Psyket ut av hjemmekontor og permitteringsspøkelset? Her er psykologens råd

Tekst: Pål Nordseth 


– Kanskje en slik pandemi er tiden for å prioritere nære relasjoner i stedet for å prestere eller være suksessrik? Å finne mestring på andre arenaer enn på kontoret og jobben er ikke det samme som å være hjelpeløs og resignere. Det er tvert imot å kanalisere ens indre ressurser mot noe som føles meningsfullt og viktig, situasjonen tatt i betraktning, sier psykolog Bjørnar Haara til Talent Media.

Han er blant dem som har merket at Covid 19-pandemien og den tilhørende økonomiske nedturen sliter på folk – også de som ikke er syke.

Å etablere seg i arbeidslivet kan være utfordrende i et normalår. Å bli sittende alene hjemme med oppgavene sine, uten annet selskap en permitteringsspøkelset som kikker deg over skulderen, gjør ikke det spor for å bedre situasjonen.

Blir du litt satt ut av det hele er det kanskje trøst i å vite at du langt fra er alene. Langt mer erfarne arbeidstakere enn deg har sett seg nødt til å søke hjelp for skrantende psyke i korona-tida.

Tredobling av folk med symptomer på depresjon

Statistikken er oppsiktsvekkende. 

Stipendiat Omid Ebrahimi ved psykologisk institutt på UiO ledet i mars en av verdens største studier av hvordan tiltak under pandemier påvirker folks psyke. 

 Et representativt utvalg på over 10 000 personer ble undersøkt, og studien avslørte en to- til tredobling av angst- og depresjonssymptomer i forhold til tida før koronaen.

 Kirkens SOS driver en krisetelefon som tar imot samtaler fra alle som føler at livet er tungt, og opplyser til NRK at de merker tendensen godt.

 Kirkens SOS fikk i starten av pandemien opptil 900 henvendelser i døgnet, mot normalt 5-600. Andelen innringere med selvmordstanker økte også. 

Bjørnar Haara er i daglig kontakt med klienter gjennom sitt virke i Onlinepsykologene.

 – Flere enn ellers forteller om helse- og dødsangst i form av mer bekymringer, katastrofetanker og unngåelse som kan hemme deres funksjonsnivå i hverdagen, sier han til Talent Media.

Kan føre til skam

For noen kan slike tanker i seg selv føre til andre, vonde følelser det kan være problematisk å håndtere.

 – Folk kan skamme seg over egne, sterke reaksjoner og frykte stigma og mangel på forståelse. Noen kan oppleve retraumatisering av tidligere traumer. Mange forteller om økt ensomhet, savn etter nærhet og økt negativ grubling og tankekjør, sier Haara, som har skrevet flere artikler med tips og råd for å ivareta den psykiske helsen under koronaen.

Unge arbeidstakere må ikke bare leve med større risiko for permittering eller oppsigelse som følge av den økonomiske nedturen viruspandemien har utløst.

 De kan også være mer sårbare for at isolasjon og fraværende mestringsfølelse når de må gå hjemme, slår over i selvkritiske tanker og mindreverdighetsfølelse.

 – Unge kan ha en sårbar identitet og en tilhørighet som er mer avhengig av bekreftelse på arenaer som jobb, studier og treff i sosiale settinger. Det kan potensielt gjøre flere mer passive og maktesløse enn ellers, og gi en uheldig start på studiene og karrieren, sier psykolog Haara.

Det viktigste rådet av alle er kanskje å åpne seg om tankene en sliter med. Bilde: Unsplash/Priscilla Du Preez

 Snakk med noen

 Den gode nyheten er at vi mennesker er mer motstands- og tilpasningsdyktige enn det vi tenker over. Derfor er den dramatiske økningen i psykiske helseproblemer under koronaen trolig midlertidig.

 Og: Det finnes hjelp å få. Det viktigste rådet av alle er kanskje å åpne seg om tankene en sliter med.  

 -Finn noen du har tillit til, som kan møte deg med omsorg og forståelse slik at du kan være åpen om bekymringer, frustrasjon og savn. Da vil man få uttrykt det man sitter inne med og føle seg mindre alene og «gal», sier Bjørnar Haara.

 En depresjon kan nemlig lure deg til å tro at situasjonen er verre enn den i virkeligheten er. Da kan en realitetsorientering gjennom kontakt med en forståelsesfull venn være nyttig. 

 For noen kan det også være bra å bli minnet på at ambisjoner for jobb og studier ikke nødvendigvis må være skrudd på maks i 2020.

 Harra sier at meditasjon er en øvelse mange har nytte av. 

 Å øve seg på å gi bekymringene sine «vennlig oppmerksomhet» og la dem komme og gå av seg selv kan bøte på følelsen av maktesløshet og gi dem «rom» til å utvikle seg i retning av noe konstruktivt. 

 Det finnes en rekke apper og nettressurser som kan hjelpe deg igang med et slikt arbeid.

-Vær heller ikke redd for din egen frustrasjon – den bærer i seg energi og styrke som kan gi tilgang til pågangsmot og gjennomføringskraft. Men da må den ikke vendes innover, blokkeres eller utageres. Man må kjenne etter følelsen fysisk i kroppen og la den være der, i stedet for å flykte fra den eller kvitte seg med den, sier Bjørnar Haara.

Fem gode råd til deg som sliter med hjemmekontoret: 

  • Ta utgangspunkt i rutinene dine fra hverdagen før korona, og legg opp til en mest mulig strukturert arbeidsdag. 
  • Å ta på seg jobbklær kan hjelpe deg å opprettholde skillet mellom arbeids- og fritid.
  • To do-lister og apper som begrenser tilgangen til tidstyver som Facebook og Reddit kan være nyttig hvis du har lett for å prokrastinere bort dagen.
  • Behold motivasjonen, for eksempel ved å love deg selv en belønning når du har kommet i mål med en oppgave. Et annet triks er å reflektere hva som er dine verdier og hvordan de gjenspeiles i arbeidet ditt.
  • Legg til rette for sosial kontakt. Delta i videomøter med kollegene og avtal gjerne felleslunsj med en venn eller nabo.

Du kan lese mer om disse rådene, og flere andre, i denne artikkelen hos Onlinepsykologene.