Malin (22) gikk rett i fra studiene til ansvarsfull jobb i et stort mediebyrå

6 spørsmål om jobben som digital planner.

Av Sofie Nygaard Skeie


1. Hvem er du og hva jobber du med?

– Jeg heter Malin Eriksson, er 22 år gammel og oppvokst i Halden.  I november begynte jeg i jobben som digital planner hos RED Media i Oslo. 

2. Hva gjør en digital planlegger?

– RED Media er et mediebyrå som jobber med medierådgivning og kommunikasjon for sine kunder. Vi i den digitale avdelingen har ansvar for at en kampanje legges opp digitalt. 

For eksempel: hvis kampanjen skal ut på YouTube, booker vi plasseringer slik at akkurat den reklamen når riktig person i målgruppen.

Min jobb er å være med på kundemøter hvor vi diskuterer fremgang, resultater og endringer av kampanjer som er iverksatt eller skal iverksettes.

Jeg har overordnet ansvar for å informere andre innad i RED Media om kundemøtene og hvordan prosessen skal gå videre. I tillegg har jeg ansvar for å lage medieplaner, budsjetter og rapporter.


3. Hvilken utdanning har du, og er den relevant for jobben?

– Ja, den er helt “spot on” egentlig.

Jeg har bachelor i kommunikasjonsledelse fra Handelshøgskolen BI med fordypning i digital markedsføring. Bacheloroppgaven min var faktisk om kampanjeplanlegging.

Det vil si at jeg har kunnskap om kampanjeplanlegging, men har spesialisert meg digitalt, som er akkurat det jeg driver med i denne jobben. 

Malin setter opp reklamekampanjer. Hun jobber digitalt og har dialog med kunder. Foto: privat

4. Hva er det beste og “verste” med jobben?

– Det beste med jobben er at jeg får jobbe med akkurat det jeg har studert. Jeg får også utvikle meg hele tiden og lærer stadig noe nytt – det digitale er jo i endring hele tiden.

Det er også det som kan være “det verste” med jobben, fordi du kan alltid må oppdatere deg i den digitale verden. Jeg kan aldri gå på autopilot, men må alltid være . Det gjør forsåvidt jobben mer spennende, men det kan bli lange dager av det.

5. Hvordan fikk du jobben?

– Som nyutdannet leste jeg stillingsannonser via skoleportalen. Slik fant jeg RED Media og søkte egentlig på en annen stilling, men siden jeg hadde spesialisert meg innen digital markedsføring under utdanningen min, ble jeg sendt videre til den digitale avdelingen i firmaet.

Deretter var jeg gjennom en helt vanlig intervjuprosess og fikk jobben! 

6. Har du noen råd til studenter og kommende jobbsøkere?

– Det viktigste rådet jeg kan gi er at man faktisk prøver. Jeg følte selv at jeg ikke var kvalifisert nok med tanke på arbeidserfaring når jeg begynte jobbsøkerprosessen, men tok sjansen likevel! Det verste du får er nei.

For ordens skyld vil vi informere om at styreleder i Talent Media AS Even Aas-Eng er gift med administrerende direktør i Red Media, Maria Aas-Eng.


Har du en spesielt spennende eller utradisjonell jobb, en med upresis tittel eller som flere burde vite om? Tips oss hvis du har forslag, spørsmål eller innspill.

Kjenner du noen som bør lese dette? Del gjerne! 👇