Sindre (27) har fått til det de fleste bare drømmer om

– Det er kanskje litt fælt å si, men utenom dette er jeg utrolig talentløs.


Drømmen blir til når Sindre Bjørke Høyang er fire år gammel. Drøm er kanskje feil ord – ambisjon er riktigere. Han er fire år og ser på en Disney-film hjemme i Kristiansand.

Han hører stemmene til de som dubber, og bestemmer seg: han skal bli skuespiller. 

– Jeg husker det helt tydelig. Siden den gang har det aldri vært noe annet jeg kunne tenke meg å gjøre.

Det var da. Nå har tallet fire blitt til 27, og han har bodd i Oslo de siste åtte årene. Til tross for en forkjølelse, er han smilende og energisk der han sitter og forteller på Kulturhuset i Oslo.

Det er ikke store avstanden som skiller oss fra Sindres nåværende arbeidsplass. I samme bygning ligger nemlig Folketeatret, som denne høsten er aktuell med musikalen Sound of Music.

Og på scenen står Sindre som skuespiller, sanger og danser – som musikalartist.

Du har kanskje sett ham allerede. Siden 2016 har han jobbet fast med profesjonelle oppsetninger i Norge, blant annet med Cabaret på Oslo Nye Teater og kritikerroste Book of Mormon på Det Norske Teatret.


Presset skolen til å gi ham dansetimer

Frem til videregående hadde han bare vært med i noen teateroppsetninger, men etter en tur på musikal i London, fikk pipa en annen lyd.

– Jeg tenkte: «Shit, man kan faktisk stå på scenen og gjøre alt samtidig, både skuespill, dans og sang. Det vil jeg også få til.»

Han satte inn støtet. Det første han gjorde var å spørre, (eller med hans ord, «presse») skolen til å bytte noen av dramatimene til dansetimer.

– Det hadde aldri blitt gjort før, så vidt jeg vet. Men jeg fikk det som jeg ville, ler Sindre.

Dansen tok med ett over livet hans på Sørlandet. Han ville gjøre alt, både ballett, jazz og moderne.

Etter videregående ble det danselinja ved Bårdar Akademiet i Oslo.

Det gikk tre dager, så…

– Panikk! «Hjelp, er det bare dans jeg skal gjøre?»

Da gjorde Sindre det han hadde gjort før: ba om å få bytte linje. Det førte til to år på musikaldans, før han kom inn på tredjeåret, Bårdar International.

Etter det var han klar for å gå inn i freelancelivet som musikalartist i Norge.

LEVER DRØMMEN: «Livet er for kort til å gjøre noe som ikke gjør deg lykkelig», sier han. Ja, det sier vi jo alle, men Sindre – han er mann for sitt ord. Foto: Stine Sørensen

– Du sier «her er kroppen min», også får du et nei

Hans første profesjonelle oppdrag var i musikalen West Side Story sommeren 2014 hvor Lisa Kent var regissør og koreograf – noen han hadde jobbet med tidligere på skolen.

– Den jobben bekreftet at det var denne veien var riktig for meg. Min første proffe erfaring, I made it!

Men så stoppet det. Han hadde gått på auditions mens han fullførte siste året, men jobbtilbudene uteble.

– Jeg ble litt lei meg. Jeg ville være den personen som fikk jobb rett etter skolen, men det er ikke sånn det funker. Tilbakemeldingene jeg fikk var at jeg kanskje ikke var helt moden for det livet enda, forteller Sindre.

– Når du gir så mye av deg selv er det dritt å bli avvist. Du sier «her er kroppen min», også får du et nei. I retrospekt ser jeg at det var helt greit, men der og da var det jævlig.  Det tar litt tid før du skjønner at avslaget ikke er personlig.

Sindre gikk tilbake til dansegulvet på Bårdar Akademiet, dog bare et år.

Se Sindre danse her. Video: privat.

Sindre Bjørke Høyang (27)

  • Født og oppvokst i Kristiansand.
  • Utdannet musikalartist fra Bårdar Akademiet i Oslo.
  • Har medvirket i blant annet Cabaret ved Oslo Nye Teater og Book of Mormon ved Det Norske Teatret.
  • Aktuell med Sound of Music på Folketeatret.

Etter fire år på Bårdar var Sindre klar for en pause. Han trengte penger, så han jobbet diverse deltidsjobber. Blant annet på Flytoget og som servitør på Olivia.

– Classic story!

Så var det ny runde med auditioner. Han fikk jobb i en forestilling i Grimstad, men det var et kort opphold og produksjonen varte bare noen få uker.

Det hadde gått nok et år, og Sindre sto uten jobb. Han var rådvill og bestemte seg for å studere igjen. Denne gangen gikk turen til Universitetet i Oslo og midtøstenstudier.

– Det var ikke akkurat det jeg hadde sett for meg, men slik ble det.

Eller, slik skulle det ikke bli. For en dag ringte telefonen som fortalte at Sindre hadde fått jobb i musikalen Cabaret på Oslo Nye Teater.

I AKSJON: Her står Sindre på scenen på Grønland (landet altså, ikke området i Oslo). Fra turneen «X-Press» med Bårdar Danseteater i 2015. Foto: Privat

Møtte opp uanmeldt på audition

Vi spoler tilbake, til sommeren før rådvillheten og midtøstenstudiene.

Sindre hadde fått en rolle i Billy Elliot i Sandnes, men endringer førte til at det ikke ble kontrakt likevel.

Han ser at Oslo Nye Teater holder audition til Cabaret, og til tross for at søknadsfristen hadde gått ut, sender Sindre en epost: han kommer på audition selv om fristen er ute.

Han får ikke svar. Han møter opp på audition med CV i hånden likevel.

– Det satt langt inne. Det er fryktelig anti-janteloven, men mange hadde rådet meg til å gjøre det. Jeg hadde en hel monolog klar om hvorfor de måtte la meg få komme med.

De lar han komme inn. Han blir så lettet at han ikke rekker å være nervøs. Han gjør det bra.

– De ringte meg etterpå. Jeg fikk ikke jobben, men det var en som muligens ikke kunne være med. Hvis han trakk seg var jobben min. Jeg ventet hele sommeren på telefonen som aldri kom.

Men telefonen kom til slutt, og plutselig hadde Sindre fast jobb som musikalartist i seks måneder. Midtøstestudiene ble det ikke noe av.

Drømmejobben Book of Mormon

Ballen ruller! Mens han var ansatt på Oslo Nye Teater gikk han på audition til Book of Mormon på Det Norske Teatret.

– Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å søke, jeg er danser og skuespiller, men ingen klassisk sanger. Men jeg har funnet ut at du kan ikke bestemme selv at du ikke passer til noe, det må andre gjøre for deg.

Heldigvis lot Sindre noen andre bestemme, og de likte det de så. Han fikk jobben og en årskontrakt ved teatret.

– Et år! Det er jo nesten helt uhørt i denne bransjen.

Sindre gikk fra å stå uten tilbud til å gå rett fra en jobb til en annen. Og Book of Mormon fikk flere og flere forestillinger, og Sindre fikk forlenget kontrakt. Frem til juni i år, faktisk.

STÅPÅVILJE: Sindre tok jobben i egne hender da han ikke fikk svar på søknaden, og møtte rett og slett opp uanmeldt på audition. Foto: Stine Sørensen

Det skal lite til før alt går ad undas

I 2018 visste Sindre at Book of Mormon-eventyret ikke ville fortsette for evig, så han dro til Stockholm for å gå på audition til Heksene i Eastwick.

Under dansedelen gikk det imidlertid galt.

– Det var en helvetes koreografi vi skulle gjøre, jeg hadde aldri sett lignende. På slutten skulle vi ned på knærne, og da hørte jeg et høyt «pop»… og falt sammen. Jeg måtte halte meg videre til sangdelen.

Korsbåndet i kneet hadde røket.

– De sa at hvis jeg ville danse igjen, måtte jeg operere. Jeg kunne ikke vente på å få time, så jeg skrapte sammen penger for å gjøre det privat. Jeg hadde operasjonen i desember, så jeg er ikke helt ferdig rehabilitert enda. Det tar omtrent et år.

En slik skade kunne vært svært alvorlig for en freelancer uten forsikring. Heldigvis var han ansatt ved Det Norske Teatret, som er et statlig teater, så han fikk sykepenger.

– Det kunne betydd slutten for karrieren om jeg gikk et halvt år uten jobb. Jeg kunne jo ikke danse rett etter operasjonen.

Jobben ringte ham!

Sindre kom videre på auditionen til Heksene i Eastwick, men kunne ikke dra på grunn av kneet. Så skjedde det som aldri skjer. Telefonen ringte og Sindre ble spurt om han ville ha jobb i Sound of Music.

– Det var jo helt utrolig! Jeg hadde jo ikke sjans til å gå på noen audition med det skadde kneet, så der hadde jeg veldig flaks, smiler Sindre.

– Du fikk jobben uten å gå på audition?

– Jeg måtte sende dem en showreal (video av ting du har gjort, red. anm.) som de viste til produsentene. Det var samme koreograf som på Cabaret, så de visste jo hva jeg kunne.

VELKOMMEN INN: Innenfor dørene til Folketeatret boltrer Sindre seg på scenen i sang, dans og teater. Foto: Stine Sørensen

Hva bringer fremtiden?

Nå har Sindre kontrakt ut desember med Sound of Music. Hvis billettsalget går bra, vil den bli forlenget til påsken neste år. Etter det er fremtiden åpen.

– Jeg skulle ønske jeg var en som alltid tenkte at ting ordner seg, men jeg er like stressa som alle andre. Jeg må bare sørge for at jeg er i toppform fysisk og mentalt, så er jeg klar om det plutselig skulle dukke opp nye jobbmuligheter.

– Har du noen gang vurdert å gi opp?

– Jeg var inne på tanken før jeg begynte på universitet, men aldri helt seriøst tror jeg. Etter at jeg begynte å få jobber tenkte jeg ikke tanken en gang. Det er kanskje litt fælt å si, men utenom dette er jeg utrolig talentløs. Jeg har alltid ment at hvis du brenner for noe, vil du til slutt få det til.

Likevel er det én ting Sindre aldri har fått til.

– Jeg har aldri dubbet en Disney-film. Det er litt bittert, ler han.


Tips oss hvis du har forslag, spørsmål eller innspill.

Kjenner du noen som bør lese dette? Del gjerne! 👇

På tre år har Linn Isabel Eielsen etablert seg som tegneserieskaper, musiker, dramatiker og slampoet