Fra gründerbedrift til en av Norges største
distributører: Bonaventura Scandza søker ny Business Analyst!

Har du økonomibakgrunn, god IT-forståelse og lyst til å jobbe hos en av landets største distributører av merkevarer? Da bør du søke på stillingen som Business Analyst i Bonaventura Scandza! 

Det er god stemning i de moderne lokalene til Scandza på Solli Plass. Kollegaene Hanna Lanker og Marius Bergerskogen småprater om trening, salgstall og en kommende sommerfest. De har jobbet sammen i over to år -og nå søker de en ny kollega!

– Dette er en arbeidsplass hvor man får alle muligheter til å jobbe seg opp og frem. Det er et høyt tempo og ingen dager er like.  I Bonaventura skjer det noe hele tiden. Det gjelder å henge med, for man får ansvar fra dag én, forteller Hanna entusiastisk. 

Hanna begynte å jobbe i Bonaventura for to år siden, den gangen som Business Controller. I dag er hun CFO for hele den skandinaviske tradeavdelingen. For øyeblikket har hun også tatt over rollen som Business Analyst i selskapet, altså den stillingen som nå lyses ut. Hun forteller at det er en variert jobb med mange viktige oppgaver: 

– Hovedoppgaven til en Business Analyst er Revenue Growth Management. Dette innebærer at man er ansvarlig for å sette priser, vurdere lønnsomhet på eksisterende sortiment og støtte KAM (Key Account Manager) i kundeforhandlinger, forteller hun. 

Høyt under taket

Hanna legger til at det er en aktiv stilling hvor man må være mye ute i butikk og sjekke hvilke priser konkurrentene har, for så å sammenligne med egen portefølje av varer.

– Til slutt skal jo både kjedene og butikkene ha sin del, men også vi ha vår margin. Så da må vi sørge for at vi er lønnsomme og komme med forslag til måter vi kan forbedre oss. Slik sett er en Analyst driveren av flere store endringer i organisasjonen, supplerer Marius. 

Marius Bergerskogen har jobbet som Key Account Manager i Bonventura Scandza i 10 år. Nå ser han frem til å få en ny Business Analyst med på laget!

Han har jobbet som Key Account Manager i Bonaventura Scandza i 10 år, og er i dag KAM-direktør. Han trekker frem arbeidsmiljøet som ekstra godt, og at det er en viktig faktor for det høye kompetansenivået:

– Det er en veldig god tone, og et godt team-felleskap. Her har man ansvar for egen fremdrift. Det gjør at det er mange flinke folk her som man lærer mye av. Samtidig er det høyt under taket og rom for både å prøve og feile, sier han.  

Er du Bonaventura Scandza sin nye Business Analyst? Søk på stillingen her

8-900 ulike produkter

Som Business Analyst i Bonaventura Scandza bør du ha en økonomiutdannelse i bunn, med 3-5 års erfaring. Du vil ha ansvar for finansielle og strategiske analyser av salgstall og produktlønnsomhet. Dette er en synlig, ansvarsfull og analytisk rolle i selskapet, hvor du vil jobbe tett med ledelsen for enheten.

Du bør like å jobbe med Exel, BI-verktøy, analyse og systemer generelt. I tillegg bør du være være god til å se mulige forbedringer, ha god gjennomføringsevne, og ha en interesse for fast moving consumer goods. Det vil være en fordel med noe erfaring innen retail og forståelse for verdikjeden. 

– Vi har 8-900 ulike produkter som vi rullerer på i løpet av et år. Når man legger til at det er 15-16 kjeder blir det mange forskjellige prispunkter og mye mengde. Da er det viktig med IT-kunnskaper og økonomisk oppfølging, sier Hanna. 

Samtidig trekker hun frem at en Business Analyst også får være med å jobbe med nye Business Cases til det norske markedet:

– Vi jobber hele tiden jobbe med å forbedre vår finansielle posisjon og finne de varene vi ikke tjener så mye på. Kan vi bytte disse? Bør vi kanskje ikke kjøre kampanje på denne? Det er alltid en jobb å gjøre. Vi må hele tiden levere og jobbe med lønnsomheten fra måned til måned, sier hun. 

Bonaventura Scandza leter også etter en ny Supply Chain Controller. Les om den stillingen her. 

– Dette er en arbeidsplass hvor man får alle muligheter til å jobbe seg opp og frem, forteller CFO i Bonventura Scandza (i midten).Hanna Lanker (i midten).

En av Norges største distributører

Om du ikke har hørt om Bonaventura Scandza, har du garantert både sett og brukt produktene de jobber med. Blant merkevarene finner man proteinprodukter som Barebells og Bodylab, Repsils halstabletter, Finish og Vanish innen vask, Piz Buin solkrem, samt matvare fra Berit Nordstrand og Semper Glutenfrie produkter og barnemat.  

Det som i utgangspunktet var en gründerbedrift ble for fire år siden kjøpt opp av Scandza, og er i dag en av Norges største distributører av merkevarer til dagligvarer, handel, apotek, og kiosk/bensin.

Samtidig er selskapet fortsatt forholdsvis lite med korte beslutningsveier, sterkt tverrfaglig samarbeid og gode muligheter til å påvirke sin egen arbeidshverdag. 

Marius påpeker at Bonaventura Scandza er en trygg og solid arbeidsplass med en rekke sterke markedsposisjoner i Norge og kjente internasjonale merkevarer. 

– Disse produktene er jo en stor del av folks hverdag. Fundamentet vårt er veldig godt. Men vi kommer fra en grunderbedrift, og den ånden ligger i veggene her. Det er rom for å gjøre feil, men man må ha en drive der for å møte de forventningene som finnes. Så det er en balanse og en kultur vi jobber med å beholde, forteller han. 

Bonaventura holder til i moderne lokaler på Solli Plass, med nærhet til butikker, kulturtilbud og sosiale arenaer og en egen takterrasse med panoramautsikt over hovedstaden.

– Vi går ofte ned på Solli Plass og tar en lunsj sammen med kollegaer. Samtidig som at vi finner på aktiviteter etter arbeidstid. Vi har et bedriftsfotballag og mye sosiale happenings, avslutter Marius. 

Høres dette ut som en jobb for deg? Søk på stillingen her!