Coop setter HMS høyt på dagsordenen:– Vi ønsker oss en person som er mer opptatt av mennesker enn rigide systemer

Norsk Butikkdrift AS er en del av Coop-familien og drifter 325 butikker fordelt over hele landet. De skaper vekst gjennom effektive og innbydende butikker, for ikke å snakke om ivrige ansatte som gir kundene lyst til å komme tilbake.

I følge viseadministrerende direktør, Robert Leine, er godt arbeidsmiljø avgjørende for å drive butikker sømløst. De setter derfor HMS høyt på dagsordenen – og søker personen som kan ta dette ansvaret.

En «fornyet» HMS-stilling

En HMS-ansvarlig har ansvar for å redusere risiko for farer og ulykker og aktivt rette søkelyset mot de positive og helsefremmende faktorene i arbeidsmiljøet. Hos Coop er den tradisjonelle HMS-stillingen imidlertid langt mer spennende. En «fornyet» stilling, ifølge direktøren.

– Du får stor grad av frihet og mulighet til å forme stillingen da den er annerledes og langt bredere enn den har vært tidligere. Norsk Butikkdrift befinner seg i en fantastisk utvikling, og vi opplever sterk vekst. Det er masse energi i organisasjonen og positiv vilje blant de ansatte.

HR-ansvarlig Hanne Arvola og viseadministrerende direktør Robert Leine ønsker seg en en person som er mer opptatt av mennesker enn systemer.

Foruten å jobbe med risikovurdering, risikoanalyse, oppfølging av drift og sikkerhet, vil du i jobbe tett på andre fagfelt for å utvikle en best mulig strategi for gunstig arbeidsmiljø i organisasjonen.

–  Som HMS-ansvarlig har du en sentral rolle i selskapet: du har tett kontakt med både sikkerhet, HR, drift, teknisk, innleie og andre fagområder. Evnen til å skape relasjoner er en viktig forutsetning for denne stillingen, forteller HR-sjef Hanne Arvola.

Norsk Butikkdrift setter fokus på det menneskelige, og Arvola håper deres nye HMS-ansvarlig kan videreføre disse verdiene.

– Vi ønsker oss en person som er mer opptatt av menneskene enn rigide systemer, som brenner for å løfte miljøet, sikkerhetsaspektet og helseaspektet i en kultur, snarere enn utelukkende å forholde seg til strenge rutiner og sjekklister.

Fleksibilitet er viktig for optimal drift

Coop Extra i Bogstadveien er et godt eksempel på hvorfor HMS er et viktig fokusområde for butikkjeden.

–  Vi har nettopp åpnet landets første og eneste døgnåpne Coop-butikk. Den er ubemannet fra klokken 23.00 til 06.00 og har utelukkende selvbetjente kasser. Dette bekrefter at Coop tør å satse på noe helt nytt, sier butikksjef Yury Boyarintsev.

Butikksjef Yury Boyarintsev mener ivaretakelsen av HMS-regler er avgjørende for et godt arbeidsmiljø.

Det stilles strenge krav til sikkerhet i butikken de timene butikken drives uten ansatte, forteller Yury. I denne sammenheng er det viktig med gode HMS-løsninger.

– Der vi driver den minste Extra-butikken i Oslo, strekker andre Coop-filialer seg over enorme arealer. Det vil med andre ord være stor variasjon i behov for de ulike butikkene.

Som HMS-ansvarlig vil du dessuten jobbe tett med Coops butikksjefer for å sikre en god og trygg arbeidsplass for de ansatte.

– Uten ivaretakelse av HMS-regler trives ikke de ansatte på jobb. En god arbeidshverdag for de ansatte har direkte innvirkning på kundene. Klar og god kommunikasjon med den HMS-ansvarlige er derfor avgjørende, sier Yury.

Er dette deg?

Er du strukturert, fleksibel, har stor drivkraft og evne til å bygge relasjoner? Da kan denne stillingen være noe for deg!

– Du må gjerne ha erfaring fra butikk, forståelse for bransjen eller bakgrunn innenfor retail, men holdningene dine er viktigst. Du er opptatt av arbeidsglede, bærekraft og trygghet, og ser etter forbedringer, våger å prøve og lærer av å feile, sier Leine.

– Evnen til å skape engasjement rundt lovkrav, på en positiv og skapende måte – dét ønsker vi oss!

Er du Coop sin nye HMS Ansvarlig? Les mer om stillingen og søk her. Søknadsfrist er 20.oktober.