Dette gjør en digital markedskoordinator

Tone Mella i Bademiljø – forklar oss jobben din!

 

1. Hva jobber du som?

– Stillingstittelen min er digital markedskoordinator og jeg jobber i markedsavdelingen på servicekontoret til Bademiljø-kjeden.

2. Beskriv kort hva jobben din går ut på. 

– Overordnet har jeg to ansvarsområder: Det første er sosiale medier, hvor jeg har ansvar for å produsere og publisere innhold på Facebook og Instagram. I tillegg veileder jeg medlemsbedriftene slik at de skal få mest mulig ut av sine sosiale medier.

– Det andre ansvarsområdet jeg har er internkommunikasjon i kjeden. Her er det min oppgave å holde medlemsbedriftene oppdaterte om hva som skjer i kjeden og ute blant våre leverandører via vårt intranett.

– I tillegg til de to overordnede ansvarsområdene har jeg også en del mindre oppgaver som for eksempel å velge ut profilklær for kjeden og å lage lokalannonser for medlemsbedriftene ved behov.

Les også: Dette gjør en SoMe-ansvarlig

3. Nevn tre konkrete arbeidsoppgaver du utfører stort sett hver dag. 

– Produsere og publisere innhold på sosiale medier, i tillegg til å svare på kundehenvendelser på Facebook.

– Bistå medlemsbedrifter som ringer inn og har spørsmål rundt sosiale medier eller intranettet.

– Skrive og publisere relevante saker på intranettet så medlemmene kan lese seg opp på for eksempel kampanjeinformasjon eller informasjon fra leverandører.

 

DIGITAL MARKEDSKOORDINATOR: Tone Mella i Bademiljø. Foto: Privat

4. Har du utdanning? Hvis ja, hvilken?

– Jeg har et årsstudium i Form og Design, en bachelor i kommunikasjon og en master i samfunnskommunikasjon fra Universitetet i Agder.

5. Er denne utdanningen relevant for jobben din? 

– Ja, utdanningen er relevant siden jeg har lært mye om hvordan man utformer tekster og bilder, og hvordan disse to spiller sammen for å formidle det budskapet man ønsker.

– Den kreative bakgrunnen kommer til nytte når jeg for eksempel utformer materiell til sosiale medier, mens den kommunikasjonsfaglige delen har vært nyttig når vi jobber med hvordan vi skal kommunisere et budskap på best mulig måte for vår målgruppe.

– I visse tilfeller skulle jeg kanskje ønske jeg hadde en mer markedsføringsrettet bakgrunn i denne jobben, men heldigvis er det flere på kontoret som har en slik bakgrunn, så på den måten kan vi utfylle og lære av hverandre også.

Les også: – Det er på tide at unge vet hva de skriver under på

 

INSPIRERE: En av Tones oppgaver er å legge ut bilder i sosiale medier. Foto: Skjermbilde av Bademiljøs Instagramprofil

6. Hva kreves av ferdigheter eller egenskaper for å kunne få, og trives i denne jobben?

– Man bør være strukturert og kunne håndtere mange ulike arbeidsoppgaver samtidig, det er ofte veldig mange baller i luften. I tillegg bør man være positiv og serviceinnstilt, og ha en evne til å tenke nytt og innovativt.

– Man bør også ha gode samarbeidsevner siden vi jobber tett i team. Sist men ikke minst bør man ikke være redd for å kaste seg ut i ting, selv om det kan føles utenfor komfortsonen, så er det der man lærer aller mest!

– I visse tilfeller skulle jeg kanskje ønske jeg hadde en mer markedsføringsrettet bakgrunn i denne jobben.

Tone Mella, digital markedskoordinator i Bademiljø

7. Hvordan endte du med denne jobben? 

– Jeg vet veldig godt at det kan være utfordrende å komme seg inn på arbeidsmarkedet som nyutdannet. Jeg hadde søkt på en mengde stillinger, både relevante og ikke fullt så relevante for min utdanning, helt til denne dukket opp.

– Bademiljø søkte da etter en digital markedskoordinator til et svangerskapsvikariat via et vikarbyrå. Annonsen sa ikke hvilken bedrift det var, kun hvilke oppgaver stillingen hadde og hva slags egenskaper de så etter. Jeg følte at dette kunne være en jobb som passet meg, siden den kombinerte både kreative og mer rutinemessige oppgaver.

– Etter å ha vært på intervju hos både vikarbyrået og hos Bademiljø fikk jeg vite at jeg hadde fått vikariatet. Ett år senere var jeg så heldig at jeg fikk en fast stilling i kjeden!

– Det jeg har erfart nå som jeg har jobbet her en stund, er at jeg har en type stilling som kan endres og tilpasses over tid. Det er ikke en nødvendigvis en stillingstittel med faste rammer, men innholdet kan tilpasses den enkelte utifra hva man er god på og hva man har kapasitet til, og så får man også mulighet til å prøve seg på nye ting som man ikke nødvendigvis kan så godt. Det er en spennende jobb full av variasjon og nye utfordringer!

– Man bør ikke være redd for å kaste seg ut i ting, selv om det kan føles utenfor komfortsonen, så er det der man lærer aller mest!

Tone Mella, digital markedskoordinator i Bademiljø


I denne artikkelserien tar Talent Media for seg stillingstitler som ikke Hvermansen nødvendigvis vet hva betyr, eller innebærer. Meningen er å gjøre studenter og arbeidssøkere bedre rustet til å forstå hva de søker på, og kanskje gjøre det enklere å velge studier – og jobb. 

Har du en stillingstittel som ikke beskriver jobben din, er vanskelig å forklare, eller som folk flest ikke skjønner hva er? Kjenner du noen som har det?

Tips oss:

Synes du flere bør lese denne saken? Del den! 🙂