En litt annerledes hverdag for en dataanalytiker

RED Performance sitt Analyseteam har masse aktivitet på kundesiden. Nå ser de etter en utadvendt dataanalytiker som ikke bare er glad i tall, men også vil ta eierskap til kundenes forretningsmål!

– Det er fort gjort for en som er god i data og ende opp i en boble inne på sitt eget kontor, forteller leder av analyse, Marius Vetaas Thomassen (33).

Hverdagen på RED Performance som dataanalytiker, er ikke som alle andre analytikerjobber.

I tillegg til å jobbe med analyse og innsikt, må også Analyse-teamet jobbe på tvers med de andre avdelingene på huset. Det vil si at de har kompetanse i SEO, PPC, CRO, markedsføring og rådgivning.

For Pål Krister Johansen (24), var det en brå overgang fra Høgskolen i Østfold til RED Performance i august 2018.

– Jeg ble kastet inn i en verden jeg ikke hadde noe kjennskap til. På skolen, da jeg studerte dataingeniør, hadde jeg statistikk som fag, men dette var mye å ta innover seg. Når det er sagt, var jeg oppe og gikk ganske fort!

Etter tre måneder i RED hadde Pål lært seg både forretningsforståelse, markedsføring og SEO. I tillegg fikk han håndtere sin første kunde på egenhånd, nemlig Den Norske Opera & Ballett.

– Det var mange fremmede uttrykk å lære, men vi har gode kolleger som gjerne bistår så læringskurven blir veldig bratt, likevel føles det ikke ut som at den er så bratt som den faktisk er.

Derfor skiller de seg ut

Veteranen i teamet, Asim Tariq (28), han har sett utviklingen utfolde seg siden 2017.

– Det er gøy å se på utviklingen i avdelingen, ikke minst så er det gøy å jobbe fordi vi har så mange dyktige folk på huset.

– Vi jobber så tett med kundene og vi går mye ut i kundemøter, det var en av grunnene til at jeg ville jobbe her for da blir jeg ikke bare en person bak en skjerm, sier Pål.

– Det er selvfølgelig mye dialog på mail, men vi møter kundene i person veldig ofte. Det er rett og slett for å skape et godt forhold til kundene slik at vi kan kan gjøre en best mulig jobb, vi får bare mer gjort da! legger Marius til.

Marius forteller at han liker å tenke det er tre vinkler å komme inn i dette fagfeltet: Det ene er å forstå programmering og utviklingsprosesser, altså teknisk forståelse. Det andre er statistikk og matematikk og interessen for tall. Til slutt, er det dette med forretningsforståelse.

–  Vi har ikke et svart-hvitt bilde med tanke på utdanning, vi er interessert i å snakke med folk med ulike bakgrunner.

Marius og Asim jobber med analyse, men arbeidshverdagen består av mer enn å sitte bak en skjerm. Foto: Andri Papanicolas

Hva er det viktigste dere ser på når dere rekrutterer?  

Attitude! Om man er positiv og proaktiv i denne bransjen, er mulighetene mange. Utvikling og koding er noe du kan lære på skolen, men det å jobbe i Google Analytics, Google Tag Manager og analyse er noe man kan komme inn i her, hvis du er motivert nok forklarer, Marius.

– Vi trenger multikunstnere av folk!

Avdelingen opplever stor etterspørsel på kundesiden. Det finnes mange små-mellomstore bedrifter som må “outsource”, og henvende seg til eksterne selskaper som RED Performance fordi denne kompetansen er vanskelig å få tak i.

– Det å ha for mye å gjør er egentlig bare et luksusproblem, sier Marius.

Deres jobb fra dag til dag er i hovedsak analyse og innsikt. De setter opp sporinger på nettsider og bistår kunder med rapportering, som de bruker til å justere deres digitale markedsaktiviteter og optimalisere brukeropplevelsen på nett.

Et av dagens høydepunkter er lunsjen! Alle avdelingene går sammen til kantina i øverste etasje hver dag.

– Det er to damer fra ISS som styrer showet der oppe og de er helt fantastiske! sier Pål.

Her er Marius og Asim helt enige. Ikke bare får du servert spennende varmretter i tillegg til dagens rett, lunsj-damene steller også i stand temadager.

– Jeg føler hver dag er en fest på grunn av de, sier Marius og ler.

Kunne du tenkt deg å bli en del av RED Performance,  les mer om stillingen her. 
Søknadsbrev og CV kan sendes på e-post til: [email protected]