Bransjepreik og spiontiltalte på scenen:
Mediekonferansen fyller 40 år!

Den årlige Mediekonferansen, som arrangeres i regi av Mediaforum, fyller 40 år i 2019. Daglig leder Trine Andresen Vik og konsulent Anita Lønningen Bassøe er godt igang med forberedelsene. Det betyr ikke at det skal sløses med penger.

– Vi snur på hver krone, og bruker ikke mer penger enn nødvendig. Vi er for eksempel blitt sabla gode kunder av Ali Express. Vi kjøper inn mye varer for en billig penge et halvt år i forveien, sier Bassøe.

Diplomene som deles ut til Medieprisen, er det Vik og Bassøe som limer sammen. Lyslenkene som pryder festbordene, er det Vik og Bassøe som plugger sammen. De to kollegene forlanger til og med rabatt på stearinlys på Nille.

Til syvende og sist er det nemlig dugnadsånden som er avgjørende for Mediaforums eksistens.

 

Bassøe var leder for Mediekonferansen 2013 i Gøteborg.


hele tida

Mediaforum er en av Norges eldste bransjeorganisasjoner. I snart 45 år har organisasjonen vært en attraktiv arena for nettverksbygging og faglig utvikling med fokus på markedsføring og kommunikasjon.

Bassøe og Vik er ikke i tvil om hva som har vært avgjørende for suksess: En god porsjon vilje.

– Til tross for at ingen får betalt, er det ikke mangel på folk som engasjerer seg. Gjennom fire tiår har hundrevis av bransjefolk sørget for å stable kurs, fagdager og konferanser på beina. I fjor fikk vi inn mellom 70-80 søknader bare for å sitte i juryen for Medieprisen under Mediekonferansen, forteller Vik.

Ikke minst jobber seks personer utelukkende med å skaffe sponsorer til konferansen – helt frivillig.

–  Alle pengene vi får inn fra sponsorer går rett ut til deltakerne, enten i form av foredragsholdere eller aktiviteter. Jo bedre sponsorer vi har, jo bedre konferanse! sier Bassøe engasjert.

Men det er sjefen selv, Vik, som samler trådene. Hun har vært engasjert i Mediaforum i over 25 år, og som daglig leder siste ti årene.

– Da jeg begynte i Mediaforum, var alt prosjektbasert. Det fantes ingen lederstilling. Det ville jeg gjøre noe med. Jeg fikk en liten eske med notater og regnskap fra 15 år – og satte i gang arbeidet, forteller Vik.

I 2007 fikk Vik med seg Bassøe på laget. Nå jobber de to ildsjelene praktisk talt med Mediaforum til alle døgnets tider. I en bransje som endrer seg ekstremt raskt, er det viktig å være “på hele tida”.

– For bare fem år siden var det mye enklere å sette sammen et faglig program som favnet 90 prosent av publikum. Nå er bransjen såpass spisset, at hvis man skal sørge for konkret matnyttighet, kreves ny tankegang, sier Bassøe.

Medlemmene av Mediaforum består av hele bransjenettverket, fra nyansatte medieselgere til erfarne direktører. At man år etter år etter år har lykkes å samle hele bransjen over flere dager utenfor Oslo – er rett og slett forbløffende.

– Mediaforum fornyer seg hvert eneste år. De ulike komiteene bærer på nye tanker, nye innspill, ny kompetanse, nye måter å mene ting på –  og det er superspennende, sier Vik.

Dessuten er sjefen selv et “vandrende mediemenneske”, forteller Bassøe.

– Det Trine ikke vet, er ikke verdt å vite. Hun vet nøyaktig hvem som jobbet hvor, når, med hvem, og med hva. Spør Trine, og du får svar, sier Bassøe og ler.

 

Mediaforums superduo.


Mordere og spiontiltalte på en og samme scene

Mediaforum har som mål å gjøre mediefaget mer interessant og lærerikt for alle som jobber i bransjen. Vik og Bassøe bruker mye tid på å grave frem de mest spennende personlighetene.

– Vi er særlig nysgjerrige på de folka som ikke bransjen har rukket å oppdage enda, sier Bassøe.

– I fjor ramlet jeg tilfeldigvis over et intervju med en kar som heter Oobah Butler på Vice mens jeg lå i senga og var klein. Ti måneder senere stod han på scenen på Strømstad og fikk toppscore av publikum.

– Under lanseringen av Kapital 2.0 i fjor, stod sønnen til Trygve Hegnar, Jon Trygve, på scenen. Han er 25 år, jobber i Hegnar Media og gjør masse spennende greier. Vi så på hverandre og visste at vi hadde funnet konferansieren vår, sier Vik.

– Han fikk forresten tidenes beste score som konferansier. Han har slått Jo Nesbø, han har slått alle, ikke sant. Sånne ting er sjukt gøy! sier Bassøe engasjert.

Men det stopper ikke der. Gjennom årene har både mordere og spiontiltalte fått boltre seg på scenen til Mediaforum.

– Arne Treholt, Veronica Orderud, Breiviks advokat Geir Lippestad, for å nevne noen … Første gang Lippestad uttalte seg var hos oss, sier Bassøe.

– Det er sånne crazy ideer bare vi to får, sier Vik til kollegaen og smiler lurt.

De glemmer aldri da Arne Treholt stod på scenen. Flere av deltakerne gikk ut av salen i protest.

– Det er ikke bare for å provosere at vi setter opp et sånt program. Dette er mennesker med ulike mediehistorier, og som deler sine erfaringer med MedieNorge, forteller Bassøe.

Det blir vel høy temperatur både på scenen og i diskusjonene?

– Nei, folk tør ikke det, sier Bassøe.

– Det heter forresten ikke diskusjon lenger, det heter samtale. Man har tross alt sine arbeidsgivere i ryggen.

Vik og Bassøe opplever at dagens mediebransje er preget av en overdreven politisk korrekthet. Det er ikke nødvendigvis en god ting.

Det er nesten ingen som tør å si akkurat det de mener, for da kommer det noen og arresterer dem. I dag handler det mer om hvordan det blir sagt, heller enn årsaken til at det blir sagt. De som tør å si ifra, blir hengt opp i et hjørne og dissekert. Mm. Sånn er det, sier Bassøe.

Mediaforum på sin side, har ingen mediepolitisk agenda å ta hensyn til. Vik og Bassøe er utelukkende opptatt av å gi medlemmene nyttig læring og kompetanseheving.

– Du spør oss hva som er gøy med Mediaforum, og det er jo nettopp muligheten til å gjøre dette her! Vi legger til rette for en plattform som løfter frem spennende personligheter, sier Bassøe.

Konkurrenter samlet under samme tak

Ikke minst gir Mediaforum nettverk-garanti. Når konkurrenter er tvunget til å bo under samme tak i to og et halvt døgn, er det fare for å bli kompis.

– Deltakerne kan ikke reise hjem igjen på kvelden når vi arrangerer konferanser i Strømstad, Tønsberg eller på Norefjell. De kan heller ikke dra innom jobben i løpet av dagen, forteller Vik.

Hensikten er å ivareta den sosiale biten av konferansen, forteller de to arrangørene.

– Konkurrenter blir rause med hverandre. Man glemmer kundene for en liten stund, drikker vin og hygger seg. Folk vil hverandre godt under konferansen, sier Vik.

Og nå nærmer altså 40-årsjubileet seg med stormskritt. Mediekonferansen går av stabelen på Norefjell 25.-27. oktober, og Vik og Bassøe kan love mye spennende på programmet.

–  Det blir ikke bare en kavalkade med memory lane. Det blir et minst like stort fokus på matnyttigheten, forteller Bassøe.

Men litt mimring må til. For to år siden fikk to to gamle travere, Are Kværk og Britt Dahl, i oppdrag å samle Mediaforum og Norges mediehistorie mellom to permer. Jon Morten Melhus er redaktør, og Hegnar Media bidrar med trykking.

Boken skal ta for seg fire tiår med Mediaforum, i form av sitater, tekstbidrag og bilder, og vil bli delt ut først til alle deltakerne på årets jubileumskonferanse.   

– En god, gammeldags bok rett og slett. Og det har jo skjedd litt på 40 år da! sier Bassøe energisk.

Vik og Bassøe er klar i talen:

–  Skal du delta på Mediekonferansen bare én gang i ditt liv, så er det i år!