Forklar meg jobben din: produktsjef

Hva gjør egentlig en produktsjef? Vi har snakket med Julie Charlotte Drechsler i Orkla.

1. Hva er stillingstittelen din – på norsk og engelsk?

– Stillingstittelen min er Group Brand Manager på engelsk, men jeg bruker som regel den norske tittelen: produktgruppesjef. Tidligere har jeg vært brand manager, altså produktsjef, men gikk over til produktgruppesjef nå i april, som vil si at jeg har et litt mer overordnet ansvar over et strategisk område, med ansvar for to produktsjefer.

– Som nyutdannet er det derimot mer sannsynlig at man starter som produktsjef, derfor tror jeg det er mer interessant om jeg beskriver den stillingen, som jo også er den jeg har jobbet i lengst.

2. Hvor i bedriften jobber du?

–  Jeg jobber i markedsavdelingen med godteri- og sjokoladeprodukter fra Nidar i Orkla Confectionery & Snacks Norge.

3. Beskriv kort hva jobben din går ut på. 

–  Som produktsjef/brand manager jobber får man ansvar for drift og utvikling av én eller flere merkevarer. Dette innebærer å utvikle markedsføringsstrategien for merket, utvikle reklame sammen med reklamebyrå, sikre aktiviteter i butikk som butikk-demoer og butikk-kampanjer blant annet, samt følge opp salgstall og analysere forbruker-mønster.

–  Den største delen av jobben som produktsjef går til innovasjon, nemlig å utvikle nye produkter under merket ditt. Her fungerer du som oftest som prosjektleder for tekniske utviklere og produktutviklere i fabrikk, du har overordnet ansvar for at dere kommer i mål med blant annet:

  • utvikle konsept og smak,
  • tilpasninger i fabrikk som kan innebære innkjøp av nye maskiner,
  • utvikling av design sammen med designbyrå,
  • sette estimtater for volum og inntjening av innovasjonen,
  • innsalgspresentasjon som brukes ut mot kundene/butikk-kjedene for å selge inn produktet,
  • Innsamling av forbrukerinnsikt, for å vite hva markedet ønsker.

–  Produktsjef innebærer med andre ord en hel del. Det er en utrolig variert jobb hvor du får brukt både analytiske og kreative sider ved deg selv, og hvor du får masse ansvar fra første dag. Du jobber mye i team, og er avhengig av folkene rundt deg for å komme i mål med prosjektene.

 

EN PRODUKTGRUPPESJEF FORKLARER: Julie Charlotte Drechsler. Foto: Orkla

4. Nevn tre helt konkrete arbeidsoppgaver du utfører stort sett hver dag. 

– Hver dag er veldig ulik, men de innebærer alle eller annen form for korrespondanse med prosjektgrupper for ulike innovasjonsprosjekter, samt sjekking av Nielsen-tall (salgstall ut av butikk), og et eller annet kreativt innspill enten på design, reklameidé, eller smaksinnspill på produkt.

5. Har du utdanning? Hvis ja, hvilken?

– Jeg er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI i Oslo, hvor jeg tok spesialisering i markedsføring som del av mastergraden.

6. Er denne utdanningen relevant for jobben? 

– Ja. Men det er ikke noe krav om å ha markedsføringsbakgrunn i denne stillingen. Du lærer ekstremt mye i jobben – og Orkla har også utviklet en egen merkevareskole som går over ca. ett år hvor du får en god innføring i merkevarebygging.

– Det er en utrolig variert jobb hvor du får brukt både analytiske og kreative sider ved deg selv, og hvor du får masse ansvar fra første dag.
Julie Charlotte Drechsler

7. Hva kreves av ferdigheter eller egenskaper for å ha og trives i denne jobben?

– Du bør like en variert hverdag med mye ulike arbeidsoppgaver, det hjelper også å ha en god økonomisk forståelse og et kreativt hode. Du jobber med alt fra designutvikling til nye produktnavn, og av og til også konkrete reklameideer og slagord – selv om vi bruker reklamebyrå til dette så stiller vi krav til oss selv på disse områdene.

8. Hvordan endte du i denne jobben? 

– Årsaken til at jeg fortsatt er her etter fire år, er fordi jeg liker det: jeg blir utfordret nesten hver dag og lærer meg hele tiden noe nytt. Jeg digger også folkene jeg jobber med, som er utrolig dyktige og profesjonelle folk.

– Jeg hadde selv ikke peiling på hva jeg ville jobbe med etter endt studie, og Orkla var for meg veldig fremmed da jeg skulle søke jobber. Det var tilfeldig at jeg søkte på jobben; jeg kom i prat med ei som hadde jobbet der i mange år, og det var først da jeg snakket med henne at jeg fikk en forståelse av hva jobben som produktsjef gikk ut på – og fikk lyst til å søke.

– Det var med med andre ord ikke stillingsbeskrivelsen på Finn som gjorde meg interessert, som jeg da ikke forstod mye av. Så mitt råd om man ikke vet hvilke jobber man skal søke på; prat med folk som jobber eller har jobbet i de selskapene og/eller stillingene du vurderer!


I denne artikkelserien tar Talent Media for seg stillingstitler som ikke Hvermansen nødvendigvis vet hva betyr, eller innebærer. Meningen er å gjøre studenter og arbeidssøkere bedre rustet til å forstå hva de søker på, og kanskje gjøre det enklere å velge studier – og jobb. 

Har du en stillingstittel som ikke beskriver jobben din, er vanskelig å forklare, eller som folk flest ikke skjønner hva er? Kjenner du noen som har det?

Tips oss: