Det ligger både hardt arbeid og dyp kunnskap bak en slik frukt- og grøntavdeling

Fargerik, frisk og innbydende, en oase bugnende av sunnhet og fristelser: Frukt- og grøntavdelingen i Coop-butikken skal være noe av det flotteste du møter på handleturen din.

Det er det flere grunner til. 

Matvarekonsernet, som består av flere butikkjeder og er eid av kundene selv, satser hardt på nettopp denne matvarekategorien. 

Ikke bare fordi et rikt og godt tilbud av frukt og grønt er viktig for folks valg av butikk, men fordi Coop tar oppdraget med å få nordmenn til å spise sunnere og mer bærekraftig svært alvorlig.

Nå selger konsernet årlig frukt og grønnsaker for flere milliarder kroner. Likevel skal salget opp.

– I Coop er det stor entusiasme for frukt og grønnsaker! Og ambisjonen er klar: Coop skal ta markedsandeler på frukt og grønt, sier Hanne Brennhovd, som er direktør for varekategorien.

Dynamisk miljø

Hun leder en avdeling på 34 medarbeidere som går på jobb hver dag med nettopp det målet for øye.

De er en mangfoldig og sammensveiset gjeng som samarbeider tett med hverandre og de ulike kjedene under Coop-paraplyen for at du og jeg skal møte en best mulig grøntavdeling når vi er ute med handlekurven.

Hos Coop arbeider store deler av teamet i åpent landskap i moderne lokaler og et uformelt miljø på hovedkontoret på Grorud. Kontakten med kollegene, særlig de 34 som utgjør F&G-teamet i Coop sin avdeling for innkjøp & sortiment, er tett. 

– Det er et dynamisk miljø med høy aktivitet og stor grad av samspill, men vi har god tilgang på stillerom dersom det er behov for å jobbe helt konsentrert en stund, sier direktøren.

Nå søker frukt- og grøntavdelingen i Coop både etter salgsanalytiker og ny sortimentsspesialist.

Levende varer

Bak en handleopplevelse som det du får i frukt- og grøntavdelingen ligger det kanskje mer enn du har tenkt over.

Frukt og grønt står i en særstilling i butikken. Det er tross alt levende varer med kort holdbarhet. 

– Det stiller store krav til presisjon og fingerspissfølelse gjennom hele verdikjeden, sier Brennhovd.

For hennes medarbeidere er hverdagen uforutsigbar og innebærer sjelden det du forventet deg når du ankom på morgenkvisten.

Avdelingen samarbeider med enkeltkjedene for å legge planer, og inngår avtaler med både norske og internasjonale frukt- og grøntprodusenter. 

Dialogen med dem er tett og direkte – bonden trenger å vite hvilke frø som skal settes i jorda, og da må Coop ha en idè om hvor mye de kommer til å selge av hvilke sorter, og i hvilken region. 

Deretter er målet å få omsetningen til å matche planene, for overproduksjon av enkeltvarer og ubalanser i markedet er ingen tjent med. 

Hva er for eksempel riktig og mest miljøvennlig emballasje? Hvordan skal den enkelte grønnsak profileres i butikken, og på hvor stor plass? Hvor store skal pakkene være? 

Det er heller ikke sånn at den frukten og de grønnsakene du spiser i dag, er de samme du etterspør neste år. Utvikling av nye produkter og pakninger er derfor en viktig del av jobben til frukt- og grøntgjengen.

Frukt- og grøntdirektør Hanne Brennhovd (til venstre) og flere av hennes kolleger i Coop.

Krever kunnskap

– Alt dette krever forståelse for hva som skjer i drivhuset og ute i åkeren, men også kundeinnsikt og forståelse av markedet og bransjen, sier direktøren.

Eller, kort sagt: Fakta.

– Fakta er nøkkelen til så mye av det vi driver med. Derfor er jeg opptatt av å ha best mulig informasjonsflyt i avdelingen. Det er mye armer og bein, mange baller i lufta samtidig, og et arbeidsmiljø der man stadig er i tett kontakt med hverandre for en avsjekk, sier Brennhovd.

– Men det gjør det også gøy! Og hos oss har vi et veldig trivelig miljø, med kolleger det er lett å bli glad i, sier hun.

Nå søker frukt- og grøntavdelingen i Coop både etter salgsanalytiker og ny sortimentsspesialist. Vil du bli en del av gjengen til Hanne?