En bratt læringskurve med en myk landing for unge talenter

Hos RED Performance sitter det et team på syv SEO- og CRO- spesialister. Noen kom rett fra skolen, mens andre hadde lengre erfaring fra bransjen, både fra inn- og utland. Men det er to ting de alle har til felles, nemlig evnen til å jobbe sammen som et team og bygge et helt unikt arbeidsmiljø.

Jobben deres er å hjelpe kundene med å ta gode, strategiske valg innenfor deres fagområder. En slik rolle innebærer at spesialistene må spille på et bredt spekter av kompetanse. De må være rådgivere, analytikere og strateger, men hva er det egentlig en CRO- og SEO-spesialist gjør?

– Man lærer mye av å lære bort

Etter studier i utlandet innen PR og markedsføring kom Silje Hjorth Lie (29) på banen som en av SEO-spesialistene på huset.

– Jeg tror det som overrasket meg mest var at det er en så inkluderende kultur i selskapet. Man føler ikke at man står på bar bakke, selv om læringskurven var bratt, sier hun.

Hjorth Lie arbeider med innhold, tekniske oppgaver og bygging av lenker for kundenes nettsider. En viktig del av arbeidet som SEO-spesialist innebærer å utforme gode innholdsanalyser som legger grunnlaget for en helhetlig innholdsstrategi på tvers av kanaler.

 

Erik Holland Haukebø (28) og Silje Hjorth Lie (29) jobber som CRO- og SEO- spesialister hos RED Performance. I arbeidshverdagen jobber de ofte sammen. Foto: RED Performance.

Leder av SEO-avdelingen, Kristin Nygaard Anker-Rasch forteller at de stadig er på jakt etter unge talenter. Hun forklarer at sammensetningen av teamet gjør det mulig for dem å ta inn ivrige nyutdannede, og ikke minst gjøre dem gode.

– Man lærer mye av å lære bort, vi tar vare på hverandre og det er akkurat passe mengde humor, sier hun fornøyd.

Etter fullført bachelor i business and management og med erfaring fra flere startups, begynte Erik Holland Haukebø (28) på kontoret i Pilestredet. Nå jobber han som CRO-spesialist, hvor kreativ tenking og analytiske løsninger spiller en viktig rolle.

CRO handler om å skape verdi av trafikken som kommer inn på nettsiden ved å geleide brukeren til det riktige innholdet. Han jobber med atferdsmønster, ved å se på hvordan besøkende navigerer seg inne på siden. Deretter kan de tilrettelegge for en bedre brukeropplevelse og økt konverteringsrate.

– Vi hadde et case med en stor kunde, hvor det var flere av deres brukere som slet med å forstå hva som faktisk inngikk i et tilbud. Vi la til et par endringer som brukerne lurte på, og det endte opp med en salgsøkning på mange millioner årlig, forteller Holland Haukebø smilende.

– Det er noe av det som er morsomt med jobben, det er ikke nødvendigvis så store endringer som skal til. Det handler om å finne ut av nøyaktig hva som må gjøres, litt tweaking her og der, sier Nygaard Anker-Rasch.

– SEO-arbeid drar mennesker inn på nettsidene, mens CRO-arbeidet  handler om å få besøkende til å konvertere, forklarer Holland Haukebø.

Det er ingen tvil om at CRO og SEO går hånd i hånd. Hos RED Performance jobber spesialistene i samme team og sparrer med hverandre daglig, noe som utvilsomt gir økt verdi for kundene.

Rett fra skolen til et spesialistmiljø

Siden etterspørselen etter tjenestene deres stadig øker, trenger RED Performance flere flinke folk på laget. Akkurat nå søker de CRO- og SEO-spesialister, som gjerne kan være nyutdannede.

– Våre ansatte har såpass lang erfaring, at vi nå er åpne for å ansette nyutdannede som kommer rett fra skolebenken. På teamet vårt har vi en sammensetning av herlige folk med ulik utdanning, arbeidserfaring og kompetanse, så det er rom for mange ulike mennesker hos oss, sier Nygaard Anker-Rasch.

– Vi har en solid plan for opplæring. Du blir ikke bare plassert hos èn spesialist, som tar seg av hele prosessen, vi forsøker å involvere hele teamet. Som nyutdannet blir man heller ikke sittende med kunder alene i begynnelsen, men får god hjelp, legger hun til.

 

Silje Hjorth Lie (29) har studert PR og markedsføring før hun begynte å jobbe som SEO-spesialist. Hverdagen kan bestå av mange oppgaver innen flere fagområder. Foto: RED Performance.

Kompetanseheving på eget initiativ

Hos RED Performance er ti prosent av arbeidsdagen satt av til kompetanseheving. Bransjen er stadig i endring og utvikler seg i takt med internett, derfor er det ekstremt viktig å alltid være faglig oppdatert. For noen måneder siden dro Hjorth Lie på kurs i HTML og CSS på eget initiativ.

–  Kurset omhandlet mye teknisk som var utenfor min kompetanse, men jeg tenkte det ville være nyttig, blant annet når jeg er i dialog med utviklere. Kunnskapen jeg tilegnet meg har kommet veldig godt med i arbeidshverdagen, sier hun fornøyd.

Det er mye som skjer i bransjen både i Norge og internasjonalt, forteller gjengen. I fjor ble RED-gruppen kjøpt opp av Dentsu Aegis og dannet RED Dentsu X.

– Vi har fått tilgang til en global kunnskapsdatabase som en del av Dentsu. Sitter vi fast med et case kan vi slå opp i databasen og se om noen andre har vært borti det samme tidligere, sier Hjorth Lie.

– Og om ingen har vært det, så finner vi en løsning sammen, ofte på tvers av selskapene internasjonalt og lokalt, legger Holland Haukebø til.

Kunne du tenkt deg å bli en del av RED Performance? De leter nå etter flere på laget! Les mer om CRO-spesialiststillingen HER og SEO-spesialiststillingen HER.
Søknadsbrev og CV kan sendes på e-post til: [email protected]