Dette vareområdet har økt mest i omsetning hos Coop – nå trenger de en innkjøper

Handel av byggevarer har tradisjonelt sett foregått ute i fysisk butikk, men har i løpet av de siste årene gradvis beveget seg over på nett. Nå er byggevarer et av Coops mest voksende områder innen e-handel, og det gir denne kategorigruppen en ekstra dimensjon.

– Det blir utrolig spennende å følge utviklingen videre. Vi er nå på utkikk etter en ny innkjøper for byggevarer, og denne personen vil være en viktig del i dette arbeidet, forteller kategorigruppesjef for byggevare Roar Holthe.

En enorm bredde i stillingen

Som innkjøper for byggevarer vil man jobbe tett sammen med kategorisjefen for å utvikle sortimentet i butikkene. I Coop har de modulbaserte sortimenter, der hver butikks vareutvalg tilpasses etter utforming, beliggenhet, størrelse og marked. Alle Coop-butikker med byggevarer får dette styrt fra Langhus.

– En stor del av jobben er også å jobbe med kampanjer. Vi har ansvaret for alle kampanjer, enten det er i kundeavis, TV, papiraviser eller nett. Dette er en veldig viktig oppgave, og setter krav til at vi er gode til å analysere og forstå kundeadferd, sier Holthe.

I hovedbildet ser vi (f.v.) kategorisjef Torbjørn Rønningen, kategorisjef Robin Nguyen og innkjøper Marianne Hestø. Nguyen har tidligere jobbet fire år i stillingen som innkjøper. Han sier at bredden er det som gjør innkjøper-stillingen spennende.

– Det jeg synes er det morsomste i denne stillingen er påvirkningskraften man har. Det har kommet flere nye konsepter i Coop de siste årene, og det er det vi i kategori som har pushet frem. Man har muligheten til å videreutvikle hele kategorien byggvare, og sende det inn i fremtiden, forteller han.

– Det er så mange faktorer man må tenke på. Man skal ha leverandørkontakt, kundekontakt, interne kontakter i butikkene, samt forberedelser til forhandlinger og alt som hører til, legger Nguyen til.

Kategorigruppesjef Roar Holthe i Coop Faghandel.

Fremtidens kunder på nett

En naturlig del av innkjøper-stillingen er å være med på å videreutvikle byggevare på nett.

– Selv om tyngre byggevarer har økt mest i omsetning på nett er vi fremdeles i startgropa. Det vil skje veldig mye de kommende årene, sier Holthe.

– Når vi får det til å svinge på nett, vil det ta helt av – det er vi ganske overbevist om.

Målet er å gi fremtidens kunder på nett en komplett opplevelse via Coops nettportal. En kunde vil gjerne kunne søke opp varene til en terrasse, hva de trenger, tips og råd og hva som er i henhold til byggforskriftene. Så skal det være klikk og hent.

– Markedet er i endring, og kanskje særlig i storbyene. Du kan jo tenke deg hvor mange som har elbiler, eller som ikke har bil i det hele tatt. Hvordan skal de få tatt med seg tyngre byggevarer hjem? Her må vi sammen finne løsninger som er tilpasset morgendagens forbruker. Dét vil være vårt mest spennende prosjekt i tiden som kommer.

En fordel om du er bittelitt handy

Ønskede kvalifikasjoner til en Innkjøper for Byggevarer er relevant erfaring fra sortiment- og kategoriarbeid hos kjede eller leverandører. En viss forståelse for butikkdrift og forbrukeradferd er også en fordel. Samtidig bør du være bittelitt handy.

– En god kandidat er først og fremst en kremmer. Du har gode IT-kunnskaper, er analytisk og selvdreven, men samtidig en god brikke i et samspill. Med andre ord er vi ute etter en god individualist som også er kjempegod lagspiller, ler Holthe.

Stillingen vil kreve noe feltarbeid ute i egne butikker, hos konkurrenter, deltagelse på varemesser og møter med leverandører.

– Vi samarbeider med store merkevarer som Moelven og Glava. Dette er såpass store leverandører at vi må ha jevnlige møter. Innkjøper vil også være med i forhandlinger, der man jobber tett med kategorisjef.

– Som å komme hjem!

Coop er en ambisiøs kjede som vokser, forteller Holthe.

– Jeg har jobbet i Coop i ti år nå, og det har vært en utrolig reise. Vi er tro mot strategien vår om å være blant de beste i gjør det selv-markedet, og vi setter alltid kunden først. I løpet av disse årene har jeg også hatt gleden av å besøke de virkelig store leverandørene i USA og Europa, og vi ser at vi ikke ligger noe særlig bak verden for øvrig.

På Langhus vil du jobbe sammen med engasjerte kolleger, en gjeng som ønsker å oppnå noe.

– Jeg husker første gangen jeg kom inn døra her. Det er rart å si det, men det føltes som å komme hjem. Det er litt sånn en føler man blir tatt imot, og det hører jeg mange si, sier Holthe.

Coop er en stor og kompleks organisasjon. Det er til tider et svært høyt tempo.

– Du må evne å jobbe under press og ha mange tidsfrister. Skal kundeavisa ut, så skal den ut. Vi må levere, og vi skal fortsette å vokse. Det er dét som gjør det så moro å jobbe her, avslutter Holthe.

Er du Coop Faghandels nye Innkjøper for byggevarer? Les mer om stillingen og søk her. Merk stillingen med Talent Media. Søknadsfrist er 31. oktober.