Har du et hjerte for mat, liker å holde i prosesser fra a til å og er god på relasjonsbygging? Da er du kanskje Coop Norges nye produktsjef for egne merkevarer!

Den folkekjære butikkjeden Coop Norge er kjent for kvalitet i alle ledd. Målet er å ha et bredt utvalg spennende og innovative varer. Som ny produktsjef for egne merkevarer får du ansvaret for både videre- og nyutvikling av produktporteføljen. Nå kan du bli en nøkkelperson i en av landets viktigste kjeder!

Alle deler en matglede

Dorthe Gill Brudvik er direktør for egne merkevarer i Coop Norge. På kontoret på Grorud i Oslo sitter hun sammen med 10 andre kollegaer i et åpent kontorlandskap. Brudvik er selv ny i Coop-familien, og har bare gode ord om den nye arbeidsplassen sin. 

– Det er utrolig godt humør og mye humor her. Alle vi jobber med er så gode på det de gjør, de brenner virkelig for selv de rareste oppgaver. Det er en mentalitet hos folk i Coop om å bare kjøre på, det går raskt i svingene og folk er helt rå på gjennomføring, sier hun entusiastisk. 

Dette kan Ole Sigurd Snekvik si seg enig i. Han trer nå ut av rollen du vil tre inn i, som produktsjef for egne merkevarer innenfor ferskvare-kategorien. 

– Det er et godt arbeidsmiljø her hvor folk gleder seg til å komme på jobb og se hverandre. Du er garantert å bli en del av en skikkelig god gjeng.

Brudvik og Snekvik er samstemt når det gjelder hvem de ser etter: Først og fremst må du være veldig glad i mat. 

– En passion for mat er helt essensielt for å jobbe hos oss. Som ny produktsjef vil du ha ansvar for ferskvare, som inkluderer kjøtt. Kjøttområdet er en viktig kategori vi ønsker å utvikle oss i, på en sunn og bærekraftig måte. Derfor er det viktig at du er oppdatert på markedet og vet hva som rører seg, forteller Brudvik. 

– Folk som jobber i Coop har felles at vi alle deler en stor matglede, legger Snekvik til. 

Ole Sigurd Snekvik har selv hatt stillingen de nå lyser ut, og stortrives i Coop-systemet. Foto: Privat

God relasjonsbygging er et must

Utover en stor interesse for mat, og da spesielt ferskvare, er det flere ting du helst bør kjenne deg igjen i for å gjøre det godt i rollen som produktsjef for egne merkevarer.  

– Prosjektleder- eller prosesslederkompetanse er en fordel. I denne stillingen er du edderkoppen i Coop-nettet: Du jobber på tvers av alle avdelinger og sørger for å holde prosjekter gående. Du er med fra et produkts spede begynnelse som en idé til ferdig lansering i butikk. Derfor må du være strukturert, god på å jobbe med mange forskjellige prosesser i forskjellige faser samtidig, og kanskje viktigst av alt – du må være glad i mennesker, sier Snekvik. 

Etter flere år i stillingen mener han at det som beskriver den best er nettopp dette med relasjonsbygging. 

– Du jobber med mange mennesker hver dag, både leverandører og sammen med kollegaer i ulike avdelinger internt i Coop. Derfor må du like folk og være god på å bygge solide relasjoner, sier han. 

Dorthe Gill Brudvik er direktør for egne merkevarer. Foto: Coop Norge

En ting du også kommer til å jobbe mye med er produktdesign. Egne merkevarer trenger eget design som skiller seg ut i butikkhyllene. Derfor er også et estetisk øye en fordel. 

– Å være detaljfokusert er viktig. Du kommer til å jobbe med utvikling av design for ulike konsepter. Produktsjefene bruker mye tid på skisser, korrekturrunder, optimalisering av pakninger og emballasje. Vi skal være kreative og nytenkende, og du må finne ut av hvilket uttrykk vi skal gå for på nye produkter for å skille oss ut i butikkhylla, sier Brudvik. 

Stort fokus på produkt- og designutvikling

Som produktsjef har du en nøkkelrolle i prosessen med å utvikle eksisterende og nye egne merkevarer. I tillegg til utvikling av helårsprodukter for Coop vil du også jobbe med videreutvikling av eksisterende sesongprodukter, som eksempelvis Grill Perfekt-serien.

Snekvik forteller mer om hvordan en vanlig uke kan se ut. 

– Du er ofte med på sensoriske tester for å teste nye produkter. Kanskje skal vi lansere ett nytt grillprodukt – da må det testes på vårt eget testkjøkken, og det er mye prøving og feiling på produkt, smaker, marinader og lignende. Her samarbeider du med vår egen kokk på huset, som har lang erfaring fra en tostjerners Michelin-restaurant å vise til.

– Du jobber mye med produkt- og designutvikling. Grill Perfekt-serien er en hovedprioritet, og du vil bruke mye tid på å utvikle produkter og tilberedningsmetoder for denne serien. Det er en balanse mellom kreativitet og struktur, sier han. 

Selv opplever han stillingen som selvstendig. Du er ansvarlig for egne prosjekter og følger opp disse fra start til slutt. Du vil sitte i et åpent kontorlandskap med flinke kollegaer du kan sparre med når det trengs. 

– Det viktigste er at du har rett innstilling, et engasjement og en interesse for feltet og er en positiv person som er glad i en hektisk og sosial hverdag. Da vil du trives godt, understreker Snekvik. 

Brudvik legger til at du vil få en god onboarding-prosess når du starter. 

– Da jeg selv startet her fikk jeg en hel måned på å sette meg inn i ting og bli kjent med folk. Det er kjempegode prosesser her for å komme raskt inn i rollen og du blir raskt kjent med folk. Det at folk trives på jobb sammen gjenspeiles i den lange ansienniteten så mange i Coop-systemet har, avslutter hun. 

Kjennes dette ut som stillingen du har ventet på? Søk på stillingen som produktsjef for egne merkevarer her!