Tallknuserne i RED Insight

RED dentsu X gjør seg stadig bemerket i bransjen, og er kjent for å utvikle effektive kommunikasjonsløsninger, beherske nye digitale verktøy og skape solide strategier. De har også vunnet gjeve priser de siste årene: I fjor slo de til med hattrick på Årets Byråprofil, og sto øverst på pallen for tredje året på rad. På toppen av det hele fikk RED dentsu X gull sammen med Kolonial.no i Mediestrategiprisen.

I 2019 er det duket for flere suksesshistorier. For å være riktig rigget mot kunder og marked skal det bygges videre internt, og RED kan smykke seg med nok et spennende satsningsområde: RED Insight.

Årsaken til satsingen er såre enkel: Alle gode råd starter med innsikt.

Fundamental innsikt og strategi

RED har alltid levert sterkt på innsikt og strategi, en satsing som nå tydeliggjøres gjennom RED Insight.

– Jeg ønsker at RED Insight skal være selve navet på huset, forteller daglig leder Yngve Karlsen.

Ifølge Karlsen skal avdelingen favne bredt, og være et viktig bindeledd mellom de andre avdelingene på huset. Innsikt og evaluering vil alltid være en rød tråd gjennom hele kommunikasjonsprosessen, for å sikre best mulig beslutningsgrunnlag og aggregert læring.

Nå skal teamet videre, og satse enda sterkere. Til dette formålet trengs noen skikkelige tallknusere.

RED Insight søker nå etter en dyktig analytiker med forretningsteft og et markedsanalyse-talent! Søk på en av stillingene ved å sende søknad og CV til [email protected].

 

Daglig leder Yngve Karlsen. Foto: Johanna Holt Kleive

– Datadreven beslutningsstøtte og marketing science blir en stadig viktigere trend i markedet, i takt med veksten i datastrømmer og datakilder. Dette er tilganger som virkelig kan hjelpe kunden til å få mer ut av sine markedsinvesteringer. Det er viktig at vi dyrker dyktige miljøer på huset som kan utfordre kunden og ta utfordringer fra samme hold, forteller Karlsen.

Moderne markedsanalyse handler mye om et tospann mellom data science og consulting – altså fusjonen mellom den drevne analytikeren som utforsker og den drevne kunderådgiveren som sikrer at funnene implementeres riktig mot kundens forretning.

Analytikerne i RED Insight er glade i tall, men enda viktigere: hva tallene betyr, for rådgivningen og kundenes forretning.

– De voksende datamengdene gir mange muligheter, men ikke nødvendigvis verdi i seg selv. Man må ha ordentlige verktøy og dyktige hjerner til å se mønstre og teste hypoteser – og så må man omsette dette til konkrete kunderåd som hever forretningen eller leverer på andre markedsmål, forteller Karlsen.

For det handler ikke bare om tall. Det handler minst like mye om verdiøkning av tallene.

– Vi er opptatt av å omsette tallene til implementerbare funn som kundene våre faktisk kan bruke. Vi deler innsikt, forteller hva som gikk bra eller dårlig, hvordan vi kom dit, og hva som var rammeverket. Vi får dem ganske enkelt videre, forteller Karlsen.

På spørsmålet om hva som kjennetegner en typisk analytiker hos RED Insight, er svaret klart: Presisjon.

– En analytiker skal måle riktig, dypt og bredt. Det er tallene som legger fundamentet for rådgivninga vi gir til kundene, og de må være pålitelige.

Nysgjerrig på å vite mer om stillingen? 

Kundesentrisitet

Det er ikke til å legge skjul på at det blir stadig vanskeligere å drive markedsføring, og at kundene krever mer av sine rådgivere.

– Medieplattformer smelter sammen og målgruppene er ikke lenger passive mottakere av budskap. Det er i det hele tatt mye støy og vanskelig å få brukernes oppmerksomhet, sier Karlsen.

Tross utstrakt “shortermism” er det også en trend, ikke minst internasjonalt, å gå tilbake til kjernen i merkevaren. Stadig flere annonsører ønsker å bygge, utvikle og kommunisere merkevaren for å komme i en tettere relasjon til sine kunder. I dagens medielandskap er det viktigere enn noen gang å fokusere på sluttkundens ønsker og behov, og sikre konsistens gjennom kontaktpunktene.

–  Kundesentrisitet er også noe vi som byrå må leve ut i hverdagen. Vi spør: Hva er forretningsmålet ditt, kjære kunde? Først og fremst er det forretninga vi skal hjelpe til med å løfte. Der opplever jeg at vi er mye tydeligere enn andre byråer, sier Karlsen.

I RED dentsu X er de opptatt av helheten. Det innebærer langt mer enn frekvens og klikk.

Daglig leder sammen med kunderådgiver Silje Danielsen. Foto: Johanna Holt Kleive

– Medieinvesteringer handler mye om synlighet, men også om å måle selve innholdet i synligheten. Er ideen tydelig, og eksisterer det en kobling mellom kreativt uttrykk og faktisk merkevare? Hva med budskapsforståelse? Evner man å drive konvertering med kommunikasjonen? Det er helt vesentlig at reklameinnholdet klarer å levere på disse parameterne, forteller Karlsen.

Lever ofte i 2022

Teamet i RED Insight har høye ambisjoner for 2019. Et av målene er å rekruttere flere dyktige tallknusere til avdelingen.

– Vi har mange prosjekter og retninger vi ønsker å drive lengre, særlig innenfor økonometri, modellering, maskinlæring og attribusjon. Vi ønsker oss dyktige kollegaer som kan bidra til å realisere dette, forteller Karlsen.

Avdelingssjefen tror at et fremtidsrettet perspektiv er nøkkelen til suksess.

– Vi tenker mye på hvordan vi skal levere best mulig i år 2020 og 2021. Mange gjør den feilen at de ikke endrer seg mens det går bra, mens det faktisk er nettopp da, når man er i flytsonen, man bør planlegge for å innta gamechanger-posisjonen. Disrupsjon dukker ikke bare opp – den planlegges, gjerne med grundig research. Bezos, sjefen i Amazon, sier han ikke toucher forretningshverdagen nå, men alltid ligger tre år frem i tid. Han driver og sysler med 2022 nå. År 18 og 19 gjorde han seg ferdig med i 2015, sier Karlsen og ler.

–Hvor ofte lever dere i RED Insight i 2022?

– Ganske ofte. Det kan være fint å være i 2022 av og til. Lurt er det også. De personene vi er ute etter til teamet, representerer nok 2022 på et vis. Vi ønsker oss dyktige folk som skal være her en stund, og som vil være med på en veldig spennende reise. Kanskje vedkommende er en erfaren senioranalytiker i 2022?

Hvor RED Insight er om noen år, er imidlertid litt vanskeligere å svare på.

– Målet må jo være …  Å ha en helt optimal rigg på plass. Men det går ikke, for det optimale endrer seg hele tida. Man må være fundamentalt dynamisk og forsøke å være mest mulig forutseende for det man ikke kjenner, sier Karlsen.

– Målet må være å bli stadig bedre. Det blir man ved å måle bedre, tolke bedre, og sørge for å gi enda bedre råd til kunden!

Karlsen trekker frem Google X som eksempel.

– Når Google X skal bli bedre, tenker de ikke 10 %, men ganger 10. Det synes jeg er et fint mål. Hvis du virkelig skal være en gamechanger, må du være 10 ganger bedre enn sist, sier Insight-sjefen og smiler lurt.