De fleste skipsmeglere er eldre menn – det vil Martine (22) gjøre noe med

Skipsmegler er et av landets best betalte yrker, men hvordan blir man det? Vi spurte skipsmegleren og skipsmeglerstudenten.


Ålesund: Martine Morvik (22) sitter i en forelesningssal litt utenfor sentrum. Bacheloren er skrevet og praksisperioden er unnagjort. Igjen står kun småeksamener før hun til sommeren er klar for arbeidslivet. Fokuset hennes nå ligger på å søke jobber. Men hun er nervøs. Medstudentene hennes også:

— Vi snakket senest om det i går. Alle vennene våre tar profesjonsutdanninger og vet hva de går til, mens vi bare: «Shit, nå står vi her», sier hun.

Helt siden Martine var liten har hun drømt om å bli skipsmegler. Det eksotiske yrket hvor man jobber med hele verden. New York den ene dagen, Shanghai den neste. Nå studerer hun siste året på Shipping Management ved NTNU i Ålesund – en utdanning som dekker alle aspekter av den maritime næringen. Få ender opp som skipsmeglere, men Martine er allikevel fast bestemt på å satse langsiktig:

— Man må kanskje godta at den første jobben ikke er drømmejobben, forteller hun.

Gamle sjømenn som kunne takle store bølger

— Skipsmegler er et yrke med fart, spenning og god lønn. Det virker attraktivt for mange unge. Og så kommer realiteten – meglerbransjen i Norge er forholdsvis liten. Det er høy kompetanse og det rekrutteres få ungdom.

Det sier Øyvind Andersen. Han er studieleder ved Shipping Management på NTNU.

Da bachelorprogrammet ble opprettet, var det med en ambisjon om å tilby en grad til unge som ønsket å jobbe som skipsmeglere. Det stilles nemlig ikke krav til formell utdanning i bransjen, selv om de fleste har en bakgrunn fra økonomi og finans.

Tradisjonelt sett har det faktisk vært hardbarka sjømenn som har besatt de attraktive kontorjobbene:

— Skipsmeglere var 16-åringer som seilte på sjøen et par år, før de kom på land og fikk opplæring fra gulvet av. Det var også slik jeg fikk min maritime utdanning legger Andersen til. 

Slik var bransjen. Forhenværende sjømenn med slips, dress og skipstemperament. Fagfolk som kunne klamre seg til masten, og som taklet store bølger og konjunktursvingninger. Kanskje det kan være noe av forklaringen til at yrket i dag er et rimelig lukket, mannsdominert miljø.

Kun to prosent av verdens sjøfolk er kvinner, og det er under 100 kvinnelige skipsmeglere i Norge.

SKIPSMEGLERE: I gamle dager dro man rett fra båten til gulvet på meglerkontoret. Slik er det ikke lenger. (Foto: Unsplash)

Nå etterlyser Andersen en større rekrutteringsvilje av ungdom i shippingbransjen. Det er Martine enig i. Hun sendte søknad om praksis til tjue rederier og fikk kun svar fra to.

— Det er ikke så lett som ung student å få innpass. Derfor har det vært viktig for meg å knytte kontakter med sterke kvinnelige forbilder lenger opp i systemet. Jeg tror bransjen kan ha godt av litt unge impulser. 

Ikke rakettforskning

London: Henrik Moss (30) sitter på et kontor i den britiske hovedstadens økonomiske distrikt. Som 25-åring fikk han fast i jobb i en bransje med liten plass til unge og uerfarne. Han er skipsmegler og jobber til daglig med å fremforhandle millionkontrakter. I likhet med Martine, studerte også Henrik Shipping Management i Ålesund. Hans råd er å ta en master i utlandet:

— Etter Ålesund dro jeg til Hong Kong for å ta en master i internasjonal business og logistikk, og fikk kjenne litt mer på businessdelen. Der fikk jeg en del kontakter. Også er det ofte attraktivt med utenlandsk utdannelse for norske arbeidsgivere.

Henrik legger ikke skjul på at han følte seg ung og fersk som nyutdannet, men tror ikke alder har så mye å si i bransjen. Så lenge man jobber hardt, vet hva som er opp og ned på en båt og har interesse for det man driver med, tror han de fleste kan komme akkurat så langt de vil.

— Det er ikke rakettforskning det vi driver med. Du trenger ikke å være den smarteste i klassen, det viktigste er at du er litt frempå, jobber hardt, konstruktivt og setter deg mål.

Rederi

For Martine står master absolutt på agendaen. Litt senere i planen. Hun har nemlig lagt opp et langsiktig løp som forhåpentligvis en dag skal sikre henne drømmejobben.

— Aller først tenker jeg å dra til Bergen. Få meg en jobb på et rederi for å tilegne meg kunnskap og knytte nettverk der. Jeg tror praktisk erfaring kan komme godt med lenger ut i løpet, avslutter hun.


Nysgjerrig på hva som er landets best betalte yrker? Les mer om det her:

Økonomisk ambisiøs? Dette er de 10 best betalte yrkene i Norge

Bør flere få med seg dette? Del saken! 👇