Kari søker jobb – med en spesiell søknad

Vil mediestudenten få jobb?


Kari Marie Sandbukt (26) fra Porsgrunn bor og studerer i Oslo.

Til våren skal hun levere bacheloroppgaven i medier og kommunikasjon ved OsloMet, og arbeidsmarkedet står for tur.

– Jeg har søkt jobber siden januar, for jeg er mest sannsynlig ferdig med studiene i juni. Jeg har ingen konkret plan, men søker på jobber jeg tror er relevante for meg. Så får vi se hva som skjer!

Kommunikasjonsrådgiver, digital rådgiver, sosiale medier-ansvarlig, markedsføring… Dette er jobbene hun søker på.

– Det er jo vanskelig å vite, egentlig, siden mediebransjen er i konstant utvikling, og jobbene endrer seg hele tiden. Men det er jo det som er gøy, da!

Hun har laget en søknadsvideo som skal gjøre at hun skiller seg ut i bunken.

Praksis + bachelor = sant

Nå er Sandbukt i praksis hos Frogner House Apartments, hvor hun jobber tett med markedsansvarlig.

Praksisperioden varer vanligvis i ni uker, men hun blir lengre enn som så på grunn av mye jobb. Siden praksisplass er ubetalt, jobber hun i sin faste deltidsjobb i hittegodset på Gardermoen, hvor hun har vært i flere år.

– Jeg kjente noen i Frogner House Apartments som gjorde det lettere for meg å få praksisplass der. Det er en liten bedrift, og det gjør at jeg lærer mye! Jeg får ta del i hele prosessen, fra produksjon til distribusjon.

Sandbukt slår to fluer i én smekk: hun skal også skrive bacheloroppgave om selskapet.

– Jeg har ikke bestemt meg nøyaktig for tema, men det blir kanskje om identitet på forskjellige sosiale medier-kanaler.

– Du jobber tett med markedsansvarlig . Hva gjør du, egentlig?

– Jeg jobber med annonsering på Facebook, tar bilder, skriver pressemeldinger, lager noe innhold til nettsidene deres og er med på å utvikle en strategi for sosiale medier, forklarer hun.

«Skulle gjort dette før»

Det er ikke første gang Kari er ute i praksis. Høsten 2018 kunne studentene velge mellom å lære å lage direktesendinger (live streaming), eller være i praksis.

– Nå har jeg gått på skole i så mange år, at det var på tide at jeg fikk prøvd meg på ordentlig. Selv om det er gratis arbeid da, hehe. Mens jeg var i praksis jobbet jeg ikke på Gardermoen, men jeg tenkte; jeg kommer aldri til å få jobb uten praktisk erfaring, og da får jeg heller ikke penger. Så det er bedre å investere i erfaringen enn i de kortsiktige pengene, sier hun.

Kari var da i Släger kommunikasjon, hvor hun jobbet med innsikt, research, oversetting, pressemeldinger, og deltok på kreative møter.

– Jeg ble kasta ut i det! Det var da jeg skjønte at jeg burde ha gjort dette mye tidligere.

«Det er bedre å investere i erfaringen enn i de kortsiktige pengene.»

Kari Marie Sandbukt

CV, søknad – og video

Nå er hun altså jobbsøker.

– Nå jeg er ferdig i praksis, har jeg jo «kun» oppgaven å skrive på, så da kan jeg jobbe fulltid, sier hun.

Måten hun søker på er ved å sende en video! I tillegg til CV og vanlig søknadsark, da.

– Til eksamen før jul kunne vi velge mellom tre oppgaver, og jeg ville lage noe som kunne brukes på ordentlig, ikke bare sendes til sensor og «ferdig med det».

Så hun fikk hjelp av samboeren sin som jobber med film, og sammen laget de søknadsvideoen som hun håper kan bidra til at hun skiller seg ut i søknadsbunken.

– Det hele var min idé, da, selv om han hjalp til, forsikrer hun.

– Har du brukt den i ordentlige søknader?

– Ja, så jeg har kommet på intervjuer med den! Men jeg har foreløpig ikke fått jobb. Folk sier de liker filmen, men at jeg har for lite arbeidserfaring. Så jeg håper jeg kan endre dette med praksisjobbene, sier hun.

Stillinger i mediebransjen

  • I følge rubrikk.no, en nettside som samler stillingsannonser, er det bare 107 annonser ut i mediebransjen. Merk at flere annonser har flere stillinger i samme annonse.
  • Medier24 har 38 stillinger.
  • TEFT (tidligere Mediebemanning) har 26.
  • NAV har lagt alt under «Kultur og kreative yrker», hvor vi huket av «Journalistikk og litteratur», og «Musikk/lyd, foto og video». Da fikk vi opp 108 stillinger over hele landet.
  • Etter å ha huket av FINNs kategorier «Markedsføring og annonsering», «Medie- og innholdsproduksjon», og «PR, informasjon og kommunikasjon», fikk vi opp 922 stillinger i 403 annonser.
  • Til sammenligning har «IT drift og vedlikehold» og «IT-utvikling» 1 968 stillinger i 1 074 annonser på FINN.

I tillegg er det mange som aldri når det åpne søkermarkedet.


Tallene er fra 27. februar 2019 og gjelder alle typer ansettelser (deltid, fast, osv.), over hele landet, i privat og offentlig sektor. Tallene endres raskt, og flere stillinger kan ligge på flere plattformer. De ulike sidene opererer også med ulike kategorier. Tallene er kun veiledende. 


– Lurt å ha med video!

Ole Janzso er partner og rådgiver i Teft (tidligere Mediabemanning), og har de siste 15 årene jobbet med rekruttering til selskaper som driver med kommunikasjon og markedsføring.

– Video er i utgangspunktet kjempelurt å ha som jobbsøker i denne bransjen. Så lenge den er kort, er sjansen stor for at den blir sett! I Teft ser vi alltid alle filmer. Det vil si, vi leser jo alle CV-er og søknader også, men hvis vi kommer over en god film, ser vi den gjerne i plenum, sier Janszo.

En video er uansett positivt fordi det viser initiativ. I tillegg får man vist kompetansen sin (å produsere medieinnhold, for eksempel) tidlig i søkerfasen.

– Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for nyutdannede studenter i media- og kommunikasjonsbransjen? 

– Det kommer veldig an på hvilken bakgrunn og utdanning man har. De som har studert teknologi knyttet til kommunikasjon, og som kan konkrete verktøy og kan løse konkrete oppgaver, er enklere å ansette – da skjønner arbeidsgiver hva de kan bidra med. Her mener jeg at det er forholdsvis enkelt for nyutdannede å få jobb. For de som har mer teoretisk bakgrunn, derimot, kan det ta lengre tid.

– Hvorfor det, tror du? 

– De fleste jobber handler jo om å løse konkrete oppgaver. Da er det enklere å ansette noen som kan bevise at de kan løse disse konkrete oppgavene, enn noen som kan teorier om markedskommunikasjon, for eksempel.

I tillegg spiller personlighet en viktig rolle – man må passe inn i bedriftens kultur og inn i stillingen.

Janzso har inntrykk av at det er stor konkurranse blant kandidatene, altså jobbsøkerne, i mediebransjen. Men her har han et råd:

– De fleste søker jobber i de store og kjente bedriftene. Det betyr også stor konkurranse om stillingene. Men det kan være lurt å prøve seg i de mindre bedriftene, det kan godt hende det er der drømmejobben er. Noe av det viktigste man gjør som jobbsøker, er å undersøke; finne ut hvilke bedrifter som er der ute, og hvilke behov de har.

«Det kan være lurt å prøve seg i de mindre bedriftene.»

Ole Janzso

REKRUTTERER TIL MEDIEBRANSJEN: Ole Janzso. Foto: Teft

Er dette noe for andre bransjer?

Anette Holthe er senior rekrutteringsrådgiver i rekrutteringsbyrået Toptemp, og jobber hovedsakelig med rekruttering innen IT-bransjen.

– Har det noen hensikt at man sender inn søknadsvideo i en helt annen bransje enn mediebransjen, som for eksempel IT? 

– Det kommer helt an på bransje og bedrift, og hva som vektlegges i stillingsannonsen. Jo mer annonsen etterspør personlige egenskaper, jo mer relevant kan en slik video være. I tillegg vil den raskt bidra til at du skiller deg ut, og vise til ekstra «effort» i søknadsarbeidet ditt.

Men – du må ha en hensikt med videoen din, og den bør være av god kvalitet. 

– Jeg tror ikke det er lurt å sende en video bare for å sende en video, da kan det oppleves litt krampeaktig. Men hvis man lager noe av god kvalitet med en hensikt, som å gi arbeidsgiver en bedre forståelse av personligheten din, tror jeg det skal mye til før det oppfattes negativt, sier Holthe.

Det er ikke alt som lar seg kommunisere gjennom CV og søknad. En slik video vil gi jobbsøkeren et forsprang på det personlige plan.

– Ikke minst vil du fremtre som komfortabel med å presentere deg selv samtidig som du vil gi inntrykk av å være nytenkende og uredd – ikke mange ville turt å by på seg selv på den måten, spesielt når man ikke kjenner personen som sitter på andre siden av «skjermen».

Holthe har ikke opplevd så mye bruk av videoer blant kandidater i IT-bransjen.

– Men jeg synes det er en spennende metode, og vil være åpen for at disse også legger ved en slik. Det vil ikke være avgjørende for at du får jobb, men det kan skape nok nysgjerrighet til at du kommer deg på intervju, sier hun og fortsetter:

– I stillinger hvor formidling av budskap og sosial kapital er viktig, som salg, markedsføring, kommunikasjon, medieproduksjon, ledelse, HR, og så videre, tror jeg en slik søknadsvideo av god kvalitet hadde vært en god idé, avslutter Holthe.

 

REKRUTTERINGSRÅDGIVER: Anette Holthe i Toptemp. Foto: privat

Her er den – Karis søknadsvideo:

Synes du flere bør lese dette? Del saken! 🙂 

Interessert i flere saker om unge voksne og arbeidsliv? 

Derfor bør du være ærlig med sjefen