— Å være den som lager produktene som sendes ut til kundene – det er fett det!

Teknologi er langt mer enn koding og gadgets. Bare spør de kvinnelige teknologene i Vipps!

Der Ida har vært brennende opptatt av teknologi hele livet, tenkte Sylvia at teknologi ikke var noe for henne. Idas barndom var preget av elektronikk og koblinger og «å plugge ting sammen». Sylvia derimot, tenkte at tech hørte hjemme på gutterommet med hettegenser og energidrikke. Ida studerte teknologi, Sylvia organisasjon og ledelse.

Men det er mange veier til samme mål. I dag er begge sentrale teknologer i Vipps.

Forenkler hverdagen til folk flest

—  Det er én ting jeg ikke forstår, sier Ida.

—  Hvorfor forbinder så mange teknologi med koding og gadgets? For teknologi er så mye mer. Du kan jobbe i helsesektoren, innenfor radio og tv, med førerløse båter for den saks skyld, eller med å forenkle hverdagen til folk flest slik vi prøver å gjøre.

Hun skisserer en vanlig dag på jobben i Vipps.

— Et typisk scenario er at man får en ny funksjonalitet som kunden ønsker. Jeg undersøker hva som kreves, fra design til ferdig produkt. Hvis det er snakk om en større endring, diskuterer jeg det ofte med en annen kollega. Så kommer vi sammen fram til en løsning, og setter i gang kodingen.

Teknologi handler først og fremst om problemløsning, forteller Ida. (Alle foto: Juan A. Jaime)

Idas rolle i dette samarbeidet er å være utvikler. Det betyr at hun arbeider med produktet fra start til slutt.

— En veiingeniør prosjekterer en vei, men det er ikke veiingeniøren som lager veien. Vi utviklere er med på hele løpet, fra start til slutt. Vi tenker ut kodeløsningen, implementerer den, leverer den, og får tilbakemeldinger av kunden. Jeg har jevnlig kundekontakt og statusmøter.  Jeg former min egen arbeidshverdag og er med på hele prosessen.

Det er forresten utrolig fint å kunne tilby en konkret løsning på et problem eller en ny funksjonalitet som kunden venter på, forteller Ida.

— Jeg tror mange bransjer savner å ha noe håndfast å levere til sine kunder. I IT-bransjen er det veldig kort vei fra koding til resultat, og det er veldig tilfredsstillende.

Samfunnsoppdrag

Idas poeng er at teknologi kan brukes overalt, og til alle formål. Ikke minst har den et samfunnsoppdrag.

—  Vi skal jo digitalisere og effektivisere samfunnet. Teknologer kan for eksempel bidra til å løse klimaproblemet i framtiden! Det er mye politikk inne i bildet, men tekniske løsninger er vel så viktig. For eksempel, hvordan gjenvinner vi eller henter ut plasten av sjøen? Det undersøkes for harde livet om dagen, forteller Ida.

Fra idé til ferdig produkt.

Teknologi handler til syvende og sist om å forbedre ulike prosesser. Og problemløsning bør vel interessere de fleste? Bare se på historien til Sylvia.

Hun jobbet på kundesenteret i DNB da det plutselig dukket opp en overraskende mulighet.

— Jeg fikk mulighet til å jobbe innenfor netthandel hos Vipps. Selv om jeg ikke hadde sett for meg en slik jobb tidligere, kjente jeg godt til Vipps fra før og tenkte jeg skulle ta utfordringen!

Kundeinnsikt, problemløsning og kommunikasjon

Planen var å jobbe med onboarding av nye partnerkunder på netthandelen. Men det viste seg å være en litt mer krevende teknisk prosess enn først antatt.

— Prosessen var veldig standardisert og jeg trodde ikke at det trengtes noe særskilt kompetanse for det. Men så oppstod det utfordringer med betalingsløsningen. Funker ikke betalingsmåten er det som regel noe teknisk feil. Problemet da var at jeg ikke visste hvordan man skulle løse det.

Så hva skulle hun gjøre? Be om hjelp av tech-gutta hver gang? Nei, ikke når man er 23 år gammel, nysgjerrig, og har bein i nesa.

— Jeg tenkte: Okei, hvis jeg skal trives her må jeg bare sette meg inn i disse tingene. Jeg begynte rett og slett å spørre.

Da det oppstod problemer i netthandelen, tok Sylvia saken i egne hender.

Sylvia begynte gradvis å lære mer om teknologi og snart utvidet stillingen hennes seg kraftig.

Kombinasjonen av kundeinnsikt, problemløsning og kommunikasjon passer Sylvia midt i blinken.

— Jeg får jobbe mye med salg og kunder samtidig som jeg har fått tilstrekkelig innsikt til å gi gode råd på den tekniske biten også. Si for eksempel at MyStore skal benytte Vipps til nettsiden sin. De sender bestillingen inn til oss, jeg gjør det tekniske som trengs og sender dem riktig API-nøkkel. Da gjenstår det bare for dem å implementere det inn i sine systemer. Utover dette har jeg en del kundemøter, hvor vi snakker om hvordan vi skal gjøre ting enda lettere og smidigere for kunden, forteller Sylvia.

Finne løsninger gjennom samarbeid

Sylvia er sikker på at flere kvinner ville valgt teknologi om de bare fikk lære det i praksis.

—  Jeg studerte organisasjon og ledelse fordi jeg ville jobbe med mennesker, men det får jeg  utvilsomt gjort i rollen jeg har nå også, både tett med kollegaer og kunder. Det handler om å skape de beste forenklingene sammen.

Så hva skal til for å få flere kvinner interessert i teknologi og dermed øke sjansen for at de tester ut dette i praksis? Sylvia og Idas hverdag viser jo samarbeidet og mangfoldet som kreves i team som skal forenkle hverdagen til folk flest.

Sylvia tror bedre formidling av faget er en god start – og gjerne så tidlig som mulig.

—   Jeg skulle ønske jeg lærte mer om dette på skolen, eller fikk et innblikk i hva faget faktisk dreide seg om. Man må jobbe med det praktisk for å skjønne hva det innebærer.

Sylvia har gått fra å tro at det å jobbe med teknologi ikke var noe for henne til å ønske hun kunne koding.

—   Jeg tror jeg til og med kunne gjort et nytt valg av studieretning hvis jeg visste hvor kult det var. Å være den som lager produktene som skal sendes ut til kundene – det er fett det!

Vipps slår et slag for økt mangfold i tech – les mer her!