Marthe (26) er kåret til en av Skandinavias største musikkbransjetalenter

Blant planter og plater representerer Marthe Heggenhougen noen av landets beste musikere. Slikt blir det spellemannsnominasjoner av. Men kan man leve av det?


Musikkbransjen er spennende. Men at jobbutsiktene er uforutsigbare, er ikke en urimelig påstand. Kan man egentlig leve av musikk? Svaret er ja – men: 

– Jeg har absolutt ikke gjort det lett for meg selv, ler Marthe Heggenhougen (26). 

Den unge trønderen sitter i en hjørnesofa på hjemmekontoret utenfor Vålerenga i Oslo. Blant bøker, planter og vinyler styrer hun Vibe Agency: et bookingbyrå hun startet opp som 24 åring. 

– Det var ingen som holdt på med dette før. Og det var skummelt. Så da måtte jo jeg bare gjøre det da, forteller hun bestemt. 

Oversett og ignorert

For om musikkbransjen er et trangt nåløye å tre karrieretråden gjennom, må markedet til Marthe være kirurgi: Hun jobber nemlig med jazz – som agent for band innen crossover og alternativsjangeren. Hun så behovet for profesjonalisering i bransjen tidlig: 

– Konsertarrangører foretrakk direkte kontakt med artister, og syntes bookingbyrået var et fordyrende mellomledd fremfor en ressurs. Mens artistene ønsket seg apparater og struktur.

Hun forteller om å gå fra å bli oversett på bransjetreff og ignorert på mail, til å bli booket til noen av de største jazzfestivalene i Europa. Nå er Marthe på godfot med noen av de største navnene i bransjen.

– Der synes jeg at jeg har vært ganske tøff.

Stort å bli anerkjent for noe som er litt nisje

I år er tre av syv i stallen hennes nominert til spellemannsprisen. Under Bylarm ble Marthe kåret til en av Skandinavias største bransjetalenter under 30: 

– Det var fantastisk! Vanligvis går sånne kåringer til folk som jobber i mainstream musikkbransje. Så å bli anerkjent til tross for at jeg jobber med noe som er litt nisje, det er veldig stort. 

Hvorfor tror du at du ble nominert? 

– Det har jo skjedd mye på kort tid. Jeg starta opp et firma som ung dame med litt «babyface» i en mannsdominert bransje og måtte reise rundt i Europa for å overbevise de eldre traverne om at de skulle høre på det jeg har å si. 

AMSTERDAM: Marthe (til høyre) på den internasjonale musikkbransjefestivalen «Fast Forward» i Amsterdam (Foto: Privat).

Overbeviste alle

Fordommen om at bakfolka i musikkbransjen er gamle musikere som har lagt instrumentene på hylla, er i dette tilfellet sann. 

Marthe spilte både piano, fløyte og sang før hun fant ut at det var bak scena hun skulle stå. På jazzlinja på Trøndertun Folkehøyskole overbeviste Marthe alle om at hun skulle organisere en stor fest:

– Det ga meg en helt annen mening. Jeg forsto at jeg egentlig aldri har brydd meg om å skrive sanger eller stå på en scene. Så det var først da jeg var 19 at jeg forsto at man kunne jobbe i musikkbransjen, sier hun entusiastisk. 

Videre gikk veien til bachelorprogrammet kulturprosjektledelse i Lillehammer. Etter endt studie åpnet det seg en mulighet for å søke på et støtteprogram hos Music Norway, og Vibe Agency ble født. 

Motivasjonen ligger i det kunstneriske 

Marthe skapte seg sin egen arbeidsplass, men i musikkbransjen er de fleste veiene til en karriere via internships og nettverk. Det er mange ledige jobber, men de lyses ikke ut. «Man prater med folk, folk prater med folk og man headhuntes», som Marthe sier. 

Det kan skape grobunn for trynefaktor og brede skuldre: 

– Det er klart, det er mange av de folka som skal opp og frem. Men jeg synes ikke noe om den måten å jobbe på. Og det funker ikke i lengden, for folk snakker sammen og kjenner hverandre, advarer hun. 

For henne ligger nemlig motivasjonen i det kunstneriske.

– Hvis det går bra med penger og slikt er det konge det. Det er et stort pluss. Men da skynder jeg meg heller langsomt mot et mål. Jeg er fortsatt ung. 

Har flere jobber 

Så hvilket mål er det hun skynder seg langsomt mot? 

— Vi vil jo nå enda lenger ut, innrømmer hun. 

For selv om alternativ jazz er smalt og lite i Norge, finnes det et kjempestort marked i utlandet. Planen er å samarbeide med internasjonale byråer, og booke inn store band til Norge. Hun har også en ambisjon om å utvide stallen med større navn: 

– Det betyr ikke at vi skal slutte å representere nisjeband, men vi kan ikke bare fortsette med det. Det vet vi jo.

Men akkurat nå har de ikke kapasitet til å ta inn flere. Vibe Agency har to ansatte; Marthe selv og hennes kollega Emilie Hafskjold Thoresen. 

Ingen av dem jobber fulltid med firmaet. 

– Jeg kan ikke leve bare av bookingbyrået. Jeg må ha to jobber for at det skal gå rundt, sier Marthe. 

Ved siden av er hun produsent ved Cosmopolite Scene, en arena for jazz og kultur på Torshov. 

Slik er det for de fleste i bransjen, forteller hun. Hun kjenner mange i miljøet som ikke bare ha én jobb. For det er gjerne slik mange ønsker å ha det: 

– Det er muligheter for trygghet i bransjen, men veldig mange søker seg mot det som kan være litt utrygt fordi det er spennende. 

HJEMMEKONTOR: Vibe Agency representerer noen av landets beste jazzmusikere. Nå kan tre av syv i stallen vinne spellemann. (Foto: Andreas Reite)

Finnes ingen alternativer

For tiden trives Marthe med å kombinere de to jobbene. Hun får være med på hands on gjennomføring av konserter på Cosmopolite, og hun får sitte ved den andre siden av bordet gjennom Vibe. Men hun er forberedt på at hun en gang i fremtiden må ta et valg: 

– Akkurat nå jobber jeg 120%. Og jeg vet at det ikke går i lengden, så jeg føler på et dilemma, at jeg i fremtiden må bli nødt til å prioritere annerledes. Og det kommer til å bli vanskelig. 

Men akkurat nå fokuserer hun på det som er nå, så får fremtiden vise hva som skjer. Men Marthe er forberedt på å klamre seg fast: 

– Det finnes ingen andre alternativer. Jeg må jobbe i musikkbransjen altså. Det er det jeg elsker, avslutter hun.