FRA GULVET PÅ HM TIL DAGLIG LEDER I CUTTERS SVERIGE: Amalie Marie Angelskår. Foto: Cutters

Norske Amalie (25) er blitt daglig leder for Cutters i Sverige

Amalie Angelskår fra Bergen leverte bacheloren våren 2017 – har nå lederansvaret for Nordens raskest voksende frisørkjede i Sverige.


– Jeg var på jobb på H&M i Stockholm og trengte en hårklipp. Jeg måtte alltid avlyse frisørtimer på grunn av uforutsigbare dager, og hadde ikke tid til å lete etter ledige drop-ins…

På ett år har Amalie Marie Angelskår gått fra stillingen som assisterende innkjøper på H&Ms hovedkontor i Stockholm over til daglig leder i Cutters Sverige.

Eller VD (verkställande direktør), som det heter på svensk.

– Det er ganske crazy! Det er et enormt ansvar man skal ha respekt for, samtidig som jeg faktisk synes det er overkommelig og spennende. Jeg har jo stor støtte fra teamet i Norge, forklarer 25-åringen på telefon fra Sverige.

Etter et par måneder med overlapping ble det offisielt i august. Hun ble introdusert til flere daglig leder-oppgaver som markedssjef; en stilling hun fikk for kun et år siden.

– Jeg ble tidlig involvert i rekruttering, prosjektledelse og drift, selv om markedsføringen selvfølgelig var hovedjobben. Dermed ble ikke overgangen så stor, forklarer hun.

Hun leder Sveriges seks Cutters-salonger, alle deres ansatte og hennes eget team. Totalt har kjeden nå 80 salonger fordelt på fem land (nyeste i Nederland).


Men ja – hun var altså på jobb på H&Ms hovedkontor og trengte en hårklipp. Hun kjente til en fyr via felles bekjente, nemlig Lasse Smedsvig fra Bergen som er markedssjef i Cutters Norge.

Amalie sendte en melding: «Når skal Cutters komme til Sverige? Si i fra hvis dere trenger hjelp!»

Da var det gjort.

Ved siden av fulltidsjobben som assisterende innkjøper for H&M hjalp hun Cutters-gjengen med markedsføring og sosiale medier i Sverige. Det eskalerte ganske raskt. Til slutt hadde hun nesten to fulltidsjobber.

– Det gikk ikke, så jeg sa opp jobben i H&M og begynte fulltid i Cutters!


Cutters

  • En norsk frisørkjede som åpnet sin første salong i Vetrlidsallmenningen i Bergen i 2015.
  • Konseptet går ut på å klippe raskt for lite penger. Digital booking og drop in. Hver klipp koster 299,- og skal ta 15 minutter.
  • I august åpner de sin 80. salong, og har nå salonger i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Nederland.
  • Ble grunnlagt av Kristian Solheim (f. 1989) og Andreas Kamøy (f. 1988). Lasse Smedsvig (f. 1991) og Harald R. Aalvik (f. 1988) kom inn senere i selskapet.
  • I fjor omsatte selskapet for vel 154 millioner kroner, mot 67,2 millioner året før. Det betyr en omsetningsvekst på drøye 90 millioner på ett år. (NRK, juli 2019)
  • Er Nordens raskest voksende frisørkjede/konsept.

Ikke akkurat en kontorjobb

Selskapet solgte nylig 65 % til det svenske oppkjøpsfondet Procuritas og har nesten 400 ansatte, med de er ikke mange i ledelsen og administrasjonen. Amalie jobber ikke på et stort kontor, nei, her er det frisørene som gjør jobben i salongene, og ledelsen leier pulter i et kontorfellesskap.

– Dette er ikke en kontorjobb, akkurat. Jeg løper mye rundt omkring i møter eller til salonger, forklarer hun.

Den største overgangen fra markedssjef til daglig leder er ansvaret.

– Det er jo jeg som tar den endelige beslutningen nå. Jeg får mye støtte og hjelp fra det norske teamet, men – og det er litt merkelig å si dette, men det føles helt naturlig! Jeg tror det er fordi jeg har vært en stund i selskapet nå og er så involvert i alle prosesser. Frisørene er også flinke og selvstendige. Det føles bra.

Da hun kom inn i Cutters, var det hun og daværende daglig leder som drev Cutters Sverige. Nå er det hovedsakelig Amalie som gjør jobben sammen med ledergruppen i Norge – og med på laget har hun markedsføringshjelp i tillegg til de salongsansvarlige og deres frisører.

BI BERGEN: Nylig holdt Amalie foredrag på sin gamle skole, BI i Bergen hvor hun studerte varehandelledelse (Retail Management). Foto: Liv Fjeldstad/BI Bergen

Fikk jobb på H&Ms hovedkontor i Stockholm – aldri vært i byen før

Hadde hun ikke fått jobb på H&M i Stockholm, hadde hun kanskje aldri blitt leder for Cutters Sverige. Så, for å forstå hvordan hun fikk denne lederstillingen, går vi noen år tilbake i tid.

Som mange andre unge jenter (og gutter) på hennes alder, var hun interessert i mote. Amalie fikk seg deltidsjobb på den svenske gigant-kjeden mens hun studerte Retail Management (varehandelledelse) på BI i Bergen.

En vanlig deltidsjobb som medarbeider på klesbutikken.

Så begynte hun å jobbe seg oppover i H&M-systemet, fikk mer og mer ansvar for selve butikken og dens utstilling. Det, i tillegg til en relevant utdanning, gjorde henne til en interessant kandidat for hovedkontoret.

Hun begynte å søke jobber allerede mens hun skrev bacheloroppgaven sin, og fant stillingen som assisterende innkjøper. Under søknadsperioden reiste hun tre ganger til Stockholm før jobben var hennes.

– Det var nok et stort pluss at jeg hadde jobbet så lenge i butikk samtidig som jeg hadde relevant utdannelse, sier hun.

De fleste av Amalies venner flyttet til Oslo. Denne bergenseren derimot, krysset ikke bare ett, men to land på tvers, og flyttet alene til Stockholm uten å ha vært der før eller å kjenne noen.

«Det var nok et stort pluss at jeg hadde jobbet så lenge i butikk samtidig som jeg hadde relevant utdannelse.»

Amalie Angelskår

– Det var på tide å prøve noe nytt! Men det var en stor omstilling og det tok lang tid før jeg følte meg hjemme, sier hun.

Jobben som assisterende innkjøper på H&Ms hovedkontor var organisert. Alt var planlagt, det var tidsfrister, oppgavene ble delegert. Struktur og faste rutiner.

– Så kom jeg inn i Cutters… Armer og bein! Mange forskjellige oppgaver, få folk i ledelsen. Det var så stor kontrast. I HM sa folk til meg «kan du gjøre dette?», men i Cutters har jeg frihet til å selv planlegge, finne ideer, strategier og gjennomføre dem, forklarer hun, og legger til at hun senere samme dag skulle bytte til fiber-bredbånd på en salong.


Amalie Marie Angelskår

  • 25 år fra Bergen.
  • Bachelor i Retail Management fra BI (varehandelledelse).
  • Etter studiene ble hun assisterende innkjøper på H&Ms hovedkontor i Stockholm.
  • Ble markedssjef i Cutters Sverige sommeren 2018, deretter daglig leder i august 2019.

Litt panikk, prioriteringer og et glass vin i ny og ned

VD, CEO, daglig leder. En flott tittel, mye jobb, mye ansvar.

– I begynnelsen som markedssjef kunne jeg våkne midt på natten av panikk. «Har jeg husket det og det og det?!» «Herregud, hva har jeg gjort nå?» Men så lærer man at hey, det er en jobb.

Prioritering er nøkkelen. Hver dag lager hun en topp tre-liste, og det som ikke må gjøres den dagen, kan vente.

– Da får jeg som regel gjort det viktigste hver dag fordi jeg prioriterer riktig.

En annen ting som gjør det hele litt lettere, er at Amalie stort sett har seg selv å tenke på.

– Jeg er ung uten ansvar for andre enn meg selv, så min private situasjon passer bra med denne jobben – som jo krever en del.

25-åringen er ydmyk for alt ansvaret hun har fått.

– Tenk at de har trodd på meg. Det er ikke mange selskaper som hadde gitt et så stort ansvar til en 25 år gammel jente. Jeg tror det er viktig for både store og små bedrifter at de har tro på sine ansatte.

Cutters Sverige vokser, Amalie har funnet seg godt til rette i nabohovedstaden, og skriver pressemeldinger, Facebook-innlegg, og andre tekster på plettfritt svensk.

– Det har gått helt sinnsykt fort! Samtidig føles det som jeg har jobbet her for alltid. Jeg er dessverre lite i Bergen, men jeg passer på å dra hjem i ferier, puste, trene, og ta et glass vin i ny og ned, avslutter 25-åringen.

FORRETNINGSKVINNE: Amalie leder den svenske delen av Nordens raskest voksende frisørkjeder. Det har ikke vært mye sommerferie å skryte av for bergenseren, men i stedet kan hun skryte av en stilling som daglig leder. Foto: Cutters

Unge talenter er Talent Medias portrettserie av de mellom 20-35 som har nådd noen av sine mål i arbeidslivet, og som kan informere og inspirere til hvordan du skal finne din vei.

Kjenner du noen vi bør snakke med? Skriv til oss eller finn oss på sosiale medier.

Synes du flere bør lese om Amalie? Del gjerne! 👇