Ingen kan segla förutan vind

«Man måste ha handen i syltburken»sa Jan Stenbeck i Kinnevik til den 21 år gamle traineen Christian Steen. Så fikk gutten ansvaret for å nedbemanne fra 14 til to.

Portrettet ble først publisert i august i år.


Han, som egentlig ville bli fotballspiller.

Administrerende direktør og daglig leder av tv-og reklamebyrået The Oslo Company, Christian Steen (42), har allerede lagt bena på bordet og satt seg godt til rette i det spartanske møterommet som inneholder en kombinasjon av nyere kontormøbler og gamle sjarmører i teak.

– Alt er litt kaotisk nå, for vi er egentlig i en flytteprosess. Vi skal bare være her noen måneder før vi flytter ned noen etasjer, forklarer han.

Men Steen virker ganske avslappet der han sitter.

En suksesshistorie

Grunnen til at de er på flyttefot, er fordi selskapet han etablerte i 2016 med Trond Kvernstrøm, har vokst seg ut av de gamle lokalene. Det betyr kun én ting: det går bra. Etter bare to år i drift har de gått fra to til 27 ansatte, og omsatt for over femti millioner.

The Oslo Company lager reklame- og tv-konsepter, og spesialiserer seg i å formidle historier – uansett slag, skal vi tro slagordet deres på hjemmesiden.

Nå skal de stå for produksjonen av det «nye» Senkveld med Helene Olafsen og Stian Blipp. Et selskap med bare to års fartstid som allerede nå produserer programmer hele Norges befolkning har hørt om, er et selskap med gode ledere som kan sakene sine og som kjenner mye folk. Riktige folk.

Én av de riktige folkene er hans makker og med-gründer Trond Kværnstrøm som tidligere har produsert nettopp Senkveld med Thomas og Harald, i tillegg til Idol og Skal vi danse. Kanskje ikke så rart at det ble Senkveld på The Oslo Company.

Nok om det. Poenget er at Steen kan sakene sine, og vi lurer på hvordan han har kommet dit han er i dag.

– Å starte selskaper er litt som å seile seilbåt. Du staker ut en tydelig kurs, men så vil vær og vindforhold bestemme når og hvordan du kommer dit.

Christian Steen

Fikk nedbemanningsansvar som 21-åring

Vi begynner på begynnelsen. Født på vestkanten i Oslo i 1975 som den første av fire barn. Han beskriver det som en trygg og god oppvekst, hvor han fikk god selvtillit av å være storebror og mestringsfølelse fra fotballen. Og fotball – det ble det mye av.

– Jeg skulle jo egentlig bli fotballspiller. Og det ble jeg forsåvidt, spilte litt i førstedivisjon, men etterhvert skjønte jeg at jeg ikke kom til å bli så god som jeg drømte om. Da bestemte jeg meg for å studere, og fant ut at konkurranseinnstinktet mitt kunne komme til nytte i næringslivet også.

Statene kaller: rett fra videregående til USA. Etter fire år på Boston University College går han ut med en bachelorgrad i økonomi, administrasjon og markedsføring.

Som 21-åring får han seg jobb som Management Trainee i Kinnevik, et av Sveriges største investeringsselskaper, og jobber med Jan Stenbeck – sønnen av Kinneviks grunnlegger Hugo Stenbeck.

– Her lærte jeg meg i praksis mye om ledelse og hvordan man driver en virksomhet, og ikke minst om hvor viktig det er å skape god bedriftskultur. Etter bare fire måneder som trainee, fikk jeg oppdraget å nedbemanne markedsavdelingen fra 14 ansatte til to – og ta over ansvaret.

Han ler litt. Tenker tjue år tilbake i tid, tilbake til da alt startet. Enn å gi et så stort ansvar til en nyutdannet lærling. Ballen hadde allerede begynt å rulle for unge Steen.

– Det endte med at jeg forble markedsansvarlig i nesten seks år. Her lærte jeg ekstremt mye, sier han.

Ei «søppelbøtte» for sine kolleger

Noe av det som har festet seg etter tiden i Kinnevik, er en av Jan Stenbecks leveregler:

«Man måste ha handen i syltburken.» 

Altså – man må ikke være redd for å bli skitten på nevene.

Dette har Steen nærmest tatt bokstavelig. Selv presenterer han seg selv som ei søppelbøtte for sine kolleger.

– Jeg liker at folk kommer til meg med sine utfordringer og problemer. Hvis de ikke kommer til meg, betyr det at de ikke har tro på at jeg kan hjelpe dem. Var det noe jeg lærte fra fotballen, var det å spille på lag, og å spille hverandre gode. Jeg vil gjerne være tilstede for de jeg jobber med, sier han.

 

LAGSPILLER: Etter en liten karriere som fotballspiller og med en stor familie, mener Christian Steen at det er morsommere å jobbe sammen med folk enn å sitte alene. Her sitter han jo faktisk alene, men det er fordi han har tatt oss bort fra møterommet for å vise frem de nye lokalene som The Oslo Company snart skal flytte inn i. Foto: Synnøve Sundby Fallmyr

Ydmykhet og selvsikkerhet

Etter Kinnevik lå mulighetene foran ham.

I dag har han over ti års erfaring som byråleder, for eksempel som daglig leder i reklamebyrået SMFB. Han har også vært markedsdirektør i TV 3 og Tele 2. Også har han selvfølgelig vært med på å skape selskaper, store og små.

– Å starte selskaper er litt som å seile seilbåt. Du staker ut en kurs, men så vil vær og vindforhold bestemme når og hvordan du kommer dit. Det er summen av mange faktorer som avgjør om man lykkes, men man trenger en kombinasjon av ydmyket og selvsikkerhet, sier han.

Steen forklarer sitt omvendte hierarki, som nok flere ledere kan kjenne seg igjen i.

– Som leder eller gründer er man egentlig nederst i hierarkiet. Min oppgave er å tilrettelegge for at de andre kan gjøre jobben sin best mulig.

– Jeg liker at folk kommer til meg med sine utfordringer og problemer. Hvis de ikke kommer til meg, betyr det at de ikke har tro på at jeg kan hjelpe dem.

Christian Steen

– Hvilken leder er du?

– Det finnes ledere som er genier, og som omgir seg med flere lojale hjelpere. Men mange av oss er ikke genier, så i stedet bruker vi tiden på å finne de beste og folkene til å hjelpe oss. Jeg er nok den sistnevnte. Også er jeg nok en fyr som er ekstremt lydhør til min magefølelse og god gammeldags sunn fornuft, svarer han.

Hans råd er: finn folk som er forskjellige fra deg selv, men med like verdier og ambisjoner. Sørg for at du samler mennesker med forskjellig erfaring og kompetanse.

– Et ikke-homogent miljø er viktig, sier han.

Deriblant alder. Steen er opptatt av å ansette unge, flinke mennesker.

– Man trenger en kombinasjon av ungt pågangsmot og nye tanker, og erfaring og etablert kunnskap. Jeg fikk selv mye ansvar som ung som jeg utførte – ikke perfekt, men jeg gjorde jobben. Den samme ambisjonen har vi; å løfte frem og støtte nye talenter.

Les også: – Jeg var ung og dum

Christians viktigste ingredienser for å bygge et selskap:

  • En tydelig idé med et definert mål.
  • Pågangsmot og stor lyst.
  • Rekruttér de flinkeste menneskene du finner.
  • Selvinnsikt i hva man er god og dårlig til.

Christian kort om hvordan han har kommet seg dit han er idag:

  • Han er en realist med sunn fornuft.
  • Har gode samarbeidsevner.
  • Er utålmodig.
  • Kan litt om ganske mye.
  • Har vært heldig og fått jobbe med store merkevarer og lært bedrifter å kjenne.
  • Hard jobbing.
  • Hatt det moro på veien.

Synes du flere bør lese denne saken? Del den! 🙂