De turte å satse på en nettavis for seniorer, og de lyktes!

Scandinavia Online, best kjent for SOL.no, har valgt å satse på en målgruppe få har gjort før, nemlig de godt voksne. De driver nå nettavisen Vi.no, som lager redaksjonelt innhold for eldre og opplever stor suksess. Nå ser de etter erfarne journalister som vil være med på utviklingen videre.

De har bestemt seg for å være et sted hvor man kan starte opp prosjekter de tror på.

– Vi er en ganske liten gjeng med få sjefer, og derfor får vi gjort ting i ganske høyt tempo. Derfor fikk vi i oppdrag av Aller-konsernet å starte en site for senior-brukerne.  Grunnen er at dette er leserne ingen andre satser på digitalt. Vi har snakket om det i mange år. Til slutt ble det til at vi sa, ja – nå gjør vi det, forteller redaktør Andreas Heen Carlsen i Scandinavia Online.

For å drifte nettavisen er det nødvendig med flere tette samarbeid. Vi.no jobber tett med Allers og magasinet ViOver60. Dette gjør de ved å dele innhold med hverandre, artikler du finner på Vi.no kan man se i ViOver60, og motsatt.

– Vi.no ble startet fordi vi hadde et kommersielt mål om å nå en målgruppe vi ikke ellers når like presist. Vi.no er rettet mot 55-70-åringer, og selv om vi har ganske mange av de leserne fra før gjennom flere andre nettaviser i Aller, er det bra for oss å ha en merkevare som er dedikert mot denne gruppen. Det er også mange annonsører som kun ønsker å nå dem og ingen andre. Da er Vi.no perfekt.

En portal med innhold for de fleste

Vi.no har nå drøyt 200.000 ukentlige lesere. På grunn av suksessen, bestemte styret seg for kort tid siden å ta det fra prosjekt til fast drift. Derfor trenger de nå skrivelystne personer som vil jobbe med Vi.no fast. De er på jakt etter journalister som har vært ute en vinternatt før. Personer som har meninger om hvilke saker som burde lages, og som har tanker rundt hvordan vi kan ta dette videre.

 

Inne hos redaksjonen til Scandinavia Online. Foto: Sara Magnusson

– Vi trenger folk som kan være med å tenke hvordan vi kan nå målgruppen, hva kan vi tilby dem, hva kan vi hjelpe de med, som kan gi innspill på hvordan vi skal bli bedre. Du vil jobbe i et miljø som er veldig opptatt av journalistikk, hvor vi bruker mye tid på å diskutere presseetikk og hva som er viktigst i nyhetsbildet. SOL er tross alt hele Norges desk, så det er en naturlig del av vår hverdag å diskutere faget.

– Den viktigste jobben til journalisten blir å lage saker som hjelper leseren. Sakene på Vi.no skal svare på nysgjerrige spørsmål, lære bort ting. God forståelse for nettjournalistikk er også noe vi kommer til å vektlegge. Vi ønsker folk som har et forhold til hvordan en artikkel fungerer på nett, hvordan den skal spres, i tillegg til presseetikk og håndverket rundt journalistikken. Fordi det er vi dødsopptatt av.

Vi tør å stille de dumme spørsmålene

I tiden fremover ønsker de å fortsette med å fokusere på hva Vi.no kan hjelpe leseren med.

– Vi vil finne ut hva vi kan skrive om som er interessant og hjelper leseren, som ikke andre skriver om. Vi kommer til å satse på reise, fordi det er det mange av leserne våre som har savnet. Vi kommer til å satse på innhold rundt historie og språk. Vi ser at stoff spesielt rundt antikviteter og hva ting er verdt, er utrolig bra lesestoff. Vi kommer også til å skrive mye om arbeidsliv. Det er et paradoks, særlig i Norge, at vi sier vi skal jobbe til vi er 70 år og så kaster vi folk ut når de er 60. Satt litt på spissen, så er det det vi driver med, og det henger ikke på greip. Dette ønsker vi å snakke høyt om, sier Carlsen.

Nettavisen publiserer en del saker om forhold, familie, kjæresteforhold og dating. Alle disse temaene er aktuelle emner for målgruppen, da mange av nettavisens lesere har kommet i en ny fase av livet, hvor det har vært en skilsmisse eller de har mistet noen.

 

Redaktøren i Scandinavia Online, Andreas Heen Carlsen. Foto: Sara Magnusson

– Noe annet vi gjør som er sykt kult, er at vi lager teknologistoff for voksne. Vi tar opp problemstillinger mange synes det er flaut å spørre om. En av de mest leste artiklene våre på teknologi, handler om hvordan man får bildene fra mobilen over på pc-en. Det vi merket da vi skulle skrive den saken, var at det var ingen av oss i redaksjonen som fra før visste om alle de tre metodene vi skrev om i saken. Det viser at ting vi tror er lett, ikke nødvendigvis er helt opplagt, sier Carlsen.

Mester i søkeoptimalisering

Søkeoptimalisering er en del av hverdagen til de fleste journalister som jobber med nettbasert publisering, og her er intet unntak.

– Uansett hva de som kommer til å starte å jobbe hos oss visste om Google fra før, kommer de til å bli blant Norges beste redaksjonelle søkemotoreksperter. Heldigvis er det veldig gøy å lære seg det, og man får masse interessant innsikt om hvordan folk søker, fastslår Andreas Heen Carlsen.

Carlsen forteller at effekten av innsatsen man legger inn på søkeoptimalisering gjør at en artikkel kan leve i to år ekstra, eller mer.

– Et eksempel er hvis du Googler “mal på testament”, vil det første du kommer til være Vi.no. Det er fordi vi bestemte oss for at det er et søk vi må eie. Vi har skrevet artikkelen slik at den ligger øverst på Google, og det har den gjort halvannet år nå. Dette har resultert i at den har fått mellom 30.000 – 40.000 visninger ekstra.

Et miljø som preges av nyhetsbildet

Redaktøren kan fortelle at de er en gjeng med veldig snille og dyktige folk som samarbeider godt. Likevel påvirker nyhetsbildet arbeidshverdagen og hvis det skjer mye, kan man oppfatte at folk jobber intenst.

 

Bak pultene hos Scandinavia Online, finner man en engasjert og hyggelig gjeng. Foto: Sara Magnusson

– Vi er veldig opptatt av nyhetsbildet og det preger oss veldig. Vi har et miljø hvor vi snakker mye om hva vi kan få til, og derfor starter vi hver dag med et morgenmøte hvor vi diskuterer dette. Hva har skjedd så langt, det gjelder både nyhetsbildet i verden og hva vi skal skrive om videre. Vi sender hverandre tips og vinklinger, i tillegg til små og store prosjekter vi er opptatt av. Det er lite prat om tall og mye prat om innhold.

– Vi er nok en litt smånerdete gjeng, men vi prøver å være sosiale. I januar dro hele gjengen med selgere, utviklere og redaksjon en tur til København, ellers prøver vi å være flinke til å ta en fredagspils eller gå ut sammen for lunsj, avslutter Andreas oppstemt.

Kunne du tenkt deg å jobbe videre med Vi.no og de andre i Scandinavia Online? Søknad og CV kan sendes till: [email protected]. Spørsmål kan rettes til: [email protected]