Slik bør du fremstå på sosiale medier når du søker jobb

Ikke la et dårlig bilde eller en kontroversiell kommentar ødelegge en jobbmulighet.

Det amerikanske karrierenettstedet The Muse har samlet åtte historier om kandidater som ikke fikk jobb på grunn av sin fremtreden på sosiale medier.

Den ene historien handler om en som søkte på en stilling hvor han skulle jobbe med salg og koordinering, og kom helt til slutten i intervjuprosessen. Men så fant arbeidsgiverne en Facebook-post han hadde lagt ut i forbindelse med et politisk valg, som i seg selv var uproblematisk, men han kranglet og var aggressiv mot alle som var uenige med ham i kommentarfeltet. Det anså de som et potensielt problem hvis han skulle jobbe med kunder som hadde et annen syn på en sak enn han. Han fikk ikke jobben.

En annen historie handler om en som hadde fått jobb, og skrytt om det i sosiale medier, og skrevet at han skulle feste hele sommeren i (der selskapet holder til). Selskapet trakk tilbudet om jobb.

Vær bevisst på hva du publiserer og har publisert både før, under og etter jobbsøkingen.

 

DE SJEKKER DEG: Ja, det er store sjanser for at arbeidsgiver søker deg opp i Google, Facebook, Instagram og LinkedIn (i Norge). Illustrasjonsfoto: Rawpixel

– Det handler om sunn fornuft

Hans Petter Stub, partner i Whydentify som blant annet jobber med rekruttering, har ansatt flere opp gjennom tidens løp:

– Det første og viktigste, er: ikke ha åpen profil. Men jeg tror de fleste i dag er klar over at deres fremtreden i sosiale medier har noe å si for hvordan man oppfattes av arbeidsgiver, sier Stub.

Og jada, de søker opp kandidatene på nettet og sosiale medier før de ansetter dem.

– Men vi har aldri oppdaget noe som har gjort at vi ender opp med å ikke ansette kandidaten.

«Ikke ha åpen profil.»

Hans Petter Stub

Hvis du vil imponere en potensiell arbeidsgiver, har Stub et råd:

– Vis at du er engasjert i faget og bransjen, del relevante innlegg, kommenter og engasjer. Hvis du for eksempel skriver en kronikk som engasjerer andre i samme bransje, kan det gjøre at du blir valgt foran noen andre med en lik søknad og CV, forteller han.

Nettverk er også viktig.

– Noe av det vi ser etter når vi leter opp kandidater på sosiale medier, er hvilke nettverk de har. Hvis de har gode relasjoner til andre i bransjen, vil det også veie positivt.

Hva med profilbilde fra fest?

– Hvordan stiller du deg til private bilder, som for eksempel et profilbilde på Facebook hvor kandidaten er på fest og holder ei øl? 

– Det kommer helt an på stilling og bransje. Søker du på en lederjobb, bør du kanskje fremstå annerledes enn om søker på en medarbeiderstilling. Uansett, det som er viktigst, er at du fremstår som et omgjengelig menneske som er hyggelig og givende å jobbe med.

– Har du inntrykk av at alle arbeidsgivere sjekker sosiale medier-kontoer før ansettelse? 

– Mitt inntrykk er at flere og flere gjør det.

«Det viktigste er at du fremstår som et omgjengelig menneske som er hyggelig og givende å jobbe med.»

Hans Petter Stub

– Enn hvis du er veldig politisk engasjert, uten å være politiker, bør du holde deg på matta under søkerprosessen?

– Jeg mener man bør holde seg på matta uansett, egentlig. Både hvis du er jobbsøker og hvis du er ansatt. Du representerer enten deg selv eller arbeidsgiveren din, så du bør alltid vurdere hvordan du fremstår, avslutter Stub.

 

BRUK SUNN FORNUFT: Er hovedbeskjeden til Hans Petter Stub. Foto: Whydentify

5 råd

Lotta Kirsebom står bak nettstedet hun selv ønsket hun hadde som nyutdannet, NB:guiden, og hun vet at det er mange fallgruver å gå i som fersk i arbeidslivet.

Å ha orden på sitt digitale jeg er én av dem.

The Muse har, i en annen artikkel, listet opp enkelte ting du må huske på når du skal søke jobb, og deres råd går hånd i hånd med det Hans Petter også anser som det viktigste.

Kirsebom kommenterer The Muse sine råd – ligger det noe i dem?

1. Gjør alle kontoene dine private/lukkede.

– Absolutt. Det å gjøre kontoene dine private eller lukkede kan være lurt, og bare gi tilgang til de du kjenner. Tiden flyr og sosiale medier har eksistert lenge. Det er faktisk over 10 år med snacks som Facebook har liggende om deg i dag, sier Kirsebom.

Husk at hvis du ikke har begrenset tilgangen til innholdet ditt, vet du ikke hva en potensiell arbeidsgiver ser, eller hvordan det tolkes.

Det samme gjelder Instagram og eventuelt andre kontoer. Mange har en privat og en åpen Instagram-konto, og det er ikke uten grunn.

2. Gjem eller slett alle upassende innlegg og bilder. 

– Det kan være vanskelig å finne igjen gamle kommentarer du har skrevet, eller gamle ting du har «likt». Det kan potensielt være en trøst at det også for en fremtidig arbeidsgiver er vrient å finne disse. Men ha litt nettvett og vit at det du legger ut på nettet potensielt kan bli der for alltid, så tenk deg gjerne litt ekstra om neste gang du kommenterer eller liker noe, oppfordrer Kirsebom.

Se flere råd under bildet.

NB:GUIDEN: Lotta Kirsebom driver nettstedet NB:guiden sammen med jurist Ane Vestby; en guide for nybegynnere i arbeidslivet. Foto: Ane Vestby

3. Deaktiver gamle kontoer.

Har du en blogg du ikke oppdaterer lenger, eller en eldgammel profil på MySpace fra tenårene? Der kan det ligge mye…

Det trenger ikke være kontroversielle ting, men bilder og innlegg som gjør at arbeidsgiver får et inntrykk av deg som du ikke ønsker. Et bilde av deg fra ti år tilbake er ikke nødvendigvis representativt for den du er i dag.

– Det er nok lurt å ta en liten internett-opprydning uansett. Google seg selv, se hva som dukker opp, og rydd i vei. Plutselig finner du noe du hadde glemt, som ligger lett tilgjengelig for alle.

4. Ha de riktige bildene.

Bildet ditt er det første arbeidsgiver får opp når. Sørg for at du gir et godt og riktig førsteinntrykk – allerede før du møter dem.

– Det å ha helt «vanlig» og hyggelig innhold og bilder av deg slår nok neppe ofte feil, vi lever tross alt i en digital tid, og det er å forvente at alle har lagt igjen noen digitale spor, sier Kirsebom, og fortsetter:

– Det å vise bilder fra reiser – om du påstår at du er eventyrlysten, eller at du er glad i å ta bilder og har flotte fotografier liggende på dine kontoer, er nok ikke avgjørende alene om du får jobben, men kan forsterke inntrykket arbeidsgiver har av deg.

5. Del relevant innhold for jobben du søker.

– Jeg tenker at engasjement og å dele relevant innhold er bra og sjeldent kan være negativt for en arbeidsgiver. Men selvsagt så bør dette være en genuin interesse og ikke noe man gjør bare for å vise seg frem til de riktige menneskene, sier Kirsebom.

Hvis du gir inntrykk av at du er spesielt interessert i et spesielt fagfelt, men egentlig ikke er det, vil arbeidsgiver miste tillit til deg etter at du er ansatt.

– Det er jo viktig å ha litt sunn fornuft og skjønne at ikke alle bransjer er like. Det stilles nok forskjellige krav til din tilstedeværelse i sosiale medier om du er advokat, markedsfører eller lærer, og man burde nok forstå hva som er greit og ikke i de forskjellige yrkene og bransjene, avslutter hun.

Les mer om jobbsøking og sosiale medier: 

Hvor viktig er egentlig LinkedIn for jobbsøkere?

Synes du flere bør lese denne saken? Del den! 🙂