Hva kjennetegner en god rådgiver? Vi har spurt Therese Becke i RED Media

Kundedirektør Therese Becke i RED Media legger bak seg et spennende år. I fjor ble det klart at Dentsu Aegis kjøper RED Media og danner et nytt nettverk av byråer. RED er også et av byråene kundene liker svært godt, og har blitt kåret til årets byrå flere ganger.

Nå er RED på utkikk etter nye rådgivere, og vi hørte med «byråveteranen» Becke om hva som kreves for å lykkes i jobben.

Kan du fortelle litt om hvordan du ble rådgiver? 

Jeg startet min karriere som mediekonsulent i et mediebyrå som het Synergi, før jeg gikk til Mindshare i 2004 der jeg ble rådgiver. I 2011 meldte jeg overgang til PHD hvor jeg jobbet som kundedirektør i nesten 4 år, før jeg startet den spennende reisen i RED i januar 2015. Jeg har alltid hatt kollegaer som har bidratt til å løfte meg faglig, og jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag.

Hva er den viktigste egenskapen du må ha for å være en god rådgiver? 

Fagkompetansen er utvilsomt det viktigste. Vi lever av å sikre våre kunder effekt og avkastning på reklameinvesteringene, og da må vi ha god kunnskap om hvordan vi skal klare å oppnå de beste resultatene. Jeg må samtidig få lov til å nevne en egenskap til som er nesten like viktig.

Det skal du få lov til, hva er det?

Struktur! Rådgiveren er ofte i kontakt med ulike deler av kundens virksomhet, og i et stort kommunikasjonsmiljø som vårt er det mange ulike fagmiljøer som jobber sammen på de store kundene. Det blir mange brikker som skal passe sammen, og det er rådgiveren sin jobb å sørge for at dette skjer sømløst og effektivt.

Som du nevner har rådgiveren et ansvar ovenfor for både kunden og byrået. Kan du fortelle litt om hvordan man mestrer den spagaten?

Det mener jeg faktisk er ganske enkelt. En god rådgiver setter alltid kunden først når det kommer til valg av strategi og kanaler. Jeg mener at de beste rådgiverne er de som tør å utfordre, og som baserer argumentasjonen på innsikt og kvalifiserte antakelser – med kundens forretningsmål i fokus. En god rådgiver tar selvsagt ansvar overfor sine kolleger, støtter dem når det blåser som verst, og skyver aldri noen foran seg.

Hva liker du best med å være rådgiver i RED Media? 

Jeg har jobbet her i snart fem år, og setter enormt stor pris på mine kollegaer i de ulike fagmiljøene her på huset. Det er en god miks av unge talenter og erfarne ringrever, noe jeg vet at kundene våre også setter stor pris på. Vi har blant annet et av landets fremste digitale miljøer i RED Performance og innholdskompetanse i RED Storyline, og det er alltid noen å sparre med når det dukker opp nye utfordringer som skal løses for våre kunder. Nå har vi også fått enda flere dyktige kollegaer gjennom nettverket i Dentsu. En rådgiver blir aldri bedre enn teamet hun har rundt seg!

Hvilke kunder jobber du med nå – og har du en favoritt?

Haha, jeg elsker alle mine kunder! Jeg er så heldig at jeg sammen med gode kollegaer får jobbe med noen av markedets aller sterkeste merkevarer, og med noen av landets klart dyktigste markedsavdelinger. Det er ikke vanskelig å involvere og engasjere seg i kundene våre når vi får bidra til å skape gode resultater sammen med så sterke lag!

Dere ser nå etter en senior rådgiver. Hva er viktigst for deg når dere gjør en slik ansettelse?  

Først og fremst leter vi etter noen som er faglig sterke, strukturerte og som har den rette innstillingen. Samtidig er det aller viktigste selvsagt at de passer inn hos oss, og bidrar til det unike miljøet vi har i RED. Den viktigste jobben vi gjør er å finne nye kollegaer – og den jobben gjør vi grundig.

RED Media søker nå etter flere senior rådgivere. Merk din søknad «TM – senior rådgiver» og send til [email protected]