Fra servitør til administrerende direktør

– Jeg skulle egentlig bli skuespiller. Men det hadde jeg jo ikke talent for, ler Louise Fuchs (35).

LEDERPORTRETTET

Sola skinner, og Aker Brygge byr på siste rest av sommer 2018 før den rå høstlufta er alt man sitter igjen med.

– En typisk arbeidsdag begynner halv ni med en kaffekopp i hånden på toget inn fra Drammen. Jeg elsker å gå turen fra Nationaltheatret og opp hit. Da våkner hele byen, og jeg blir klar for en ny dag med høyt tempo, sier Fuchs.

Først lurer jeg litt på hvilken dialekt hun snakker. Sørlending? Nei… Men spør, og du skal få svar.

Danske Louise Fuchs (35) kommer fra bondelandet i Midtjylland.

– Men selv om jeg vokste opp blant grisebønder, trengte jeg ikke å bli en selv.

Med den innstillingen endte bondepiken som administrerende direktør i United Influencers International. Vi snakker millioner av kroner, veldig mange kunder, veldig mange influencere og veldig mange ansatte.

 

VOKSER: Siden 1. juli har hun vært administrerende direktør i United Influencers International, og står her foran inngangen til kontoret deres på Aker Brygge – som de er i ferd med å vokse seg ut av. Foto: Synnøve Sundby Fallmyr

Søkte teaterhøgskolen tre ganger

La oss gå tilbake i tid. Louise er ferdig på videregående i Danmark, og lysten til å formidle innhold og engasjere er like stor som den alltid har vært. Hun vil bli skuespiller! Men for å realisere dette, trenger hun penger.

– Jeg dro til Sveits og jobbet som servitør, for der var skatten lav, så jeg kunne tjene mer penger på kortere tid, forteller hun.

Ferden gikk så til Norge som 20-åring. Hun kom alene, kjente ingen, og fikk seg igjen jobb som servitør. Når hun ikke jobbet, spilte hun amatørteater på Chateau Neuf, og forsøkte å komme inn på Teaterhøgskolen.

– Dette er det mange som ikke vet; at jeg søkte på Teaterhøgskolen tre ganger! Jeg hadde jo så lyst, men så lite talent, sier hun og ler.

Skuespillerdrømmen ble ikke slik hun hadde sett for seg. Så hun søkte seg til Jacob Aall Brasserie på Majorstuen som servitør, men etter jobbintervjuet ble hun tilbudt stilling som assisterende daglig leder.

– Siden de ikke hadde noen daglig leder, ble det jo i praksis meg!

20 år gammel bondejente, alene i storbyen, uten ledererfaring. Louise takket ja.

Bestemors råd

Hun jobbet som daglig leder en stund, men etterhvert måtte hun stille seg spørsmålet: skulle hun fortsette i en lederstilling som 20-åring med grei lønn og masse driks? Eller gi avkall på jobb, inntekt og en påbegynt karriere, og begynne å studere?

– Jeg hadde blitt vant til å ha penger. Men jeg måtte spørre meg selv: «Ser jeg meg selv her om ti år? Hvor skal dette ta meg?»

Og inni hodet maste en stemme hun hadde hørt hele barndommen. Bestemorens stemme som sa: «Du må studere, få deg en utdanning!»

I ettertid ser Fuchs at det var nå hun tok valget som skulle endre mye.

– Siden de ikke hadde noen daglig leder, ble det jo i praksis meg!
Louise Fuchs

HVORFOR? På skolen var hun nysgjerrig og skoleflink. – Men jeg var nok også en liten bråkmaker. Jeg var veldig på hvis noe interesserte meg, og like lite på hvis det ikke gjorde det. Jeg er nok sånn fortsatt, og spør ofte «hvorfor gjør vi dette?» De verste svarene jeg får, er «fordi det har vi alltid gjort.» Det er det dårligste argumentet jeg vet om. Da reiser nakkehårene seg. Foto: Synnøve Sundby Fallmyr

To dager ga fast jobb

Etter å ha søkt litt rundt, fant hun fram til bachelorprogrammet Medier og kommunikasjon på det som da het Høgskolen i Oslo og Akershus (nå OsloMet).

– Oi, tenkte jeg, her finnes jo alt jeg liker; kommunikasjon, formidling, produksjon og innhold. Dette er konkret, her kan jeg få meg jobb etterpå.

Dette var i den perioden hvor Facebook hadde begynt å få fotfeste, og hele den sosiale medier-bølgen vokste.

– Det var en fordel: dette kunne ingen, og ikke jeg heller, men det skulle jeg lære meg.

Under studiet fikk hun praksisplass i Oslo kommune, og her var det mye å ta tak i: hun hjalp dem i gang med  sosiale medier, og brukte utallige timer på å kode et kart med oversikt over kommunens 1200 barnehager – etter egen idé og initiativ.

– De tilbød meg en jobb etter praksisen, men jobben var å sette over telefoner i to dager. Jeg var ikke så fornøyd med det, men en lærer på høgskolen sa at jeg måtte ta den. «Ikke sitt der og tenk at du er for god for den», sa han. Så etter de to dagene fikk jeg tilbud om engasjement som endte i fast stilling med kommunikasjon i kommunen i nesten fire år, forteller Fuchs.

– Jeg måtte spørre meg selv: «Hva er det jeg holder på med? Ser jeg for meg selv her om ti år? Hvor skal dette ta meg?»
Louise Fuchs

Blodig alvor

Nå er ballen i gang. Etter fire år i kommunen, så hun en jobb i Schibsted hun virkelig ville ha.

– Det var 150 søkere, fire intervjurunder og tre evnetester. Men jeg fikk jobben!

Og med det ble hun en av Norges første digitale kommunikasjonsspesialist.

– Det var på den tiden da man kalte alt digitalt.

– Hva gjorde at du skilte deg ut i intervjurunden, tror du? 

– Jeg brukte mange timer på å lese meg opp og forstå Schibsted, forstå min egen bakgrunn i deres bedrift, og hvilke utfordringer de hadde som jeg kunne bidra til å løse. Jeg kom godt forberedt til det intervjuet, sier hun.

Oppover og oppover. Fire år senere tar Fuchs et nytt sprang ut i det store usikre, og forlater trygge Schibsted og blir en del av startupen United Influencers.

– De snakket til hjertet mitt med innhold på en helt ny måte. Jeg ville være med på dette, være med i en ny bransje. Det er kjempespennende at vi har tatt over ELLE som første unge og utradisjonelle medieselskap i verden. En tre år gammel startup!

Kjøpte hest for pantepenger

Hun er nok født med det – et slags forretningsinnstinkt. Allerede som jentunge var hun i gang med å gjøre det hun måtte for å oppnå det hun ville.

– Jeg kjøpte min første hest da jeg var 11 som jeg betalte ved å samle panteflasker, he-he. Også hadde jeg rideundervisning som jeg tok betalt for. Det ligger nok en kremmer et sted, sier hun og smiler.

Hest er fortsatt best – hun har ikke sluttet å drive med favoritthobbyen sin. I Lier står en hest på stall som hun deler med to sine to døtre.

– Så nå gjør jeg tre ting: jobb, familie og hest i helgene. Venner glir liksom innimellom disse tre. For å si det slik, jeg går ikke på kino med venninner. Det føles ikke som et offer, men det er knallhard prioritering. Jeg har et kjempestort nettverk av folk jeg kjenner, men den indre kjernen er liten.

– Jeg brukte mange timer på å lese meg opp og forstå Schibsted, forstå min egen bakgrunn i deres bedrift, og hvilke utfordringer de hadde som jeg kunne bidra til å løse.
Louise Fuchs

GJØRE DET SELV: Her står 11 år gamle Louise med ponnien til 1500,- som hun kjøpte  for pantepenger. Foto: privat

Hoppe fra trygg grunn

Det kanskje litt klisjé, spesielt siden vi allerede snakker om hest, men Louise har vokst på å ta de store sprangene.

– Når jeg gjør ting jeg ikke kan og går utenfor komfortsonen, må jeg virkelig strekke meg selv, og jeg lærer masse. I tillegg må rammene rundt meg – som for eksempel familie, være trygge, slik at jeg kan selv velge å hoppe i det usikre når jeg ønsker. Også må jeg huske å gi litt faen når det trengs.

Kort om Louise Fuchs:

  • Er administrerende direktør (siden juli 2018) i United Influencers International, morselskapet til UI Norge og UI Sverige og Elle Norge.
  • Er utdannet innen, og har mesteparten av arbeidserfaringen fra kommunikasjon, blant annet som kommunikasjonsdirektør i Schibsted.
  • Medlem av tech-nettverket for kvinner TENK.
  • Er fra Danmark, har bodd i Norge de siste 15 årene.
  • Har mann, to barn, bor i Drammen og driver med hest på fritiden.

Louises råd:

  • Gjør et ærlig stykke arbeid, vær ydmyk, og løs oppgaven litt bedre enn de hadde sett for seg.
  • Jobbsøker? Les deg opp om bedriften du søker jobb i, vis interesse for det de gjør – hvis du har det, så klart.
  • Visualiser mestring før du skal begi deg ut på noe usikkert.
  • Gi faen der det trengs.
  • Last ned appen Wunderlist.