Podkast: Er du sikker på at jobben faktisk er slik den er beskrevet i stillingsannonsen?

Du tror du vet hvilken jobb du har søkt på…

Artikkelen ble først publisert i desember 2018.


Hør hele episoden lenger ned i saken.

Hvis du er relativt uerfaren med å lese stillingsannonser og å forstå arbeidsmarkedet, er det vanskelig å vite hva slags jobb du egentlig har søkt på, og kanskje fått tilbud om.

Kan du kjenne deg igjen i følgende scenario?

Det du trodde skulle bli en rolig vei inn i bransjen som nyutdannet med god opplæring og overkommelige arbeidsoppgaver, viste seg å ende i minimal opplæring, kasta ut i det med hodet først, mye ansvar og mer arbeid enn du så for deg.

Nei? Les videre, for det kan hende det kommer til å skje. Hvis ja – les videre du også, så vet du hvordan du kan unngå det i fremtiden.

Synk eller svøm

– Den jobben jeg har nå, var litt sånn i begynnelsen – synk eller svøm. Jeg forstod ikke halvparten av det som stod i annonseteksten, men søkte og fikk jobben likevel. Jeg er som regel litt dristig og kaster meg ut i ting, og det går som regel bra, sier Christoffer Lindblom (28).

For noen går det bra, for andre ikke. Dette er en svært lærerik prosess, men kan bli ubehagelig for mange.

Derfor er det viktig at stillingsannonser reflekterer jobbens realitet, og at de som leser annonsene har et kritisk blikk.

 

HOPPER I DET OG SER HVORDAN DET GÅR: Christoffer Lindbloms råd. Foto: Synnøve S. Fallmyr

Savner tydelige og ærlige annonser

– I følge vår kandidatundersøkelse, får én tredjedel det de forventer, én tredjedel får en dårligere jobb enn de trodde, og én tredjedel får en bedre jobb en de forventet, sier Hans Petter Stub.

Han er partner i Whydentify, et HR-kommunikasjonsbyrå. Stub har også rollen som rekrutteringsekspert i Talent Medias podkast Karriererådethvor unge jobbsøkeres utfordringer diskuteres.

I studio for denne episoden sitter også Christoffer Lindblom, produktsjef i TDC, Solveig Gluggvasshaug (25), mediestudent, og programleder Espen Sæle.

– Det er mange floskler ute og går, og mye ansvar som gis til nyansatte, sier Christoffer.

– Jeg synes flere annonser bør være tydeligere og ærlige, sier Solveig.

Samtlige er enige i at forfattere av stillingsannonser bør skrive tydeligere og bedre, og gjøre en minst like god jobb som jobbsøkerne selv må gjøre.

 

ETTERLYSER TYDELIGERE STILLINGSANNONSER: Mediestudent Solveig Gluggvasshaug. Foto: privat

Forslag til hva du bør se etter:

  • Er arbeidstid og stillingsprosent spesifisert?
  • Er det statlig, fylkeskommunalt, kommunalt eller privat? Er det en stor eller liten bedrift? Dette har mye å si for hvordan arbeidshverdagen din blir.
  • Hvor mye ansvar skal du egentlig ha? Vil du ha ansvar eller ikke?
  • Er det en sosial jobb med mye interaksjon med mennesker, eller 8 timer kun foran en skjerm? Hva trives du best med?
  • Skal du samarbeide med noen, eller gjøre alt alene?
  • Hvordan lønnes du? Er det provisjon, fastlønn, eller begge?
  • Er dere mange med samme stilling, eller blir det kun deg? Fins det noen som skal gi deg opplæring og veiledning?

Er annonsen god nok?

  • Er annonsen skrevet for denne jobben, eller kunne den vært hvilken som helst jobb i bransjen?
  • Skriv ned ting du lurer på som du tar med til et eventuelt intervju.
  • Vær skeptisk: hvis de skriver at de har et godt arbeidsmiljø – hva mener de med det? Kan de eksemplifisere?
  • Er det noe som mangler i annonsen, noe de unnlater å si?
  • Representerer også du et gap? Søker du på en jobb som du egentlig ikke er kvalifisert for – eller omvendt?

Det er mer der det kommer fra… Hør hele episoden her, på Spotify eller iTunes. 


Karriererådet er Talent Medias podkast for unge jobbsøkere. Den produseres i samarbeid med Radio Metro og publiseres hver søndag. 

Synes du flere bør lese denne saken? Del den! 🙂