99-erne André og Emil gikk rett fra videregående til eget selskap; vil revolusjonere serveringsbransjen

André Lier og Emil Hamborgstrøm fra Fredrikstad lanserer snart egen bestillingsplattform.

De sluttet på videregående sommeren 2018, og snart lanserer de en Tidbit: en teknologisk tjeneste som skal effektivisere og forbedre ditt restaurant- og hotellbesøk.

Ideen deres, som allerede er prøvd ut av et knippe kunder, går ut på at du selv kan bestille mat og drikke rett fra mobilen din. Du scanner QR-koden som er unik for hvert bord, får opp menyen og bestiller.

– Det vil gjøre jobben enklere for de som jobber sesong, og servitørene kan fokusere mer på å yte service enn å stresse med matbestilling, forklarer de.

De er ikke de eneste med denne ideen; selskapet Payrest fra Larkollen i Østfold har samme idé. Men forskjellen er at Payrest er en app, og det vil aldri Tidbit være, i følge guttene.

– Fremtiden er uten apper, sier de to på telefon fra Fredrikstad.


God start, hemmelig omsetning

André Lier (19) er daglig leder og Emil Hamborgstrøm (20) er nestleder. De to unge gründerne vil foreløpig ikke si noe om omsetningen.

– Vi har en del andre parter med på planer som settes ut i live veldig snart. Men vi har fått en anerkjent investor med på laget som har startet sånn førti tek-selskaper før, så dette går veldig bra, sier de.

De kan allerede vise til partnere og kunder som DNB, Blender Collective (kontorfellesskap i Fredrikstad), og hotellkjeden Quality Inn.

– Kundene våre sier at systemet funker bra, at det effektiviserer driften, og gir mersalg, sier de.

«Fremtiden er uten apper.»

André Lier og Emil Hamborgstrøm

– Hva med restauranter som lever av god service og som ikke kunne tenke seg å digitalisere restaurantopplevelsen?

– Jo, vi tilpasser oss hver enkelt kunde, og ønsker å løfte konseptet til hver enkelt restaurant. Hvis det er et sted med mye historie for eksempel, så vil historiene stå i fokus. Dessuten er jo servitørene fortsatt der, forklarer de.

Solgte tilbehør til Airpods

Organisasjonen Ungt Entreprenørskap (UE)* og gode lærere har vært en viktig faktor for at de to unge mennene har stor nok tro på seg selv til å skape et eget selskap.

– Gründerspiren kom til oss med en veldig flink lærer som ga oss mange praktiske oppgaver og færre teoretiske. Vi fikk drive ungdomsbedriften vår som en ekte bedrift, sier de.

Lier, Hamborgstrøm og en tredje elev-;  Aleksander Laabak, startet AEWA UB (Ungdomsbedrift), drev den i ett år, og rakk å alliere seg med produktdesigner, gründer og investor Bård Eker.

De solgte Airstraps – silikonbånd som skulle holde sammen Apples Airpods slik at man ikke mistet dem.

De kostet 300,- per stykk pluss shipping, og til tross for en høy pris for et tynt silikonbånd, solgte de flere hundre eksemplarer til over 20 land det året de drev bedriften.


Ungt Entreprenørskap

  • UE er en ideell, landsomfattende organisasjon som i samspill med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.
  • De samarbeider med 17 av 18 fylker og tilbyr entreprenørskapsopplæring over hele landet, blant annet med ungdomsbedrifter.
  • Hvis grunnleggerne vil fortsette etter ett år, må bedriften registreres som AS.

Fra ungdomsbedrift til eget AS

Etter ett år som ungdomsbedrift la de ned AEWA, men de ble fort rastløse.

– André og jeg ble enige om at vi måtte skape noe sammen igjen. Så oppdaget vi at det utviklet seg mye på teknologifronten, men at restaurantbransjen hadde vært ganske lik siden starten, sier Hamborgstrøm.

Derav ideen om en annerledes matbestillingstjeneste.

«Gründerspiren kom til oss med en veldig flink lærer som ga oss mange praktiske oppgaver og færre teoretiske.»

André Lier og Emil Hamborgstrøm

– Vi vurderte først å ha et nettbrett på hver bord, men forstod raskt at det ville bli for dyrt, så da ble mobilen løsningen.

De fikk sitte på kontorfellesskapet Blender Collective i Fredrikstad, og var med ett med erfarne gründere. Investeringsselskapet Agera Venture hadde et samarbeid med Blender Collective, og ga veiledning og utarbeidet strategi sammen med de to gründerne.

– Derfor har vi kommet så rakst i gang, sier de.

Selvtilliten er på plass

– Dere er jo ganske unge – hvor mye erfaring har dere egentlig med å gå på restaurant? Hvordan vet dere at det er behov for tjenesten deres?

– Dette er en veldig tradisjonell bransje som trenger effektivisering. Det er dyrt å ha ansatte og vi ser mye misnøye i samspillet mellom servitør og gjest. Vi har nøye observert forskjellige restauranter for å forstå hvordan virksomheten og organisasjonstrukturen deres fungerer, forteller de.

Observasjonsperioden varte i litt under fire måneder. De fikk andre i nettverket sitt til å bidra med informasjon om drift av restauranter og hoteller.

– Dere sluttet på videregående for ett år siden. Hvordan er det å gå til jobb hver dag i sitt eget selskap som 19- og 20-åringer? 

– Det er veldig moro! Vi forsøker å lære noe nytt hver dag. Vi er omgitt av dyktige folk som lærer oss mye, og vi har mange å snu oss til. Det tror vi er viktig.

Det er Emil og André som gjør selgerjobben selv.

– Vi har planer om å få inn folk som er flinkere enn oss etterhvert, men foreløpig er det vi som gjør det.

Skal ikke bli en del av 7/10-statistikken

– Føler dere at dere allerede har erfaring til å være trygge på dere selv som gründere?

– Uten tvil! Det er ingen vits i å skjule at vi har blitt gode på det vi gjør. Men det er alltid mye å lære. Vi føler oss trygge nok til å kjøre på, og vi kommer til å få det til.

Tidbit har eksistert i ett års tid.

– Syv av ti bedrifter går konkurs i løpet av de første fem årene. Kan dere bli en del av den statistikken?

– Nei, kommer det selvsikkert.

– Vi kommer til å få det til.

Med på laget har de to programmerere, en foreløpig ukjent (med snart kjent) investor, en CTO (eller teknisk sjef som det så godt heter på norsk), og Lier og Hamborgstrøm i administrasjonen, føler de seg klare til å ta markedet med storm.

I oktober setter de i gang og intensiverer salget mot restauranter og hoteller. Investoren vil bli kjent i løpet av neste uke, informerer de.

Bra med selvsikkerhet – kjør på!

Sille Solberg, ansvarlig for videregående høyskoler i Ungt Entreprenørskap Østfold, heier på guttene som hun selv var med å veilede da de drev ungdomsbedriften AEWA.

– Er det ikke risikosport å starte eget selskap når man er så ung? 

– Ungdomsbedriftene er ikke risikosport, de får blant annet ikke lov til å ta opp lån. Det er her de trener og kan gjøre feil som ikke får alvorlige konsekvenser. Av de som har hatt egen ungdomsbedrift, er det dobbelt så mange som starter noe eget etterpå i forhold til resten av befolkningen, sier Solberg.

Hun kjenner til andre selskaper som har startet rolig etter videregående, med full jobb ved siden av som en sikkerhet. Men André og Emil gjør dette på fulltid.

– De tror ikke de kommer til å bli en del av 7/10-statistikken. Hva mener du? 

– For det første skal de ikke være redd for å gjøre feil, for der er det mye læring å hente. For det andre synes jeg det er bra at de har så stor tro på seg selv. André og Emil var veldig på da de drev AEWA, og fikk nok bedre medfart en flere andre.

Men å ikke gjøre feil krever en god risikoanalyse.

– De bør ikke ta for stor risiko ved å investere for mye av egne penger.

– Er det en varsellampe å være for trygg på seg selv? 

– Nei, jeg synes de skal kjøre på. Ja, noen går dukken, men klarer å starte på nytt. Jeg synes det er flott at unge folk vil bidra til verdiskapning i samfunnet. Det viktigste er at de alltid analyserer markedet, og at feilene går minst mulig utover samarbeidspartnere. Men de som investerer i oppstartsbedrifter, vet hva de gjør, avslutter hun.

UE ØSTFOLD: Sille Solberg, ansvarlig for vgs og høgskole. Foto: Ungt Entreprenørskap Østfold

Råd fra en ung gründer til unge gründere

Martin Schutt (29) er en av grunnleggerne og daglig leder for Askeladden & Co, en selskapsgenerator som står bak kjente selskaper som Cutters og Dr. Dropin.

Han var 18 år da han startet sin første bedrift, en nettbutikk. Siden startet han flere nettbutikker og linjeforeninger som student, før han noen år senere starter Askeladden & Co og deres selskaper.

– Det ble aldri noe stort av nettbutikkene, kanskje fordi vi ikke gjorde det på fulltid, sier han, og mener det er smart av André og Emil å jobbe fulltid med sitt.

– Du har erfaring som ung gründer. Hva vil du si til disse to bak Tidbit? 

– En av de letteste feilene å begå, er å pålegge kundene samme engasjement som du selv har for ditt produkt. Veldig få, kanskje én prosent – eller mindre – av kundene har samme engasjement som deg.

– Se for deg den kjipeste onkelen i familieselskapet. Det er han du skal overbevise. Han gir deg et halvt øye og et halvt sekund, og hvis ikke han vil kjøpe det, har du ikke designet og solgt inn produktet ditt enkelt nok, sier Schutt.

– Her kommer et ladet spørsmål: bør de komme seg litt ned på jorda ellers vil de snart gå på en smell?

– Min første tanke er at det er fantastisk at de har troen! Det er bra å være selvsikker, men det viktigste er at de ikke blir nummen av egen begeistring, svarer han.

Det er kundene, fakta, data og markedet som bestemmer om det går bra, ikke sin egen selvsikkerhet, mener han.

– Vær ydmyk, hør på kundene og kjør på, er suksessgründerens siste råd.

«Det er bra å være selvsikker, men det viktigste er at de ikke blir nummen av egen begeistring.»

Martin Schutt, gründer

MARTIN SCHUTT (29): En av hodene bak Cutters og Dr. Dropin, og er daglig leder i Askeladden & Co. Her fra et foredrag for Schibsted Sverige i år. Foto: Kilian Munch

Les om en annen ung gründer:

Gründeren Simen Vatne (20): – Jeg var ung og dum

Tips oss hvis du har forslag, spørsmål eller innspill

Kjenner du noen som bør lese dette? Del gjerne! 👇