Hvor viktig er egentlig LinkedIn for jobbsøkere?
Jobbnettstedet der de aller fleste har en profil, men sjeldent er innom. Hvor viktig er egentlig nettstedet for deg som arbeidssøker i dag?
Den nye CV-en
En stor del av HR og rekrutteringsbyråer benytter Linkedin for å vurdere kandidater. I en spørreundersøkelse fra 2013, først omtalt av Teknisk Ukeblad, fortalte 87 prosent av de spurte norske bedriftene at nettstedet ble brukt i rekrutteringsprosesser. Vi har snakket med sosiale medier-ekspert Ingvild Moen i det digitale kommunikasjonsbyrået Resonate AS.
– Hvor nødvendig er LinkedIn for en jobbsøker i dag?
– Veldig! Jeg mener det er et viktig verktøy for å ha en sammenheng mellom nettverksbygging på sosiale medier og på seminarer for eksempel. Jeg vil si at LinkedIn er den nye CV-en.
Ipsos opplyser at 1,2 millioner norske brukere over 18 år, men at svært få bruker det regelmessig. Blant unge øker brukermassen og Oslo-området er godt representert.
– Som jobbsøker kommer du til å bli «googlet» og LinkedIn vil komme høyt opp i søkeresultatet. Arbeidsgivere vil bruke profilen din for å se på dine relasjoner, erfaringer og annet, legger hun til.
– Jeg vil si at LinkedIn er den nye CV-en.
Ingvild Moen, grunnlegger av det digitale kommunikasjonsbyrået Resonate AS

Slik gjør du din profil attraktiv
For å gjøre deg til en ettertraktet kandidat på sosiale medier anbefaler Moen at man er en aktiv bruker.
– For jobbsøkere er steg nummer én selvsagt å ha en bra profil, men på du også være aktiv. Det betyr at man deltar i debatter, er med i relevante grupper og svar på andres innlegg. På denne måten bygger du deg et nettverk og gjør deg selv relevant. Er du god til å vise deg fram vil det bli lagt merke til, sier hun.
Videre forteller Moen at et bredt nettverk er vel og bra, men ikke legg til folk i vilden sky. Skal du legge til noen i ditt nettverk bør ha snakket med vedkommende eller ha en form for relasjon.
– Man kan godt legge til folk i nettverket, men send gjerne en melding om hvordan dere først knyttet kontakt, enten det var på seminar eller foredrag.
Linkedin 1-2-3:
- Fremstå som profesjonell. Ha en godt utfylt profil og et godt bilde. Legg inn erfaring, kompetanse, verv og annet som kan være relevant for en arbeidsgiver.
- Bygg nettverk. Legg til kontakter, delta i diskusjoner eller debatter og meld deg inn i grupper som er relevante for ditt fagfelt.
- Optimaliser profilen din for søk. Gjør deg selv mer tydelig ved å bruke nøkkelord for din bransje.