-studio og nye kontorlokaler. Samtidig etablerer de avdelingen «Norsk HowTo-lab» som skal levere kvalitetsinnhold innenfor nisjen «how to» til egne tjenester og til eksterne kunder.

– Vi tilpasser oss framtidens internett, der kvalitet trumfer kvantitet. Vi skal lage innholdskonsepter som Norges største annonsører vil se verdien i å være med på, sier direktør for nye medier Trygve Sørvaag.

Innholdsstudioet skal benytte Startsidens nisjenettsteder til å lage innhold for inspirasjon og læring innen «how to» og DIY (Do It Yourself). Kort oppsummert er det en innholdsprodusents våte drøm: godt innhold for riktig målgruppe, med distribusjonsstyrke fra Startsiden.

Én million visninger på første produksjon

Startsiden.no har vært landingssiden på nettleseren til en stor prosentandel av norske datamaskiner i snart 20 år. Men Startsiden er ingen dinosaur, heller tvert i mot. De har vært en lønnsom bedrift siden oppstarten, i tillegg til å kontinuerlig utvikle nye konsepter og idéer i tråd med den digitale utviklingen. Sist ut er altså deres content-studio Norsk HowTo-lab.

Det første prosjektet for laben er allerede satt i gang og det vil være en underdrivelse å kalle responsen god.

– Akkurat nå holder vi på med et pilotprosjekt der vi lager påskepynt og tips for borddekorasjoner i alle former og farger. Dette kan være alt fra strikkede påskeegg, marmorert glass, pynt eller annet. Vi ser at de første videoene vi har laget er svært populære, sier videoprodusent Miriam Schjetlein i den nye HowTo-laben.

Hun forklarer at de første test-filmene allerede har blitt sett over 900 000 ganger på bare noen uker.

Videoprodusent Miriam Schjetlein og innholdsprodusent og community-manager Dina Sivertsen i Norsk HowTo-lab.

– Vi trenger en konseptutvikler!

Teamet for den nye satsningen er klart, men de mangler den siste biten i puslespillet.

Vi søker nå en konseptutvikler og kommersiell produktutvikler som brenner for godt innhold. Samtidig skal denne personen ha evnen til å tiltrekke seg kunder og trives med å pitche konsepter, sier Sørvaag.

For å lykkes i rollen må du være kreativ og ha teft for visuell historiefortelling. Du har gjerne erfaring fra mediebransjen, innholdsproduksjon eller konseptutvikling.

Sørvaag beskriver den nye personen som en digital stjerne i krysningspunktet mellom salg, produkt og innhold – en person med hjerte for salg og hode for godt innhold.

– Du vil være med på å definere og bygge opp et content-studio fra bunnen av. Dette er en spennende jobb for en kreativ idéutvikler som har evnen til å skape innholdskonsepter som er så forlokkende at annonsørene blir med. La oss kalle det en gründerjobb med fast lønn, ler han.

Trygve Sørvaag, direktør for nye medier.

Utfordrer de tradisjonelle mediene

Startsiden kjøpte for to år siden tjenesten Kreative Idéer som daglig når ut til mer enn 200 000 mennesker på dedikerte Facebook-grupper og på egne sider. Nå vil de invitere partnere og kommersielle aktører til å lage kvalitetsinnhold til denne målgruppen gjennom «HowTo-laben» og en serie nye nisjetjenester som skal lanseres.

– Sammen skal vi lage innholdskonsepter som utfordrer medienes tradisjonelle forretningsmodell. Vi ønsker i større grad å flytte innholdet ut på plattformer der brukerne faktisk allerede konsumerer innhold og video, sier Sørvaag.

Med et økt miljø- og gjenbruksfokus i befolkningen har gjør det selv-kulturen de siste årene hatt en oppsving. Når Startsiden driver nisjekanaler som Kreative Idéer med en stor og trofast følgerskare ga det mening for administrerende direktør Espen Udland å etablere et spesialisert content-studio for denne typen innhold.

– Vi ser dette som en spennende mulighet til å levere innhold til nye brukere utover de til sammen 700,000 menneskene vi allerede når daglig gjennom våre ulike tjenester på nett i dag, forteller han.

Kort vei fra idé til realisering

Schjetlein og kollega Dina Sivertsen jobber som innholdsprodusent og videoprodusent i den nyoppstartede innholdslaben og forteller at variert og spennende oppgaver er et stikkord i hverdagen.

– Vi har et engasjert miljø der vi får være kreative hver eneste dag. Om man har en idé må man ikke starte en lang prosess med et produksjonsselskap for å få den gjennomført, vi får faktisk testet det ut her i våre lokaler, sier Schjetlein.

– Leserne prøver ut det vi lager, kommer med egne idéer og diskuterer prosjekter. Det er et eget community som virkelig setter pris på innholdet vi produserer, sier Sivertsen.

Norsk HowTo-lab får eget studio i ABC Startsidens lokaler i Kirkegata.

Oppstart så snart som mulig

Som nevnt er Norsk HowTo-labs lokaler i ferd med å ferdigstilles. Sørvaag, Udland, Schjetlein og Sivertsen forteller at bordet er dekket for deres nye kollega.

– Du vil bli en del av et team på ca. 7-8 personer, deriblant journalister, sosiale medier-eksperter, videoprodusenter og utviklere. I denne jobben skal du ikke være en tradisjonell selger, men være med på å utvikle spennende innholdskonsepter og presentere de for annonsørene.

Søk på stillingen her! Tiltredelse er snarest og søknadsfristen er søndag 8. april.