Coop vil selge mer frukt og grønt! Vil du hjelpe dem – som salgsanalytiker?

Frukt og grønnsaker er ikke bare sunt og godt – det er også en uhyre viktig varegruppe for butikkene som er samlet under Coop-paraplyen.

Det er ingen hemmelighet at en flott frukt- og grøntavdeling er noe av det aller viktigste for at nordmenn skal legge handleturen til en Coop-butikk – og konsernet har forpliktet seg til å være med på dugnaden for å hjelpe det norske folk å spise sunnere.

– Derfor er rollen som salgsanalytiker for frukt og grønt en svært viktig jobb i Coops hovedkvarter på Grorud i Oslo. Dette er en nyopprettet stilling som rett person vil få muligheten til å utvikle i tett samarbeid med øvrig team, sier Coops frukt- og grønt-direktør Hanne Brennhovd.

Analytisk

Jobben passer en analytisk anlagt person. For å kunne formidle innsiktene dine til de andre bør du ha gode ferdigheter innen presentasjonsteknikk og kommunikasjon, og evnen til å fortelle historien om hva dataene dine viser. Coop trenger folk med gjennomslagskraft og evne til å omsette strategi til handling.

En viktig del av rollen blir å utarbeide grunnlaget og strukturen for volum- og behovsplanlegging av ulike produktkulturer i norsk og internasjonal sesong. 

Den som får jobben skal også drive fram en kontinuerlig forbedring av presisjonen i innkjøp, timing av sesongoverganger, kampanjevolum og masterdatakvalitet, og tilrettelegge med relevante analyser og rapporter.

Sammen med sortiments- og produktsjef skal salgsanalytikeren også justere planen for avvik i forhold til normalår, potensialet i forhold til markedsutviklingen, og muligheter for mersalg. 

I samarbeid med både sentrale og regionale innkjøpere vil vedkommende også drive løpende sekundering og controlling av uttak opp mot plan, og stimulere til kontinuerlig forbedringer i verdikjeden for økt effektivitet og kvalitet.

Hektiske dager

Stillingen innebærer dessuten å utvikle rapporter og bistå med faktagrunnlag og analysestøtte, samt være bindeledd mellom kampanje- og kategoriteam for best mulig planlegging av uttaksperioder og for evaluering av sesonger og kampanjer.

Videre skal salgsanalytikeren sammenstille innsiktsdata i forkant av årlige kategoriutviklingsmøter, og bistå produkt- og sortimentssjef med løpende relevante analyser og ad hoc-arbeid.

– Å like hektiske dager med mange baller i lufta, der utfordringene kommer tett og ingen dag byr på akkurat det du trodde den skulle, er nok nødvendig for å trives, sier Brennhovd.

Frukt- og grøntdirektør Hanne Brennhovd (til venstre) og flere av hennes kolleger i Coop.

Se sammenhenger

Med mindre du har særlig relevant kompetanse, må du nok ha mastergrad fra høyskole eller universitet for å bli tatt i betraktning til denne jobben. Du må også ha god kommersiell og økonomisk forståelse og erfaring fra detaljhandel og/eller konsulentvirksomhet – du stiller ekstra sterkt hvis erfaringen er fra frukt og grønt, såklart.

Coop ser dessuten for seg at du har erfaring fra å jobbe i en matriseorganisasjon og god forståelse av verdikjeder.

Søkere med konsulentbakgrunn oppfordres spesielt til å søke!

Stillingen krever evne å se sammenhenger og gode ferdigheter i tallbehandling. Søkere må ha god generell IT-kompetanse og mestre engelsk både skriftlig og muntlig.

– Det er viktig at du er av typen som oppdager sammenhenger og har ferdigheter i tallbehandling. Du må være både selvstendig og glad i å samarbeide med andre, ha operativ forståelse og jobbe strukturert, systematisk og nøyaktig, sier frukt- og grønt-direktøren.

I Coop setter de dessuten pris på folk med godt humør, og som generelt er positive, utadvendte og løsningsorienterte.

Tror du dette kan være noe for deg? Da oppfordrer vi deg til å søke her!