Dette systemet gjør frivillighet enklere

Tenk deg at du skal arrangere et event hvor du trenger 25 frivillige. Hvordan skal du få tak i så mange, tro? Du begynner å ringe frivillige som er registrert hos frivilligsentralen. Du må ringe deg gjennom side etter side – noen svarer at de må sjekke og kommer tilbake til deg, men glemmer det, så du må følge opp med nok en ny samtale. Dette tar dagevis. Når dagen kommer er det frafall, noen har blitt syke, noen dukker ikke opp. Da må du begynne en ny ringerunde..

Dette har lenge vært realiteten med frivillighet. Kommunikasjonen har vært utfordrende og tidkrevende. Derfor tok Hamar Frivillighetssentral kontakt med IT-selskapet EVRY og de beryktede ringerundene er blitt old news.

Møt Frida!

På oppdrag fra Hamar Frivillighetssentral gikk Application Innovation-avdelingen hos EVRY Brumunddal i gang med prosjektet Frida i 2016. Første versjon var klar samme høst, men blir kontinuerlig utviklet. Frida er et system som på sikt skal kunne brukes av alle Norges mange frivillige organisasjoner. Systemet fungerer både på desktop og mobil, og kan brukes både av vanlige frivillige, pårørende og organisasjoner.

Teamleder Johnny Bjørnstad forteller mer om hvordan Frida fungerer.

Johnny Bjørnstad er teamleder for Application Innovation hos EVRY Brumunddal. Foto: Sara Magnusson

– Si at du er registrert som pårørende for moren din, Olga, på 85. Olga elsker allsang og ønsker å delta på et arrangement i regi av frivillighetssentralen neste onsdag. Da melder du inn i Frida at Olga trenger følgetjeneste til allsang den datoen. Det blir registrert som innmeldt behov. Sentralen trykker på «finn frivillig», og da popper alle som har satt seg som interessert i følgetjeneste opp. De som i tillegg kan på onsdager kan man da huke av på og sende ut forespørsel til på sms. Si at 15 stykker både kan den dagen og har sagt ja til følgetjeneste. Den første som svarer ja – ved å logge inn i Frida og godta – tar oppdraget, og da får de 14 andre ny sms om at behovet er fylt. Deretter får Olga og datteren beskjed om hvem det er, og den frivillige får mer info, forteller han.

Bjørnstad forteller at effektivitet og hurtighet er to hovedfaktorer i utviklingen av systemet. Frida skal gjøre det enklere for alle som er involvert i det frivillige, enten du selv er frivillig, du organiserer arrangementer som har behov for frivillige eller du selv eller noen du kjenner har behov for frivillig hjelp. I tillegg skal det utvide mulighetene for frivillighet.

– Tidligere har det vært vanskelig å skaffe frivillige på kort varsel. Hvis noen plutselig trenger følge til legen har det ikke vært gjort i en fei å skaffe følgetjeneste. Nå kan den samme forespørselen ta fem minutter å løse, forteller han.

Et uvanlig prosjekt

En av konsulentene som har jobbet aktivt med Frida er Guro Storlien (23). Hun begynte i Application Innovation rett etter bacheloren i 2018. Storlien forteller at det ikke var tilfeldig at hun ble satt på nettopp dette prosjektet.

– Dette er et prosjekt som ligger mitt hjerte nært. Jeg har i mange år jobbet i Brumunddal hjelpekorps for Røde Kors, hvor frivillighet står sentralt. Da jeg hørte om Frida tenkte jeg «hvorfor har ikke Røde Kors dette systemet?». Derfor fikk jeg hovedansvaret for å utvikle systemet for nettopp Røde Kors, som innebærer kundekontakt, kartlegging av behov, finne ut hva kunden ønsker og faktisk utvikle og levere det.

I applikasjonsavdelingen i Brumunddal er det nemlig ikke uvanlig at konsulentene gjør mer enn ren utvikling.

Guro Storlien er 23 år gammel og jobber allerede som konsulent og utvikler hos EVRY. Foto: Sara Magnusson

– Jeg har alltid sagt at jeg vil jobbe med teknologi og med mennesker. Mange tror at de to ikke henger sammen, men teknologi er jo av og for mennesker. Derfor trives jeg så godt her. Vi er applikasjonsutviklere, men vi er også kundekonsulenter. Du får hele pakka, og det digger jeg!

– Det er nettopp den variasjonen som er så fint med EVRY. Det er Nordens største IT-selskap og mulighetene er deretter. De oppfordrer til kurs, vi har personlige utviklingsmål og de ønsker at du tar ansvar for din egen karriere. På andre arbeidsplasser er det vanlig å bytte jobb etter tre-fire år, men jeg ser ikke hvorfor man skal det. I dette selskapet kan vi vokse og utvikle oss, og det er mange karrieremuligheter her. Min plan er å bygge en solid grunnmur som utvikler og konsulent, deretter vil jeg bygge på med prosjektledelse og ledelse. Alt dette oppfordrer EVRY til selv, sier Storlien.

Frida er et prosjekt som er litt utenom det vanlige hos EVRY. Det har ingen definert slutt og er tiltenkt å leve videre og utvikle seg kontinuerlig, på ubestemt tid.

– Vi jobber fortsatt aktivt med utviklingen av Frida, og vil fortsette med det, for det ligger så mye potensiale der. Frivillighet har fortsatt en utrolig lite digital praksis med fokus på manuelle prosedyrer og tungrodde systemer. Den norske dugnadsånden er absolutt ikke død, det må bare bli mer tilrettelagt for frivillighet, og nettopp derfor er Frida i anmarsj, avslutter Storlien engasjert.

Vil du bidra til samfunnsnyttig IT-utvikling? EVRY søker både senior og junior utviklere til følgende lokasjoner i Norge; Oslo, Sarpsborg, Bergen, Trondheim, Haugesund, Stavanger, Kristiansand, Sandefjord, Porsgrunn og Brumunddal. Les hele stillingsutlysningen her.