Fra en liten krok til bransjeledende

– Historien om RED Performance

Eventyret startet i et hjørne i Pilestredet 27 i 2011. Nils Røang hadde gründet RED Media, men så oppdaget han at det var en mulighet til å satse på et eget selskap med søkemotormarkedsføring som hovedfokus.

I dag har RED Performance et team på 31 ansatte med mange priser og utmerkelser på samvittigheten. Blant annet er de mestvinnende i INMAs Performance Awards med seks gull, syv sølv og seks bronse.

– Red Performance er nå en essensiell del av den fagkompetansen vårt hus tilbyr norske annonsører, forteller administrerende direktør, Magnus Strømnes Bøe.

Ettertraktet tjeneste

Performance marketing dreier seg kort fortalt om å effektivisere og automatisere arbeidet med digital markedsføring.

– Da RED Performance ble startet opp hentet de Magnus Nilsson fra et tilsvarende byrå i London for å lede satsingen med sin erfaring og kompetanse fra det langt mer utviklede britiske markedet, forteller Strømnes Bøe.

RED Performance var tidlig ute med å effektivisere og optimalisere performance marketing-arbeidet ved å ta i bruk automatisering. Annonsering av varelageret er eksempelvis en særlig viktig strategi for nettbutikker.

– Ved å koble nettbutikker direkte inn mot eksempelvis Googles annonsesystemer, får kunden enklere oversikt over nettbutikkens varelager med priser, status og andre produktegenskaper.

Ann-Ina Johannessen (27) og Andreas Løken (26) jobber begge som betalte medier spesialister. Foto: Andri Papanicolas

Etterhvert som flere kunder kom til, var det behov for flere ressurser på teamet.

– I 2012 ble Christoffer Haugen ansatt, som nå er leder for betalte medier, den største avdelingen i selskapet. Samme år ble jeg ansatt med formål om å bygge opp SEO-avdelingen, som på daværende tidspunkt bare bestod av meg, sier han og ler.

Strømnes Bøe ble administrerende direktør sommeren 2017. Han hadde allerede mange års erfaring fra bransjen da han begynte i RED Performance. Siden 2001 jobbet han i forskjellige selskaper innen digital markedsføring og ble styreleder i Bra Søk (bransjerådet for søkemotormarkedsføring) i 2016.

Kombinasjonen av erfaring fra utlandet, et dedikert team med høyt engasjement, og spesialisering innen effektivisering og automatisering av nettbutikker førte til selskapets fremgang.

Performance marketing er for de som har behov for å markedsføre mange ting samtidig, med en spesiell høy effekt. Et uttak av dette er varelagerannonsering, også kjent som product feeds – noe som er et av spesialfeltene deres idag.

Drevet bransjen frem i Norge

Siden oppstarten har Red Performance oppnådd gode resultater som de har vunnet priser for, som igjen har ledet til at de har fått mange nye kunder.

De er faste bidragsytere under den årlige INMA Performance-konferansen og holder mange kurs og foredrag for både kunder, bransjen og utdanningsinstitusjoner.

– I fjor stod vi på scenen 38 ganger, det er nesten en gang i uka, sier direktøren og smiler fornøyd.

– Å være med på å drive bransjen fremover er veldig viktig for oss. Ikke bare tilegner vi oss kompetanse gjennom å tvinge oss til å følge med, men selskapet blir også satt på kartet i bransjen, og kjennetegnes av et sterkt fagmiljø.

Marius Vetaas Thomassen (33), Pål Krister Johansen (24) og Asim Tariq (28) jobber i analyseteamet. Nå trenger de en til på laget! Foto: Andri Papanicolas

RED Performance er særlig opptatt av å teste ut ny teknologi og gi kundene mulighet til å utnytte den.

– Vi bruker årlig litt over én million kroner på verktøy og investerer i å utvikle løsninger som effektiviserer arbeidet vårt ytterligere. Dette er både til kundens og vår fordel. Kunden betaler for mer effektiv bruk av vår tid, enkle prosesser blir håndtert automatisk og ansatte kan fokusere på langt mer givende oppgaver.

Sterk innovasjonskultur

En av de største utfordringene selskapet møter i dag er å klare å omstille seg fort nok til endringene som skjer i bransjen. I følge Strømnes Bøe blir konkurransen stadig tøffere og kompetansen de tilbyr mer etterspurt.

Da gjelder det å ivareta sterk innovasjonskultur i bedriften.

– Hovedårsaken til selskapets suksess er uten tvil folkene våre. Uten talentfulle kolleger ville ikke dette selskapet blitt hva det er i dag, forteller Strømnes Bøe entusiastisk.

Selv lærer direktøren nye ting hver dag. Han understreker viktigheten av å ha en bevisst holdning til den teknologiske utviklingen, være utforskende, og mener dette er essensielt for fremdriften, arbeidshverdagen og kundeforholdet.

Teamet i RED Performance finner på ting utenfor jobben også. I 2018 vant de NENT-cupen. Foto: RED Performance.

Hos RED Performance preges arbeidskulturen og miljøet  av en “kollegial atmosfære” for å bruke Strømnes Bøes ord, og teamet finner stadig på ting sammen utenfor jobben.

Som nyansatt hos RED Performance må du gjennom et opplæringsløp. Selskapet har fire avdelinger, SEO/CRO, analyse, betalte medier og en rådgivningsavdeling, hvor hver avdelingsleder har et personlig ansvar til oppfølging. 

– Vi har flere avdelinger og avdelingsledere, alle på huset har høy kompetanse og mulighetene er mange for å utvikle seg.

Er du nysgjerrig på hvordan det er å jobbe for RED Performance?

Nå søker de en dataanalytiker til analyseavdelingen, samt en teamleader og spesialist til betalte medier!

RED-gruppen ble kjøpt opp i 2018 av Dentsu Aegis. Det er et internasjonalt nettverk som er èn av de fire store mediebyråene i verden, med 46 000 ansatte på verdensbasis. RED-gruppen er i dag det største dentsu X miljøet i Europa og fikk nytt navn som RED dentsu X i 2018.