– Jeg var ung og dum

Den må tidlig krøkes som god krok skal bli. – Det var mye angst. Hvis du går på en smell, kan du ikke bare rette det opp, sier Simen Vatne (20). 

 

Simen Krokstrand Vatne er tenåringsgründeren som gikk på en skikkelig smell i februar 2017 da han måtte legge ned selskapet sitt AdSocial – og ta mediestormen som fulgte.

Talent Media møter ham en høstdag i Oslo sentrum hvor han leier kontorplass. Den lange, unge mannen har akkurat rundet 20-tallet, og merkelappen tenåringsgründer er historisk.

– Jeg var helt knekt og snakket ikke offentlig på nesten to år, sier han.

Nå er han tilbake med ny giv og nytt produkt: KinderID. En trygghetstjeneste som skal hjelpe foreldre å finne igjen barna sine som er kommet bort fra dem på for eksempel reise. Etterhvert er planen at samme system skal brukes innen blant annet helsesektoren. 

Måtte lære på den harde måten

Veien hit har som kjent vært humpete. Med sin unge alder og sin unorske fremtreden, har han havnet på flere forsider (som regel i enten veldig positiv eller veldig negativ forstand), startet og avsluttet flere selskap, vært veldig langt nede, og stablet seg delvis tilbake på de lange bena igjen.

Han var mye omtalt i media fra 2015 til begynnelsen av 2017. VG skrev om ham høsten 2015 hvor han delte sine råd til unge gründere, P3 hadde en dokumentar om ham påfølgende høst, hvor han nesten samtidig var med i TV Norge-serien Koht og kidsa. Det ble også skrevet mye om ham i blant annet Avisa Nordland og Medier24. 

– Jeg måtte lære alt på den harde måten… Og i offentligheten, sier han. 

Nå ønsker han den «gamle» Simen til de evige jaktmarker. 


Hvem er Simen Vatne?

Gründer.

Født i 1998 (20 år).

Bodd i Oslo siden han var 17.

Er fra Ørnes i Meløy kommune i Nordland.

Har startet flere selskaper, blant andre Interstore, AdSocial og KinderID.
Interstore lever videre som holdingselskapet Vatne Gruppen AS, AdSocial ble avviklet, og KinderID er hans nye produkt.

Er glad i å lage mat.


BEDRE UTSIKTER? Nå prøver Simen Vatne igjen med selskapet Safety Innovation AS og det nye produktet KinderID. Talent Media møtte ham på FOLK tidligere i høst hvor han hadde kontorplass. Nylig flyttet han til 657. Begge kontorfellesskapene er i Oslo. Foto: Synnøve Sundby Fallmyr

Ikke som de andre

Han har i det minste satt Ørnes på kartet; ei lita kystbygd i Nordland som teller omtrent 1600 innbyggere, og er kommunesenteret i Meløy kommune.

Her jobber noen som oljearbeidere på en plattform langt unna, noen er industriarbeidere i nabobygda Glomfjord, noen er fiskere, noen er bønder, andre er sykepleiere, butikkansatte og frisører. Det er 13 kronglete mil til Bodø, og bygda er relativt skjermet fra omverdenen med havet og fjellene – bortsett fra Riksvei 17 som går tvers igjennom, og Hurtigruta som er innom i ny og ned.

Forutsetningene for å bli en helt vanlig gutt er ganske store, så hvor Simen fikk inspirasjonen og drivet fra, må gudene vite. Familien skjønner ikke hvem han har tatt det fra, for ingen av dem er «gründertyper», sier Simen. Han bare er sånn. 

Det er i alle fall den foreløpige forklaringen.

– Jeg måtte lære alt på den harde måten… Og i offentligheten.

Simen Vatne

Her begynte han sitt arbeidsliv som 11-åring på Den lille Café. Så solgte han Segway rett etter at det ble lovlig sommeren 2014. Han solgte noen få av dem, før han startet på sin nye idé, Interstore, som skulle bli et stort kjøpesenter på nett. Det har nå blitt til Vatne Gruppen AS, som er Simens eget holdingsselskap den dag i dag.

Han flyttet «på ordentlig» til Oslo for tre år siden – som 16-åring. Da hadde han allerede pendlet en god stund. Det er forsåvidt ikke så uvanlig å flytte hjemmefra i den alderen, for i distriktene må mange flytte på hybel for å gå på videregående. Men de færreste flytter så langt som over tusen kilometer unna for å starte egne bedrifter.

Skulle erobre verden

Til hovedstaden med håp og ambisjoner, men uten erfaringer eller forståelse for hvordan forretninger i hovedstaden foregikk. Han måtte lære ved å feile, og det var definitivt en hard skole.

– Hadde jeg prøvd på nytt i dag, hadde jeg nok gjort en del annerledes, sier han. 

– Som hva da? 

– Å ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, for eksempel.

AdSocial var spådd til å ta annonsering med ambassadører til nye høyder. Den skulle erobre verden med «en ledende annonseplattform hvor bedrifter kunne markedsføre seg gjennom kjente og ukjente profiler i sosiale medier.» 

Men de fikk blant annet problemer med utviklingsbyrået, kontrakter, og i februar 2017 måtte Simen avvikle selskapet.

 

ØRNES: Et stykke unna gründertilværelsen i Oslo. Her begynte han å jobbe på den lokale kafeen som 11-åring. – Jeg har laget mat siden jeg var åtte, og drømmen var egentlig å starte en restaurant. Kanskje jeg gjør det en dag, sier Simen. Foto: Synnøve Sundby Fallmyr

Ba han om det?

Når man har startet et selskap, går konkurs, og mange mennesker taper tid og penger, må man regne med en viss støyt, det vet alle gründere. Forskjellen på han og de andre som går i samme baret, er at han ikke en gang var myndig.

– Men ba du ikke litt om det med klærne og de store ordene? 

– Jo… Jeg ba vel på en måte om det. Men kan du holde en 16-17-åring ansvarlig for å være stor i munnen? Jeg var jo ung og dum og trodde det var sånn bransjen fungerte. Nå vet jeg at det er absolutt ikke brand og image som skal til, det er en god idé og faktisk ha peiling på hva man driver med.

– Det er absolutt ikke brand og image som skal til, det er en god idé og faktisk å ha peiling på hva man driver med.

Simen Vatne

Strategien om å virke rik og suksessfull utad for å tiltrekke seg forretningspartnere har provosert mange. Han passet ikke inn i Ørnes-bildet, og ikke i Oslo-bildet heller, mange vil si at han prøvde for hardt.

Man kan jo spørre seg hvorfor familien ikke «tok grep», men Simen ser ikke på det slik.

– Tenk på alle de som skal satse på en karriere som sportsutøver eller artist i ung alder. De brenner for noe, har et stort ønske om å gjennomføre det, og må også gjennom sin del av utfordringer med tanke på media og skolen. Selvfølgelig har mamma og de vært kritiske, og skulle ønske at jeg gjorde noe som var tryggere. Men jeg er veldig heldig som har fått støtte fra dem. De har fått gjennomgått nok og jeg synes ikke vi skal snakke mer om familien min.

– Enn vennene dine, hva sier de?

– Barndomsvennene jeg fortsatt har kontakt med er veldig støttende og følger med på det jeg gjør.

 

LIVETS SKOLE:  Jeg var jo ung og dum og trodde det var sånn bransjen fungerte, sier han. Foto: Synnøve Sundby Fallmyr

– Man blir veldig forsiktig

Det ble skrevet opp og ned i mente om Simen, om AdSocial, om de andre selskapene, om kjendiseri og høy fiffefaktor, om problemer med underleverandører, om gjeld og en gutt på 18 år måtte legge ned sitt eget selskap.

– Etter nedleggelsen var det mange henvendelser fra media, men jeg ville være i fred. Det gikk utover helsa, og jeg slet en del. Man blir veldig paranoid av sånt, og tør ikke å snakke med andre media eller folk. Det har ikke vært lett… Jeg skal ikke syte, for jeg satte meg jo i den situasjonen selv. Men jeg ble helt knekt og det ble mange søvnløse netter. Det skjer forsatt at jeg ikke klarer å stå opp og må avlyse møter, men det har blitt mye bedre i det siste, og jeg har jo selv valgt å fortsette. 

– Har det vært mye nerver? 

– Ja. Mye angst. Jeg tror de fleste gründere får det, men alt for få snakker om det. Hvis du går på en smell, kan du ikke bare rette det opp.

– Hvorfor fortsetter du? 

– Hm.. Jeg er vel bare sånn. Jeg er jo ikke den første som har vært helt nede, men begynt på nytt igjen.

Så nå får vi se hvordan dette går denne gangen, da.

– Hvordan ser fremtiden din ut nå, da?

– Jeg vet ikke. Men jeg håper vi klarer å nå målene vi setter oss, selv om dette som kjent er en uforutsigbar bransje hvor alt kan snu på dagen. I mellomtiden må jeg bare bruke de små, hverdagslige gledene for å bøte på utfordringene, for dem er det mange av.

 

KLAR IGJEN: Simen Vatne har åpnet døren for nye utfordringer. Foto: Synnøve S. Fallmyr

Synes du flere bør lese denne saken? Del den!