Jobbsøker? Slik unngår du å bli lurt av stillingsannonsen

61 % av nyansatte synes ikke jobben svarer til forventningene.

Innlegg av karriererådgiver Reidar Myrvang, eier og daglig leder av Lederrådgivning AS. Tidligere partner i Hudson Nordic, et rekruttering- og lederutviklingsbyrå. 


August er en betydningsfull måned for mange. De fleste er tilbake på jobb etter sommerferien, men mange er på vei inn i sin første «ordentlige» jobb.

Hvordan kan du vite om du vil trives?

Tenkt situasjon: Jobben virker topp etter å ha lest annonsen, kontakten har vært god, kjemien stemmer, intervjuet går som en lek, og jobben er din.

Men så kommer det for en dag at bedriften og rekrutterer (de som finner folk å ansette) har solgt over evne. De har rett og slett pyntet brua for mye, og realiteten går ikke hånd i hånd med det du takket ja til.

Selvfølgelig – både arbeidsgiver og arbeidstaker tar jo litt ekstra i i en jobbsøkerprosess. Det er helt normalt, og ikke noe å slå ned på. Men hvor går grensen?


En studie av Glassdoor (et nettsted hvor nåværende og tidligere ansatte anonymt vurderer selskaper) viser at 61 % av nyansatte ikke opplever at sin nye rolle er i samsvar med de forventningene som skapes i rekrutteringsprosessen.

Det vil med andre ord si at den faktiske jobben ikke stemmer overens med hva som blir formidlet i rekrutteringsprosessen. Kanskje kulturen på arbeidsplassen ikke er slik du ble lovet, men at de solgte inn en kultur de skulle ønske de hadde. Kanskje får du uventet mye eller lite ansvar – eller må gjøre andre oppgaver enn du ble fortalt.

Til alle arbeidsgivere: vær ærlige, kartlegg kandidatenes ønsker, behov og forutsetninger for å gjøre en best mulig jobb, og snakk i klartekst. Ikke selg inn en jobb som ikke finnes. Dere vil kun ende opp med å skuffe kandidaten som klager til venner og tidligere kolleger om en jobb som ikke svarte til forventningene fra annonsen og intervjuet.

Til alle jobbsøkere: still spørsmål! Les stillingsannonsen nøye, still spørsmål ved det meste. Les deg opp om bedriften, kanskje du kjenner noen andre som jobber der? Vær kritisk til stillingsannonsen. Er den svevende og lite konkret med vyer, ambisjoner og visjoner, som spør etter sultne talenter, men egentlig uten helt konkrete oppgaver? Ja, da er det bare å finne frem spørsmålslista.

KARRIEREVEILEDER: Reidar Myrvang. Foto: Lederrådgivning AS

Her er spørsmål du kan stille:

  • Forventes det at jeg skal jobbe mer utover de 8 timene? Får jeg overtidsbetaling, eller er den inkludert i lønna? Kan jeg avspasere?
  • Hvor mye frihet har jeg? Kan jeg jobbe hjemmefra?
  • Hvor mye ansvar forventes det at jeg skal ta?
  • Er det åpenhet for at jeg former stillingen selv?
  • Hva forventes det at jeg skal levere i løpet av så-så lang tid?
  • Hvem er min overordnede?
  • Hva gjør dere for det sosiale? Er det felles lunsj?
  • Er det egen personalavdeling/HR-ansatte?
  • Er det mulighet til å utvikle seg, ta kurs og lære mer? Hva har blitt gjort tidligere her?
  • Hva er grunnen til at dere trenger meg?

PS: Ikke spør som om du er ute av stand til å ta eget initiativ, forme og utvikle stillingen. Det er jo nettopp derfor de vil ansette deg – fordi de tror at du kan gjøre en god jobb. Det gjelder å finne balansen mellom å forstå stillingen og kreve svar, og å ikke virke håpløs.

Les også: 7 spørsmål du bør stille på jobbintervjuet

Det er ikke bra med en for konkret stillingsannonse heller. En rollebeskrivelse som blir for detaljert kan ofte gi inntrykk av at arbeidsgiver ikke ønsker at kandidaten skal være kreativ og nytenkende.

En kandidat som har gjort grunnarbeidet (undersøkt og lest om bedriften, forberedt spørsmål), gir signaler om hen har gjort hjemmeleksa og er interessert i jobben – på ordentlig.

Men husk – det tar ofte tid å komme inn i ny jobb før mestringsfølelsen og tilhørigheten er på plass. Det er en grunn til at prøveperioden finnes – for begge parter.

Apropos prøveperiode… Vær ærlig og tydelig. Har du et problem, forsøk å løs det med arbeidsgiver i stedet for å bytte jobb. Ha respekt for at de forsøker å drive en bedrift, en arbeidsplass, et organ, og de trenger at du har forståelse for dem… I det minste at du kommuniserer.

Det å ha et ryddig forhold til tidligere arbeidsgiver bidrar til at nye muligheter ofte åpner seg slik at man kan fortsette jakten på drømmejobben på et profesjonelt vis.

 

ARBEIDSAVTALE: Før du signerer, må du vite hva slags jobb du faktisk er i ferd med å ta. Foto: Synnøve Sundby Fallmyr

Hør podkasten vår Karriererådet snakke om akkurat dette! 

Det er mer der det kommer fra… Søk på Karriererådet på Spotify, iTunes og Soundcloud. Av Talent Media.

  • PS: I menyen vår har vi en egen kategori for deg. Innhold > råd til jobbsøkere. 

Podkast: Er du sikker på at jobben faktisk er slik den er beskrevet i stillingsannonsen?

Vil du også skrive et innlegg? Send en epost til redaktør Synnøve [email protected]!

…eller kjenner du noen som bør lese denne saken? Del gjerne! 👇