Dette er de mest populære bedriftene blant «young professionals»

3 av 4 vil ha gode kolleger og et godt arbeidsmiljø. Penger betyr lite for prestasjon, kommer det frem i årets YPAI.

Fredag 11. oktober ble den årlige Young Professional Attraction Index (YPAI-undersøkelsen) fra rekrutteringsbyrået Academic Work presentert.

Undersøkelsen kartlegger de unges syn på arbeidslivet og rangerer hvem de unge mener er Norges beste arbeidsgivere.

Undersøkelsen baserer seg på de som har logget seg inn på rekrutteringsbyrået Academic Work sin hjemmeside det siste året, og av de har 1153 personer svart på undersøkelsen via Kantar TNS.


Om undersøkelsen

  • Young Professional Attraction Index (YPAI) er utarbeidet i samarbeid med Kantar TNS.
  • Undersøkelsen er gjennomført på bakgrunn av faktorer målgruppen selv har kommet frem til.
  • Undersøkelsen ble sendt ut til de som har vært innlogget på Academic Work sin hjemmeside det siste året.

Unge arbeidstakere består av studenter som tar høyere utdanning, nyutdannede og de med opptil fem års arbeidserfaring etter endt studie, også kalt morgendagens nøkkelmedarbeidere eller talenter i følge Academic Work.

Kåringen av landets beste arbeidsplasser i denne undersøkelsen baserer seg på tre faktorer: arbeidsgiverens rykte, arbeidsgiverens opplevde fremgang i markedet, og om respondentene ønsker å jobbe der eller ikke.

Godt arbeidsmiljø og gode kolleger avgjørende

I 2019 er gode kolleger og godt arbeidsmiljø den overlegent viktigste faktoren. Det svarer hele 75 prosent ifølge årets YPAI-undersøkelse.

– For å tiltrekke seg de beste talentene er det viktig at norske virksomheter er bevisst på hva som skal til for å oppfattes som attraktiv. Konkurransen om denne gruppen arbeidstakere er beintøff, og unge er helt klare på hva de vil ha, sier markedsføringssjef i Academic Work, Mads Wildhagen i en pressemelding.

Deretter kommer karriere- og utviklingsmuligheter (58 %) og utfordrende og varierte arbeidsoppgaver (55 %) som de viktigste faktorene en arbeidsgiver kan bidra med for å tiltrekke seg målgruppen.

Det minst viktige er selskapets sosiale ansvar (8 %). Heller ikke selskapets rykte (16 %) eller tilrettelegging for innovasjon og nyskaping (17 %) er viktig for å tiltrekke seg ung velutdannet arbeidskraft.

Nøkkelfunn:

  • 8 av 10 unge vil bli ledere.
  • 3 av 4 unge arbeidstakere mener at en attraktiv arbeidsgiver må tilby gode kolleger og godt arbeidsmiljø.
  • Penger betyr lite for prestasjon. Mestringsfølelse og utvikling i form av nytt ansvar, ny rolle eller nye utfordringer er det som får unge til å yte det lille ekstra på jobb.
ACADEMIC WORK: Markedsføringssjef Mads Wildhagen. Foto: pressefoto

De ti mest attraktive arbeidsplassene blant unge med bakgrunn fra…

IT

Trykk for å lese
  1. DNB
  2. Google
  3. Microsoft
  4. Schibsted
  5. Tesla
  6. Tine
  7. CISCO
  8. Bouvet
  9. Visma
  10. Norges Bank

Teknologi

Trykk for å lese
  1. Google
  2. Aker Solutions
  3. Sintef
  4. Kongsberggruppen
  5. Apple
  6. AF Gruppen
  7. Multiconsult
  8. CISCO
  9. Microsoft
  10. Tesla

Økonomi

Trykk for å lese
  1. Nordea
  2. Sopra Steria
  3. Google
  4. Apple
  5. Sparebank1
  6. Microsoft
  7. DNB
  8. IKEA
  9. Finn.no
  10. Tesla

Om Academic Work

  • Academic Work arbeider med bemanning og rekruttering av young professionals – studenter og
    nyutdannede i begynnelsen av sin karriere.
  • Selskapet ble etablert i Sverige i 1998 og i Norge i 2007, og er representert i seks land.

Bachelor er ikke like viktig lenger. Nå er det yrkesfag Norge trenger!

Kjenner du noen eller vet om noe vi bør skrive om? Tips oss!

Bør flere få med seg dette? Del saken 👇