Adam (36) er site manager – jobber med personale, økonomi, kunder og service

Forklar meg jobben din: Da Adam Därnemyr ønsket å finne en mer stabil jobb, men fortsatt jobbe med mennesker og service, falt valget på site manager.

Av Stine Sørensen


1. Fortell litt om deg selv og hvor du jobber.

– Jeg heter Adam Därnemyr, er 36 år og fra Sverige. Jeg bor i Oslo med kone og barn. Jeg jobber som site manager på Coor Service Management.

(Vi har undersøkt litt, og den beste oversettelsen til norsk blir «lokasjonsansvarlig».)

2. Hva gjør en site manager?

– Coor leverer noe som heter Facility Managment. En norsk oversettelse av dette kan være fasilitets-styring eller eiendomsforvaltning.

Jobben går ut på å levere ulike tjenester til bygninger og eiendommer. I mitt tilfelle gjelder det tjenester innenfor resepsjon, kantine, vaktmester, teknisk drift, renhold, post og avfallshåndtering.

Jeg er ansvarlig for Coors total-leveranse av disse tjenestene på fem lokasjoner ute hos forskjellige kunder. På min minste lokasjon sitter det 150 brukere og på den største sitter det 1200.

Jobben er veldig varierende, men jeg bruker mye tid på oppfølging av personal og økonomi, samt kontakt med kundene.

3. Hvilken utdanning har du, og er den relevant for jobben?

– Jeg har en bachelor i International Business in Hospitality and Tourism Management fra Cesar Ritz Colleges i Sveits. Det er definitiv en relevant utdanning, med stort fokus på lederskap, økonomi og service.

4. Hva kreves av ferdigheter eller egenskaper for å få og trives i denne jobben?

– Man må være utadvendt og ha gode lederegenskaper. Det er også viktig å være serviceinnstilt og trives med å arbeide med mennesker. Jobben er til tider krevende så en god stresshåndtering er et pluss.

5. Hva er det “verste” og det beste med jobben?

– Det verste er hvis man ikke kan gi kunden eller sine kolleger den service eller hjelpen man ønsker å gi på grunn av at man ikke har kapasitet.

Det beste er at det er en sosial jobb med relativ stor frihet til å styre sin egen hverdag.

 

SERVICEINNSTILT: Noe av det viktigste i denne bransjen er å like mennesker og yte service, forteller Adam. Foto: Sissel Hegvik

6. Hvorfor ville du jobbe med dette?

– Jeg jobbet tidligere som områdeansvarlig i hotellbransjen med ansvar for fem hotell i Frankrike, Østerrike og Hellas. Dette betydde 70-80 reisedøgn i året, samt telefoner og e-post alle dager året rundt.

Når konen min og jeg etterhvert fikk vårt første barn forstod vi at dette ikke passet så godt med familielivet. Men jeg ønsket fortsatt å jobbe med mennesker og service, så da passet Coor og Facility Management meg perfekt.

«Det er en sosial jobb med relativ stor frihet til å styre sin egen hverdag.»

Adam Därnemyr

Mine ansatte og kunder jobber mest dagtid på hverdager. Det er mye som skjer på dagtid, men lite til ingenting på kvelden, helger og ferier. Dette gir en god balanse mellom jobb- og familieliv.

7. Hvordan fikk du denne jobben?

– Jeg fant annonsen på Finn.no, og søkte på jobben.

8. Er det noe mer du vil tilføye?

– Dette er en god jobb for den som liker tempo i arbeidet og som ikke vill sitte stille på kontoret hele dagen. Hvis man har erfaring fra hotellbransjen, men ønsker å teste noe nytt, så anbefaler jeg Facility Management.

Mange av tjenestene og grunn-prinsippene er de samme, og fra hotellbransjen tar man med seg mye av kunnskapen som trengs.

Til slutt: har du noen råd til studenter og kommende jobbsøkere?

– Jeg anbefaler å jobbe noen år utenlands før man etablerer seg på en arbeidsplass. Det finnes mye å lære av dette, og det er en god erfaring på CV-en.


I artikkelserien Forklar meg jobben din tar Talent Media for seg stillingstitler som ikke Hvermansen nødvendigvis vet hva betyr eller innebærer. Meningen er å gjøre studenter og arbeidssøkere bedre rustet til å forstå hva de søker på, og kanskje gjøre det enklere å velge studier og jobb. 

Har du, eller kjenner du noen som har en stillingstittel vi bør skrive om?

Tips oss:

Bør flere lese dette? Del saken! 🙂