Sandra (27): rett fra bachelor i markedskommunikasjon til jobb

Tok familiebedriften fra Fredrikstad ut på sosiale medier allerede som student.

Av Anneli Charlott Ellingsen


1. Hvem er du?

– Jeg heter Sandra Nathalie Johansen, er 27 år og bor i min hjemby Fredrikstad. Jeg jobber som salg/markeds- og innkjøpsassistent i familiebedriften Steeam Company AS, som kort forklart designer og utvikler norsk klesdesign for kvinner som selges til frittstående butikker i hele Norge.

2. Hva gjør du på jobb?

– Ettersom vi er en familiebedrift, er vi helt nødt til å ta i et tak der det trengs. Jeg jobber i all hovedsak med sosiale medier og markedskommunikasjon. I tillegg er jeg innkjøpsassistent. Det vil si at jeg:

  • driver Facebook- og Instagram-kontoene hvor jeg planlegger og utformer nye publiseringer, eventuelt kampanjer. Alt annonsemateriell som skal ut i de ulike mediene er det jeg som har ansvaret for og utformer/klargjør.
  • Følger opp kundeporteføljen og har nær kommunikasjon med dem i form av nyhetsbrev, telefonsamtaler, salg, reklamasjoner og lignende.
  • Pakker varer som skal sendes til kundene.

3. Har du utdannelse, og er den relevant for jobben?

– Jeg har en bachelorgrad i markedskommunikasjon fra BI og vil absolutt si at den er relevant i min jobb. Mest gjennom hva jeg har lært om sosiale medier og kommunikasjon, og hvordan det henger sammen.

«Jeg driver Facebook- og Instagram-kontoene hvor jeg planlegger og utformer nye publiseringer, eventuelt kampanjer.»

Sandra Nathalie Johansen

 

FAMILIEBEDRIFT I FREDRIKSTAD: Sandra jobber sammen med mor og far i familiebedriften hvor Tove Johannessen er designer, Jan Johannessen er daglig leder, og Sandra Nathalie jobber med kommunikasjonen, spesielt i sosiale medier, og hjelper til der det trengs. Foto: Steaam Company

4. Hvilke ferdigheter eller egenskaper kreves for å trives i denne jobben?

– Man må være lærevillig, strukturert, effektiv og samarbeidsvillig. Det er også viktig å være positivt engasjert, kreativ og ha evnen til å se muligheter.

Videre er det viktig å kunne jobbe under press, være serviceinnstilt og imøtekommende.

5. Hva er det mest utfordrende med jobben din?

– Personlig for meg må det være å tre ut av min komfortsone, og gjøre alle de oppgavene jeg får beskjed om å gjøre.

I hektiske perioder må vi rett og slett hjelpe hverandre og trå til der det trengs. Men det er også i disse periodene at jeg lærer mest; både jobbmessig og personlig!

6. Hva er det beste med jobben?

– Definitivt at jeg har en utrolig variert arbeidsdag! Ingen dag er lik og jeg utfører ulike oppgaver hver eneste dag.

«Det er i hektiske perioder at jeg lærer mest; både jobbmessig og personlig!»

Sandra Nathalie Johansen

7. Hva er grunnen til at du ville jobbe med dette?

– Å få muligheten til å jobbe i en familiebedrift for kunne jeg ikke si nei til. De har aldri satt begrensninger for meg og jeg har lært utrolig mye på enormt kort tid, mye man også ikke lærer på skolebenken, men lærer ved rett og slett jobberfaring.

Jeg så på denne jobben som en utrolig stor mulighet for meg, for min utvikling, og det har virkelig vært et riktig valg for meg.

8. Hvordan fikk du jobben?

– Siden det er familien som driver bedriften var det naturlig for oss at jeg under utdannelsen min opprettet kontoer i sosiale medier for dem, og jeg begynte allerede da å ha ansvaret for dette.


I artikkelserien Forklar meg jobben din tar Talent Media for seg stillingstitler som ikke Hvermansen nødvendigvis vet hva betyr eller innebærer. Meningen er å gjøre studenter og arbeidssøkere bedre rustet til å forstå hva de søker på, og kanskje gjøre det enklere å velge studier og jobb. 

Har du, eller kjenner du noen som har en stillingstittel vi bør skrive om?

Tips oss:

Synes du flere bør lese denne saken? Del den! 🙂