Karriereveilederens 10 tips til jobbsøking under koronaperioden

Mange virksomheter har nå sendt arbeidsstokken sin bort fra arbeidsplassen, og videre til hjemmekontor. Dermed kan arbeidsøkerprosessen føles litt uvant i et arbeisliv snudd på hodet. Her er ti tips for å bli en aktiv arbeidssøker i nye terreng.

Hélène Formo er karriereveileder i Sens Utvikling og har lang erfaring med å få mennesker ut i arbeid. Hun ser at mange virksomheter er utsatt for usikkerhet i forhold til drift grunnet mangel på inntjening. Det er en konsekvens av  at norske myndigheter satt i gang tiltak for begrensning av smitte som isolasjonspåbud og stenging av virksomheter.

Uforberedt på omveltningene

Bedrifter har gjerne prognoser for de neste kvartalene eller året slik at de har sterk nok økonomi til å utbetale lønn. Ingen kunne forutse hvor hardt koronaviruset ville påvirke den nasjonale økonomien, noe som har skapt usikkerhet på mange nivåer for bedrifter, ansatte og arbeidssøkere rundt om i landet. 

–  Mange isoleres helt eller delvis og må legge om hverdagen i stor grad. Men noen enkle grep kan gjøre at du får mer struktur i hverdagen slik at jobbsøket oppleves mer motiverende og effektivt. Husk at dette er en periode hvor du kan bruke tiden på å lære deg ting du er nysgjerrig på eller kanskje ikke kan så godt, sier Formo.

I kriser finnes det alltid nye muligheter – mange bransjer har allerede inn i uke to av koronaperioden omstilt sine strategier for å nå nye kunder. Koronaviruset kan føre til at det blir behov for arbeidskraft på flere og nye områder. Så om du er jobbsøker nå: Det finnes fortsatt mange muligheter. Det kan hende du bare må tenke litt nytt.

Finn frem notatblokken for å notere ned en sjekkliste for hva du må gjøre for å få jobben. Foto: Unsplash.

Her er karriereveilederens tips:

1. Lev som normalt med struktur
I den grad det er mulig bør du legge opp arbeidsdagen så normalt du kan. Lag deg faste rutiner for når du står opp og hvis du har mulighet kan det være lurt å avgrense en plass til hjemmekontor. Da er det enklere å komme inn i jobbmodus, sitte uforstyrret og ha fokus på jobb. I disse dager er det en utfordring for mange at flere familiemedlemmer er hjemme samtidig. Da kan det være enda viktigere å planlegge dagen for best mulig å få oversikt. Forsøk å innarbeide faste tider for jobbøkt i løpet av dagen.

2. Sjekk arbeidsplassen nettside
Renholdere, helsearbeidere, sjåfører, butikk, saksbehandlere og annet er bransjer der det kan åpne seg muligheter. Følg med på finn.no og  arbeidsplassen. 
Her legges det ut stillinger jevnlig. Ta også kontakt med rekrutteringsbyråer.

3. Vis at du er på jobbjakt
Mange stillinger utlyses aldri. Nå har mange arbeidsgivere akutt behov for ulike arbeidskraft på grunn av coronaviruset. Utforsk nettverket ditt og vis at du er på jobbjakt! Bruk sosiale medier og sørg for å ha en profil på relevante plattformer som Linkedin, NAV og andre.

4. Digital opprydning
Ta en digital opprydning. Mange arbeidsgivere googler etter informasjon om arbeidssøkere.Hvordan du fremstilles på nett er viktig.

5. Analyser stillingsannonsene nøye
Hva er det egentlig arbeidsgiveren spør etter og hvordan matcher det din kompetanse? Prøv å forstå hva arbeidsgiveren virkelig er ute etter slik at du kan bygge det inn i din søknad.

De fleste virksomheter har en hjemmeside der du kan lete etter mer informasjon. Hvilke verdier har bedriften? Finner du en årsrapport eller strategiplan der du kan lese deg opp på viktige saker de jobber med eller planer bedriften har fremover? Har du venner eller kjente som vet noe? Bruk nettverket ditt for å finne ut mest mulig.

6. Skreddersy søknaden
Det kan ikke gjentas for ofte hvor viktig det er med gode søknader. Her synder mange. Forsøk å få frem verdien av din kompetanse. Kom gjerne med konkrete eksempler. Spør de etter en ansvarsfull og selvstendig medarbeider, kom med eksempler på oppgaver du har hatt som viser dette. Kan du tallfeste noe, gjør gjerne det.

For eksempel har du kanskje sittet i kassen på en butikk som daglig hadde x antall kunder. Dette kan vise at du takler høyt tempo. Unngå skrivefeil ved å få en annen til å lese gjennom før du sender søknaden avgårde

7. Oppdater CV-en
Gjerne lag en digital CV med lenker til tidligere arbeid. Ellers er det gunstig å vise din fleksibilitet, og hvordan ditt arbeid kan tilføre arbeidsgiveren noe i denne omveltningen.

Bruk denne tiden på å lage en god digital og oppdatert CV der du får frem verdien av din kompetanse. Ta gjerne med nøkkelkvalifikasjoner helt øverst i CV-en slik at du får frem det viktigste. Det finnes mange gode maler på nett, finne den som passer din profil best.

8. Husk at du er mer enn utdanningen eller arbeidserfaringen din!
Spill på dine sterke sider og kompetanser. Du besitter kanskje kompetanse som en arbeidsgiver trenger akkurat nå. Dette betyr at det kan finnes bedrifter i nærheten av deg som også er underbemannet, eventuelt at ansatte er i karantene.

 

Din kompetanse trengs, men det krevs iherdighet for å bli synlig i søknadsbunken. Foto: Unsplash.

9. Øv på videointervju
Intervju vil mest sannsynlig foregå over videochat. Dermed er det ekstra viktig å øve på det formatet. Finn en tidligere kollega, studievenn eller familiemedlem for å ha et treningsintervju. Det er en fin måte å øve på siden flere vil bruke video eller andre digitale plattformer til rekruttering.

10. Ikke møt opp fysisk
Overhold FHI sine retningslinjer om å holde deg hjemme og ikke bevege seg ut i store forsamlinger. Sens Utvikling oppfordrer vanligvis sine kandidater til å gå rundt med CV-er, men nå er det bedre å sende en mail eller ringe. Bruk de digitale plattformene som er tilgjengelig for deg. Det er mye du kan gjøre hjemmefra. 

Det finnes massevis av kurs på nett, også gratis, der du kan lære deg ting du kan ha bruk for i videre jobbsøk. Er Excelkunnskapene magre, mangler du kompetanse på hvordan du lager gode presentasjoner eller har du ikke profil på Linkedin? Da er tiden inne for å gjøre noe med det akkurat nå.