Hvor viktig er egentlig LinkedIn for jobbsøkere?

Jobbnettstedet der de aller fleste har en profil, men sjeldent er innom. Hvor viktig er egentlig nettstedet for deg som arbeidssøker i dag?

Den nye CV-en

En stor del av HR og rekrutteringsbyråer benytter Linkedin for å vurdere kandidater. I en spørreundersøkelse fra 2013, først omtalt av Teknisk Ukeblad, fortalte 87 prosent av de spurte norske bedriftene at nettstedet ble brukt i rekrutteringsprosesser. Vi har snakket med sosiale medier-ekspert Ingvild Moen i det digitale kommunikasjonsbyrået Resonate AS.

– Hvor nødvendig er LinkedIn for en jobbsøker i dag?

– Veldig! Jeg mener det er et viktig verktøy for å ha en sammenheng mellom nettverksbygging på sosiale medier og på seminarer for eksempel. Jeg vil si at LinkedIn er den nye CV-en. 

Ipsos opplyser at 1,2 millioner norske brukere over 18 år, men at svært få bruker det regelmessig. Blant unge øker brukermassen og Oslo-området er godt representert.

– Som jobbsøker kommer du til å bli «googlet» og LinkedIn vil komme høyt opp i søkeresultatet. Arbeidsgivere vil bruke profilen din for å se på dine relasjoner, erfaringer og annet, legger hun til.

–  Jeg vil si at LinkedIn er den nye CV-en.

Ingvild Moen, grunnlegger av det digitale kommunikasjonsbyrået Resonate AS

LINKEDIN ER VIKTIG: Ingvild Moen mener at LinkedIn er viktig for en jobbsøker. Foto: Stian Schløsser Møller

Slik gjør du din profil attraktiv

For å gjøre deg til en ettertraktet kandidat på sosiale medier anbefaler Moen at man er en aktiv bruker.

– For jobbsøkere er steg nummer én selvsagt å ha en bra profil, men på du også være aktiv. Det betyr at man deltar i debatter, er med i relevante grupper og svar på andres innlegg. På denne måten bygger du deg et nettverk og gjør deg selv relevant. Er du god til å vise deg fram vil det bli lagt merke til, sier hun.

Videre forteller Moen at et bredt nettverk er vel og bra, men ikke legg til folk i vilden sky. Skal du legge til noen i ditt nettverk bør ha snakket med vedkommende eller ha en form for relasjon.

– Man kan godt legge til folk i nettverket, men send gjerne en melding om hvordan dere først knyttet kontakt, enten det var på seminar eller foredrag.

Linkedin 1-2-3:

  1. Fremstå som profesjonell. Ha en godt utfylt profil og et godt bilde. Legg inn erfaring, kompetanse, verv og annet som kan være relevant for en arbeidsgiver.
  2. Bygg nettverk. Legg til kontakter, delta i diskusjoner eller debatter og meld deg inn i grupper som er relevante for ditt fagfelt.
  3. Optimaliser profilen din for søk. Gjør deg selv mer tydelig ved å bruke nøkkelord for din bransje.