– Humor kan være en effektiv måte å belyse en del politiske problemstillinger på

Svein Vathne er mannen bak satirekontoen “The Real FrP” på Twitter – som senere ble bok. Nå kommer han til Social Media Days med hjemmelaga quiz der en sentral FrP-er skal være med å gjette om sitatene Vathne presenterer er Real FrP eller ikke.

Du er mannen bak facebooksiden & twitterkontoen «The Real FrP». Hvordan har tweetsa blitt mottatt blant folket?

– Det kommer egentlig ikke så mange sure reaksjoner – stort sett er folk med og tuller videre på det temaet jeg har tatt opp. De gangene jeg får kjeft for å ha gått for langt er stort sett når jeg siterer Christian Tybring-Gjedde eller Sylvi Listhaug direkte. Det synes noen Real FrP-ere er for drøyt.

Du blir omtalt som en politisk satiriker. Har du alltid vært en humorist? Og hva er det med sjangeren som appellerer?

– Nei, jeg ser ikke på meg selv som humorist, og er egentlig litt ukomfortabel med merkelappen satiriker også. Men jeg prøver jo å kommentere politikk ved å bruke humor, så får jeg heller leve med at Real FrP ikke blir kalt tung politisk analyse. Jeg har egentlig en helt vanlig jobb, men har fått være med på veldig mye gøy og spennende på grunn av Real FrP og boken det ble ut av det. Når det er sagt, så kan humor være en effektiv måte å belyse en del politiske problemstillinger på, og kanskje spesielt den retoriske spagaten som ofte oppstår når politikere og politiske partier plutselig blir stilt til ansvar for sine valgløfter gjennom å havne i regjeringsposisjon. Real FrP er jo et forsøk på å si noe politisk med humor, ikke bare humor om politikk.

 

Skal du presentere casen «The Real Frp» under årets konferanse?

– Jeg har tenkt å gi et lite innblikk i Real FrP sin verden, en liten gjennomgang av ferske politiske nyheter, og så vil jeg avslutte med en liten quiz der en sentral FrP-er skal være med å gjette om sitatene jeg presenterer er Real FrP eller Ekte FrP. Det er ofte vanskeligere å se forskjell enn en skulle tro.

Les mer om årets program her!

 


Social Media Days er “for deg som tar sosiale medier på alvor.»  Hvordan stiller du deg til sosiale medier anno 2019?

– Jeg må innrømme at jeg er noe mer ambivalent til sosiale medier i dag enn jeg var for noen år siden. Samtidig har jeg ikke mistet troen på den demokratiserende effekten av at alle kan skape sin egen stemme, og at vi vanlige folk kan komme i kontakt med «elitene» (for å bruke et ord som er litt betent for tiden). Vi må bare lære oss å bruke den stemmen på en måte som ikke er truende, for det er litt for mange sinte folk som tar litt for mye plass der ute.

 


Du deltar på Social Media Days for første gang i år. Hva ser du frem til?

– Jeg ser frem til å finne ut hva jeg gjør feil siden ingen vil sponse instagrammen min!

Social Media Days går av stabelen 12.-13.februar på Oslo kongressenter og Svein Vathne er en av foredragsholderne. På scenen finner du også Mark Hamilton som markedssjef i Facebook med ansvar for Afrika og Midt-Østen, Kunal Khanna fra Google, sosiale medier stjernene Ingvild Moen og Ida Aalen, seriegründer Even Aas-Eng og over 20 andre inspirerende foredragsholdere.  Bestill billetter her før det blir fullt!