Coop Norge søker business controller til Trondheim og Tromsø

Er du analytisk anlagt og liker å snakke med folk, spørre og grave for å sikre gode resultater? Da kan den nyopprettede stillingen som business controller med hovedsete i Trondheim være nøyaktig det du ser etter!

Trenger en utfordrer

Coop er Norges største kundeeide selskap og praktiserer delingsøkonomi med mer enn 1,7 millioner medeiere, som igjen eier 74 lokale samvirkelag. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som har ansvar for Coops felles innkjøp, logistikkvirksomhet, kjedeadministrasjon, merkevarebygging, medlemsprogram, industrivirksomhet og eiendom. 

Nå leter enhetene for logistikk i Trondheim og Tromsø etter en ny kollega. 

Tor Inge Hegvold og Svein Ivar Larsstuen er direktører for logistikk region midt og region nord. Det er disse du skal rapportere til – og utfordre. Du vil ha en sentral rolle i begges ledergrupper. 

– Vi ser etter en selvstendig, ny kollega som vil fungere som business controller for enhetene i Trondheim og Tromsø. Du vil være stasjonert i Trondheim, men du må regne med noen turer i måneden til enheten i Tromsø, samt ha tett dialog med økonomiavdelingen i Oslo, forteller Hegvold og Larsstuen. 

De utdyper mer om drømmekandidaten.

– Vi trenger en som tør å utfordre oss og som trives med å jobbe tett på andre mennesker, sier Hegvold. 

Av formell kompetanse ønsker vi noen som har minimum en bachelor i økonomi og helst noen års erfaring fra en større organisasjon. 

– Du skal være analytisk anlagt, men samtidig har vi mye ekspertise på huset du kan benytte deg av. Derfor er vi mer opptatt av noen som stiller de riktige spørsmålene fremfor å sitte med nesa nedi Excel-ark hele dagen, sier Larsstuen. 

– Basisferdigheter og faglig ballast er viktig, men det er også viktig at du passer inn i persongalleriet vårt, oppsummerer direktørene. 

Tor Inge Hegvold blir din nærmeste sjef i Trondheim! Foto: Coop Norge

Trenger en utfordrer

På logistikkenheten i Trondheim jobber det omlag 213 faste ansatte, i tillegg til flere som jobber i årsengasjementer. På enheten i Tromsø er det ca. 70 ansatte. 

– Hos oss jobber det veldig mange dyktige fagpersoner som har vært i Coop i mange år. Det er veldig få som slutter her, forteller Hegvold. 

Nettopp derfor ser de to direktørene frem til å få en business controller stasjonert ute ved enhetene, med nærhet til det operative, og med det strategiske perspektivet på plass.

– Det kan fort oppstå rutiner og etablerte sannheter i store organisasjoner. Det trenger vi å bli utfordret på av vår nye business controller, slik at vi fortsetter å utvikle oss positivt, mener Larsstuen. 

Hvilke oppgaver kan man forvente seg i stillingen? 

– Dette er en typisk stilling hvor du skinner gjennom at andre skinner, og du skal ha et ønske om å spille andre gode. Du vil jobbe mye med våre KPI’er og være tett på driften. Du skal alltid jakte etter hvordan vi kan skru på KPI’er i dag for å være enda bedre i morgen. 

Hegvold forteller at dette gjøres ved å gå gjennom enhetenes tallmateriale fra dag til dag og gjøre resultater kommuniserbart forståelig for hvermannsen. 

– Det gjelder å vite hva parameterne er på huset til enhver tid, og å være med på å dra i en retning som gjør at vi utvikler oss. En business controller har ikke eneansvar for at en enhet lykkes, men skal fungere som en slags coach for de andre lederne, og komme med en grunnleggende forståelse for driften som bidrar til endring. 

Svein Ivar Larsstuen gleder seg til jevnlige besøk på Tromsø-enheten fra den nye business controlleren. Foto: Coop Norge

Spennende tid for organisasjonen

Hegvold kom selv inn i Coop Norge for litt over et år siden, og stortrives. 

– Jeg har alltid hatt en drøm om å komme tilbake til logistikk og drift etter mange år i andre felt, og å jobbe med de utfordringene det innebærer, så det er godt å være tilbake i bransjen. Spesielt godt er det når det er hos Coop man jobber. 

– Vi er i en organisasjon som sikrer mye tverrfaglig samarbeid og kompetanse, og som kontinuerlig jobber for å utvikle oss digitalt. Men også på omdømme scorer vi høyt, vi vant Ipsos’ omdømmeundersøkelse for andre året på rad i år, legger Larsstuen til. 

Han forteller at hele bransjen er i stor endring, og at dette derfor virkelig er riktig tidspunkt for å bli en del av Coop-familien på. 

– Coop er blitt en veldig innovativ organisasjon med stort fokus på å bygge opp fremtidens kompetanse. Det blir en spennende tid fremover for den som blir ansatt i denne stillingen.

Høres dette ut som noe for deg? Søk på stillingen her!