Jurist Espen (26) begynte på gaten, er nå opplæringskoordinator i Amnesty

JOBBLEKSIKON: 7 spørsmål og svar om å jobbe i Amnesty International.


1. Hvem er du og hva jobber du med?

– Jeg heter Espen By Marhaug, er 26 og jobber som opplæringskoordinator for Amnesty International. Jeg kommer opprinnelig fra Trondheim, men bor i Bergen.

Her har jeg studert juss, og jobben som opplæringskoordinator har vært en deltidsjobb for meg ved siden av studiene.

Espen har en master i juss fra UiB.


2. Hva gjør en opplæringskoordinator?

– Amnesty International har fem opplæringskoordinatorer i Norge, én for hver region av landet. Jeg har ansvar for region vest.

Som opplæringskoordinator er jeg ansvarlig for kurstilbudene i regionen, samtidig som jeg har bidratt med utvikling av kursmateriale og bygging av nettbaserte kurs om menneskerettigheter.

Jeg har også fått drevet mye med internasjonalt kurssamarbeid og jobben har krevd mye reising, både i innland og utland. Jeg får også hjelp av en frivillig kursholdergruppe.

De mest sentrale arbeidsoppgavene mine er

  • utvikling av undervisningsmateriale,
  • koordinering og gjennomføring av kurs og workshops,
  • ledelse av en kursholdergruppe.
WORKSHOP: «Introduksjon til Amnesty» for andre ansatte i sekretariatet i Amnesty. Espen står oppe til høyre. Foto: privat

3. Hvilken utdanning har du, og er den relevant for jobben?

– Jeg er jurist og fikk denne jobben da jeg var halvveis gjennom studiet.

Jusutdanningen har vært svært nyttig i forståelsen av menneskerettighetene, som er temaet Amnesty International jobber med.

Studiet har også gjort meg tryggere i å presentere, som er viktig når jeg formidler. En jusutdannelse gjør meg allsidig og kunne hjulpet meg i mange jobber.

4. Hva kreves for å få og trives i denne jobben?

– Du må være strukturert, glad i planlegging, og være flink til å se detaljer. Du bør også ha et engasjement for rettighetsarbeid og bli motivert av å lære bort dette stoffet.

I tillegg bør du være trygg i rollen som formidler, og selv om du lærer mye om å holde kurs når du begynner i jobben, så bør du føle deg trygg foran publikum.

STRATEGISK, GLAD I Å FORMIDLE OG BRY SEG OM MENNESKERETTIGHETER: Det er noen av kvalifikasjonene Espen mener en opplæringskoordinator bør ha. Foto: privat

5. Hva er det mest utfordrende?

– I denne jobben må jeg samarbeide med mange aktører samtidig og jeg har ofte veldig mange oppgaver som må gjøres på rimelig kort tid. Det å strukturere en slik arbeidshverdag kan være utfordrende.

Jeg møter varierende engasjement fra kursdeltakere, så det å tilpasse et kurs eller en workshop er noe som kan være veldig vanskelig.

6. …og det beste?

– Det beste med jobben er å se det engasjementet man kan spre gjennom opplæring. Jeg får mulighet til å reise rundt og møte nye grupper mennesker som får lyst til å gjøre en forskjell etter å ha vært på et kurs med meg. Da føler jeg virkelig at innsatsen min betyr noe! 

Jeg har likt Amnesty lenge og det var ganske naturlig å søke på denne jobben da muligheten kom.

KURS I STRATEGISK AKTIVISME: Ved Studentsamlingen høsten 2019. Foto: privat

7. Hvordan fikk du jobben?

– Jeg begynte å jobbe i Amnesty International som gateverver da jeg begynte på studiet. Jeg jobbet meg opp derfra til teamleder og da denne stillingen ble opprettet så søkte jeg meg videre.


Har du en spesielt spennende eller utradisjonell jobb,  en jobb med upresis tittel, eller som flere burde vite om? Tips oss hvis du har forslag, spørsmål eller innspill.

Kjenner du noen som bør lese dette? Del gjerne! 👇

#22 Hindrer du din egen karriere med tankegangen din?