Forsterker teamet som skal vinne morgendagens mediemarked

Hadde du sett de tomme, dørgende stille kontorlokalene deres den siste tiden, hadde du ikke gjettet på at det skjer store ting i TV 2 om dagen.

Men spredt på hundrevis av hjemmekontorer tar Norges kommersielle allmennkringkaster grep som kan sende dem susende ut av startblokka når skuddet går for gjenåpning av landet.

Organisasjonen skal bli mindre preget av siloer. Mer sammensveisa, om du vil.

– Vi skal bli ett TV 2 – en organisasjon der alle i enda større grad trekker mot vårt felles mål: Å vinne kampen om folks tid, sier Bjørn Gunnar Rosvoll.

Stor avdeling skal bli større

Han er salgs- og markedsdirektør og leder for alle som jobber med reklame på TV 2s -flater – enten det er TV2.no med sine annonser og innholdsmarkedsføringssaker, reklamepausene på lineærkanalene eller produktplassering i en serie på TV 2 Sumo.

Rundt 70 hoder, alt i alt.

Nå skal de bli enda flere. Stillinger som kundesjefer og produktsjefer, revenue manager, utviklere og teamleder er utlyst i det som blir en kraftig forsterking av laget som skal vinne store og små annonsørers gunst.

For Bjørn Gunnar Rosvoll er det også en gylden anledning til å gjøre TV 2 mer mangfoldig.

– En typisk ting å høre i et norsk ledermøte er at alle er enige om at alle er for like og man må gjøre noe med det. Så kommer man tilbake på kontoret og innser at man ikke har noen stillinger å «gjøre noe med det» med, sier han.

Bjørn Gunnar Rosvoll er salgs- og markedsdirektør i TV 2. Foto: Eivind Senneset, TV 2

– Nå har vi en mulighet til å bli en mer sammensatt bedrift, og jeg håper derfor vi kan nå ut enda bredere enn vi pleier med disse utlysingene. Kanskje kommer det noen fra helt andre bransjer, med helt andre erfaringer enn oss, for å jobbe her, sier Rosvoll.

  • Tror du en av de ledige stillingene kan passe deg? Søk her!

Unikt miljø, unikt produkt

Han blir fort varm i trøya når han snakker om arbeidsplassen sin. Så har han også vært i TV 2 lenge. Bare måneder etter at kanalen startet sendinger i 1992 var Rosvoll på plass som salgskonsulent.

Det gir 28 års tyngde til hans påstand om at arbeidsmiljøet i TV 2 er temmelig unikt – og at det er en gave å få jobbe med et produkt som samler store deler av nasjonen til sports-opplevelser, underholdning og nyheter.

Et produkt som «både gir folk noe å le av og noe å gråte av», som Rosvoll sier.

– I tillegg har vi har en viktig rolle i samfunnet som frittstående mediebedrift som driver kritisk journalistikk. Samfunnsoppdraget vårt er viktig for alle i TV 2, sier salgs- og markedsdirektøren.

Skarpe lunsjsamtaler

Selv nyter han å bevege seg i et arbeidsmiljø der man kan støte på en spesialist på avansert kamerateknologi i kantina den ene dagen, og en ekspert på amerikansk politikk den neste. Å stadig møte folk som er blant de flinkeste på sitt felt, tungvektere som brenner for det de driver med.

Det blir mange skarpe lunsjsamtaler av sånt.

Nå har det ikke vært så mye kantine-mingling i 2020 og 2021. Men med en ungdommelig og teknologikyndig arbeidsstokk (snittalderen er 33) har kommersiell avdeling i TV 2 klart seg godt gjennom lockdown og hjemmekontor.

Rosvoll innrømmer imidlertid at han lengter tilbake til en normal hverdag.

– Sikkert like mye som alle andre. Vi er en veldig sosial gjeng på jobben, og gleder oss til å omgås igjen. Møtes fysisk rett og slett. Ta en prat ved kaffemaskinen og alle de andre tingene som vi savner å gjøre i felleskap, sier han.

«Kompani Lauritzen» er et av de populære programkonseptene markedsavdelinga i TV 2 bygger markedsføring rundt.

Kan ikke hvile

Trøsten er at det slett ikke har gått dårlig for TV 2 under pandemien. Folk har tross alt hatt god tid til hjemmeunderholdning. Også lineær-tv-seingen gikk opp i 2020.

Alle forretningsområdene i mediehuset går godt, det selges og produseres reklame i høyt tempo, og det er spennende satsinger på gang, både på kommersiell og redaksjonell side.

Det er da også helt nødvendig i den forrykende konkurransesituasjonen TV 2 står i – der såvel store, norske mediehus som amerikanske teknologigiganter gjør alt de kan for å slå kloa i både publikum og annonsekroner.

– TV 2 har en sterk posisjon, men vi skal ikke hvile på laurbærene. Når bruken av mediene endrer seg, markedene endrer seg og forretningsmodellene endrer seg, må vi være kvasse og foroverlente, sier Rosvoll.

– I TV 2 prøver vi alltid å ha blikket på hva som må til og hvor vi må være for at vi skal være et bærekraftig og attraktivt selskap også i framtida, sier han.

  • Tror du en av de ledige stillingene kan passe deg? Søk her!